Jump to content
Bjerknez

Tråden for deg som liker Hjemme elektronikk og mikrokontrollere

Recommended Posts

Får besøk i dag av et familiemedlem som gjerne ville ta en titt i furtebua mi, så da måtte jeg jo rydde litt. Vertfall aå ryddig jeg kunne få det med så j*** mye stæsj rundt om kring. Mye er også stuet bort på et rom ved siden av. 

85651E97-2BE1-4C80-B0C1-2A73A6BC07C9.thumb.jpeg.1f6bc7c09e47239610045309e7a93981.jpeg


445A13D6-CD4A-406A-9526-3BCE7DB1939C.thumb.jpeg.1b9d1aa0fce9afede4e86a36cb63d3ea.jpeg

Share this post


Link to post

Tenkte jeg kunne komme med en liten "guide" for hvordan JEG gjør det når jeg skal "redde" ut samt teste og lagre 18650 batteriene/cellene som befinner seg inni laptop batterier. Dette er ikke en fasit, men hvordan JEG gjør det.

Inne i et typisk laptop batteri finner man mellom 4-8 stk 18650 celler/batterier.

1. Hvordan man åpner et laptop batteri har ikke jeg noen fasit på da disse er limt og eller ultralyd sveiset. Her må man brekke litt frem og tilbake og finne sin egen måte. Det eneste rådet jeg kan gi er at man IKKE bør hamre løs på det eller hamre inn et skrujern i skjøtene etc. Punkterer du en celle så blir det flammer og trolig en flott liten kjedereaksjon som setter fyr på de andre batteriene også. 

Brekk laptop batteriet forsiktig i fra hverandre er konklusjonen og ikke bruk noe av metall.

PS! Sørg for at du har et isolerende underlag uten ting av metall som slenger rundt når du driver med dette!

2. Prøv og ta ut hele batteripakken (alle 18650 cellene) på en gang, inkludert BMS (BMS er et kretskort som er koblet til batteriene som beskytter dem)

3. Batteriene sitter i sammen ved hjelp av metallstrimler som er punktsveiset til polene. Klipp av en og en pol mens BMS er tilkoblet pakken. Vær forsiktig når du klipper på pluss siden av batteriene. Avstanden mellom pluss og minus der er veldig liten og ofte er dem ikke engang beskyttet fordi isolasjonen er slitt vekk. 

4. Når alle batteriene er klippet løs fra hverandre så fjerner du metallstrimlene som sitter igjen på polene. Jeg anbefaler og bruke en liten tang med plastkjeft til dette. Når dette er gjort kan du pusse bort de resterende sveisepunktene med en dremel eller et fint pussepapir eller noe.

5. Finn frem multimeteret og mål batteriene. De aller fleste batterier som har en spenning på over 2.5V kan fint reddes og er trolig ikke skadet. Disse kan du sette på lading i en egnet lader som klarer og lade Lithium Ion batterier. IKKE la disse stå og lade uten tilsyn og kjenn på batteriene jevnlig om dem er varme. Lade dem med maks 1 ampere. Helst mindre. 

Batteriene kan bli LITT varme (lunka) men normalt skal ikke batteriene bli merkbart varmere. Blir en eller flere batterier veldig varme så ta dem ut av laderen med en gang og la dem kjøle seg ned. Teip dem inn med elektrikerteip etc. og legg dem i en beholder hvor du legger batterier som skal leveres til gjenvinning. Helst utendørs eller i garasje etc. 

De batteriene som målte under 2.5V kan du også prøve og lade, men det er ikke like stor sjanse for at disse kan lades og hvis dem allikevel kan lades så er det ikke sikkert dem vil fungere optimalt. Gjøres på egen risiko)

6. Når batteriene er ladet opp/testet til rundt 4.2V så la dem ligge ett par uker. Gjerne lenger også. Mål så batteriene igjen og se om dem måler noenlunde den samme spenningen. At det vil synke fra feks. 4.2V til 4.17-4.18V er normalt. Men har det sunket til under dette på ett par uker er trolig den indre motstanden alt for høy og batteriet er derfor defekt. Noen ladere kan måle den indre motstanden også. 

7. De batteriene man står igjen med og anser som gode setter man ny isolasjon på samt isolasjonsring (den plastringen som går rundt plusspolen for å skille pluss/minus)

For å fjerne den gamle isolasjonen så tar man en kniv og gir et lett kutt fra rundt midten av batteriet og skjærer lett mot minus polen før man river av med fingrene. 

_______________

Merk at batteriene du redder fra Laptop batterier IKKE har innebygget beskyttelse. Du kan lade dem med en egnet Lithium Ion lader da denne beskytter batteriene, men ikke prøv og lade dem med noe annet eller bruk dem i enheter som ikke har innebygget beskyttelse mot utladning etc. 

