Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (1 time siden):

Du kommer langt med 3D-printer og håndarbeid ja. ;)

Jeg la merke til denne dingsen da jeg sjekket status på et annet kickstarter-prosjekt, 'Flipper Zero'. Akkurat det prosjektet er verdt å følge med på selv om du ikke skal ha en sånn dings selv bare på grunn av oppdateringene de poster rundt det å industrialisere noe som i utgangspunktet var et hobbyprosjekt. Da får man litt forståelse for hvor mye jobb det er å sørge for at alt følger standarder og generelt henger sammen godt nok til at det faktisk kan brukes. :)

Ja, jeg er faktisk klar over hvor mye jobb dette faktisk er. Derfor så synes jeg det er befriende at man kan lage lignende selv til eget bruk uten disse godkjenningene og sertifiseringene. Men jada, all respekt til dem som orker og ta dette hele veien, og jeg syntes faktisk enheten var lit morsom også. Morsom nok til at jeg fikk lyst til å prøve og lage en slik. 

Men det får bli ved en senere annledning uansett. Tiden strekker ikke til og jeg har nok av andre prosjekter både i og utenfor furtebua :) 

Lenke til kommentar
  • dysfunctional endret tittelen til Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere
Videoannonse
Annonse

Til dere som følger med i Blynk verdenen, så kan jeg nå informere om at Blynk har kommet med en helt ny app med Blynk dashboard via nettleser og hele pakka. En massiv oppgradering!

Jeg har ikke fått testet det skikkelig enda, og er ikke 100% stødig på Blynk, selv om jeg vet hvordan den gamle versjonen fungerte og at jeg har en del prosjekter der som fungerer veldig bra. Som feks. den appstyrte garasjeportåpneren etc. 

Bakdelen med den nye blynk versjonen og appen er at man ikke kan konvertere gamle moduler til den nye. Man må altså lage alt på nytt i den nye appen. For MIN del er ikke dette noen krise da jeg har et ganske enkelt setup med få enheter, men skjønner at det kan bli pain in the ass for mange andre. 

Den gamle versjonen kommer også til å legges ned om ca. 6 måneder i følge dem selv. Man må også lage ny konto for å bruke det nye systemet. Man har derimot litt tid på seg til å flytte over til nytt system.

Den nye versjonen synes jeg er fornuftig priset. Man har en gratisversjon som har så og si alle muligheter, men kan kun brukes med EN enhet/mikrokontroller. Pro versjonen koster 4-5 dollar pr. måned og da kan man ha 10 enheter etc. Man kan også legge til brukere etc. 

For min del er dette en velkommen oppgradering da jeg allerede er vant til å bruke Blynk systemet. Men noen ekspert er jeg ikke. Jeg skjønner greia på en måte, men føler at nettverk/Wifi ikke er min sterke side innen data. Jeg er en typisk person som kan litt om alt og er vel ikke proff på så veldig mye. Vertfall ikek som har med akkurat dette å gjøre. :) 

Lenke til kommentar
On 6/22/2021 at 5:50 AM, Bjerknez said:

Til dere som følger med i Blynk verdenen, så kan jeg nå informere om at Blynk har kommet med en helt ny app med Blynk dashboard via nettleser og hele pakka. En massiv oppgradering!

Det var veldig interessante opplysninger. Hørte om Blynk for første gang i denne tråden, ett godt stykke lengre opp. Har brukt Blynk og hatt veldig mye glede og nytte av Blynk.

Lurer på om man ikke kan sette opp en lokal installasjon av "gammel Blynk server", og da vil den vel sannsynligvis kunne kjøre "til evig tid".

On 6/22/2021 at 5:50 AM, Bjerknez said:

Jeg skjønner greia på en måte, men føler at nettverk/Wifi ikke er min sterke side innen data.

Har holdt på og surret med Linux, nettverk og programmering siden 90 tallet. Blynk er den enkleste og mest funksjonelle tjenesten for "fjernstyring" som jeg har prøvd noen gang. Håper at den nye utgaven er like bra som den forrige. 

For nettverk/Wifi så er det jo så mye info på nett at det egentlig bare er et spørsmål om å få til å formulere spørsmålet på en riktig måte. Har man formulert et "riktig spørsmål" så har man like hurtig et "riktig svar", enten på dette forumet eller på et annet sted.

Bruker mye engelsk som arbeidsspråk på PC og med dataprosjekter, på grunn av at da har man jo en veldig stor mengde info å forholde seg til "på det store Internettet".   

Har funnet masser av ting i denne diskusjonstråden som jeg ikke kunne fra før, og synes den er kjempenyttig. Veldig bra initiativ og mye god info!

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Takk for det arne22 :) 

Den nye Blynk har noen barnesykdommer og ett par "feil" jeg håper dem vil rette snart. Dette har dem vertfall lovet. Det ene er at man kan få mulighten til å flytte flere "devices" under samme prosjekt, slik det var i gamle Blynk. Slik det er nå må man lage en egen template for hver "device". Dette har dem sagt at dem skal fikse. 

Det meste er nytt og det er såpass nytt at man må lage ny konto for å bruke den nye appen. Det ser veldig lovende ut, men ikke heeelt i mål enda.

Jeg har konvertert alt jeg har til den nye Blynk, men foreløpig kan jeg ikke få alt under samme prosjekt i appen. Altså samle data fra alle enhetene mine på et og samme sted. Jeg må klikke meg inn på hver enhet for å se funksjonene etc. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et lite bilde som viser et lite prosjekt jeg har startet med for å gjøre en viss oppgave enklere når jeg koder mikrokontrollere. Startet først på et såkalt "breadboard" for å teste, og har nå begynt å bygge kretsen på et kretskort. 

Kanskje det er noen her som ser hva jeg skal lage? :) 

0D39E5AD-0568-44A8-B48C-9BC9F3DF0B85.thumb.jpeg.c46bdf648f0a3fbda7c88a8fc10c09a2.jpeg

Lenke til kommentar

Jeg kan vel like godt forklare hva jeg lager her :) 

denne kretsen gjor at jeg kan justere til nøyaktig riktig farge ved hjelp av tre potentiometers (R, G, B). Når jeg trykker på knappen så spretter RGB verdiene opp i displayet og jeg kan dermed bruke disse verdiene i en annen kode for å få nøyaktig den samme fargen. 

Da slipper jeg å programmere inn serial monitor for å skrive verdier dit etc. eller evt. laste opp kode ørten ganger før jeg finner riktig farge  :)

Denne enheten skal kjøres på 5V (USB).

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Stemmer, jeg tenkte på den forrest i bildet, heter vel veroboard det. HAr noen sånne selv men da med lange sammenhengende baner som må brytes ved behov.

Det grønne kortet du ser har ingen sammenhengende baner nei. Alt må loddes sammen og det må lages egne "baner" i form av kobbertråder eller ledninger. Jeg liker disse bedre enn de kortene med sammenhengende baner da man har flere muligheter for å koble ting sammen. Sluttproduktet føles på en måte mer "egenprodusert", i mangel på bedre ord også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...