 

Share this post


Link to post

Tenkte jeg kunne lage et bittelite innlegg om ledningstykkelser for dere som sitter på gjerdet og vil starte med elektronikk vedrørende Arduino og lage egne kretser etc. 

Den ledningstykkelsen jeg bruker 90% av på alle prosjektene mine er 22AWG. (0.34mm2). Man kan gjerne bruke tynnere ledninger også hvis man skal holde seg rundt 500mA eller under, noe man som oftest gjør når man holder på med Arduino og mikrokontrollere, men jeg har erfart at tynnere ledninger er mer plundrete og jobbe med og er litt mer utsatt for slitasje etc. 

Jeg handler kun ledninger med silikon isolasjon da disse er lettere og bruke på trange steder og dem tåler varme langt bedre enn vanlige ledninger. 

Jeg anbefaler at man kjøper forskjellige farger. Minst tre farger. Rød(+), sort(-) og feks. gul(signal). Da blir det lettere og holde oversikten. 

Driver du med RC og eller skal lage batteripakker som skal tåle mye strøm så trenger du selvsagt tykkere ledninger. Uansett... ikke kast bort pengene på vanlige ledninger med PVC isolasjon. Disse er mye stivere og noe herk og jobbe med på trange steder. 

Eneste fordelen med ledninger som har PVC isolasjon er ved bruk utendørs. Disse er som nevnt stivere og er mer egnet hvis ledningen blir liggende og "gnage" inntil noe etc. PVC er altså mer robust og slitesterkt, men noe herk og bruke på trange steder.

___________________

Jeg synes at det morsomste med elektronikk for min del er å lage det litt "proft". Eller vertfall så proft som mulig. Med det så mener jeg at man feks. unngår og tvinne ledninger sammen for så og bruke elektriker teip etc. Bruk skikkelige kontakter og isoler skikkelig, selv om det bare er snakk om en signalkabel. 

Det var egentlig ikke noe mer enn det jeg hadde på hjertet. Hadde 10 minutter til overs så da ble det et innlegg til :) 

_____________

Forøvrig hadde det vært gøy og høre andres fremgangsmåter. Jeg er som sagt ikke noe proff på dette, men jeg er sulten på og gjøre ting enda bedre. Hvis det er noen som driver med RC her inne som jo er en ganske populær hobby så kan det jo hende dere kan bidra med noen ideer eller noen smarte tips og triks?

Share this post


Link to post
4 hours ago, Bjerknez said:

Den ledningstykkelsen jeg bruker 90% av på alle prosjektene mine er 22AWG. (0.34mm2).

Det tror jeg er en lavere dimensjon en det som er "lov" til styrestrøm og hovedstrøm etter de standardene som gjelder.

Fritt fra hukommelsen: 0.5 mm2 for styrestrøm for "maskiner" etter NEK EN 60204-1 og 1.5 mm2 som minstedimensjon for 230V i bygninger etter NEK 400:2018. Var for lat for å slå opp og sjekke nøyaktig akkurat nå. (Mener at det også finnes et unntak for 0.3 mm2 for tele og elektronikk, eller hva det nå var.)

Noe av grunnen til at det er "litt grove" krav det er ikke bare strømføringsevne men også det som går på mekanisk styrke.

Edited by arne22

Share this post


Link to post

Nå har jeg endelig fått crimping tool og kabler fra Hong Kong. 16awg var nok det riktige valget. Første crimp ble litt for hardt klemt så silikonen ser for stor ut, men selve kopperet passer perfekt i pin og kabel uten sleeving fyller connector nydelig.

zfb8NTb.jpg

 

Share this post


Link to post
arne22 skrev (7 timer siden):

Det tror jeg er en lavere dimensjon en det som er "lov" til styrestrøm og hovedstrøm etter de standardene som gjelder.

Fritt fra hukommelsen: 0.5 mm2 for styrestrøm for "maskiner" etter NEK EN 60204-1 og 1.5 mm2 som minstedimensjon for 230V i bygninger etter NEK 400:2018. Var for lat for å slå opp og sjekke nøyaktig akkurat nå. (Mener at det også finnes et unntak for 0.3 mm2 for tele og elektronikk, eller hva det nå var.)

Noe av grunnen til at det er "litt grove" krav det er ikke bare strømføringsevne men også det som går på mekanisk styrke.

Mulig du har rett. Men du snakker om 230V her? Jeg snakker om 3-5V :) 

Share this post


Link to post
NAVer skrev (5 timer siden):

Nå har jeg endelig fått crimping tool og kabler fra Hong Kong. 16awg var nok det riktige valget. Første crimp ble litt for hardt klemt så silikonen ser for stor ut, men selve kopperet passer perfekt i pin og kabel uten sleeving fyller connector nydelig.

zfb8NTb.jpg

 

Se der ja :) 

Hva er det du skal lage?

Share this post


Link to post
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Se der ja :) 

Hva er det du skal lage?

Et helt sett med interne kabler til pc'n min, de som fulgte med PSU er for lange da de skal passe til alle forskjellige kombinasjoner :thumbup:

Share this post


Link to post
NAVer skrev (30 minutter siden):

Et helt sett med interne kabler til pc'n min, de som fulgte med PSU er for lange da de skal passe til alle forskjellige kombinasjoner :thumbup:

I see. Post gjerne litt rundt prosessen. Artig å se hva andre driver med også :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hadde jo vært litt gøy om vi kunne byttet litt tjenester her i tråden også. Feks. hvis man mangler noen ledninger, en kontakt, eller andre ting hvor man kunne spurt andre deltagere i tråden om dette. 

Jeg har ganske mange deler når det kommer til komponenter og elektronikk og småting kan jeg uten problemer gi bort. Større ting kan vi jo bli enige om priser etc. SÅ slipper man å vente i 30 dager på deler fra Kina eller evt. andre steder :) 

Share this post


Link to post
Bjerknez skrev (2 timer siden):

I see. Post gjerne litt rundt prosessen. Artig å se hva andre driver med også :) 

Det kan jeg gjøre, tenkte jeg skulle lage en tråd i brukerbidrag i data delen, men der er det ganske dødt.

Bjerknez skrev (2 timer siden):

Hadde jo vært litt gøy om vi kunne byttet litt tjenester her i tråden også. Feks. hvis man mangler noen ledninger, en kontakt, eller andre ting hvor man kunne spurt andre deltagere i tråden om dette. 

Jeg har ganske mange deler når det kommer til komponenter og elektronikk og småting kan jeg uten problemer gi bort. Større ting kan vi jo bli enige om priser etc. SÅ slipper man å vente i 30 dager på deler fra Kina eller evt. andre steder :) 

Støtter dette, men jeg har ikke noe å kunne bidra med når det hjelper komponenter for øyeblikket uheldigvis

Share this post


Link to post

Det meste innen sensorer og mikrokontrollere har jeg vertfall, samt mange forskjellige kontakter og koblinger. 

Share this post


Link to post

I helgen blir prosjektet å skifte ut releet som slår av og på varmeovnen i kjelleren via en app. Jeg har temperaturovervåket dette releet over tid og ser at releet blir i overkant varmt etter at den 2.200W 220V ovnen har stått på en stund. Temperaturen beveger seg opp mot 70 grader med en romtemperatur på 15 grader. Det synes jeg kanskje er i overkant. Jeg har selvsagt bygget inn sikkerhetsmekanismer i kretsen, men den kutter jo bare strømmen hvis temperaturen går over en viss antall grader. Det er jo ikke poenget. 

Så ber om dagen fikk jeg et litt kraftigere rele som skal testes ut. 

D6AD52A0-1E60-4FEB-AA15-4B28BF39F90F.thumb.jpeg.f72ddf961247b83573bf128ef4075a96.jpeg

Share this post


Link to post

Har litt mistro til slike releer med lodding, og 10A/230VAC av - på - av - på - av - på. Der ville jeg valgt minst en slik "mini" kontaktor.

Share this post


Link to post
4 hours ago, Bjerknez said:

Så ber om dagen fikk jeg et litt kraftigere rele som skal testes ut. 

Dette ligger nok litt i ytterkanten eller kanskje utenfor det man kan holde på med, hvis man skal holde seg innom det som er helt lovlig.

https://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/

Det er en del løsninger på bildet over som ikke er i samsvar med "gjeldende norm" eller krav til sikkerhet.

Føler meg bare litt programforpliktet nevne dette.

Når så er nevnt pliktskyldigst, så vil jeg si meg enig med toreae over at her ville jeg valgt å bruke en kontaktor, eller kanskje en kombinasjon av rele og kontaktor, slik at man først bruker et lite rele til å styre en litt større kontaktor som igjen gir strøm til en varmeovn.   

 

Edited by arne22

Share this post


Link to post
26 minutes ago, toreae said:

Det var et par gode ideer. Har stort sett bare brukt kontaktorer av "gammel klumpete type" som tar litt for mye plass.

Den mekaniske har jo eller mulighet for å bryte 1, 2 og 3 faseledere mens den elektroniske bare kan bryte 1. Kanskje ikke så bra for varmeovner og ande "lignende forbrukere" i IT anlegg. Den elektroniske gir vel ikke nødvendigvis en sikker utkobling, men den kan vel sikkert være meget bra til "sitt bruk".

Edited by arne22

Share this post


Link to post

Den mekaniske hadde jeg koblet de 3 NO i parallell.

Halvlederen er lydløs, og elektronisk støy bør jo ikke være problem med en varmeovn. 1.valg. Eller lignende, så som sagt bare fort igjennom.

Share this post


Link to post
3 minutes ago, toreae said:

og elektronisk støy bør jo ikke være problem med en varmeovn.

Fare for elektrisk støt er ikke så bra.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...