Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC sliter med FPS også i spill den taklet før


Anbefalte innlegg

Vel, som det står i tittelen så sliter min laptop med noen ulike vansker.

1. Den har en del FPS drops i league of legends der den kan gå fra 130 FPS ned til 20 og så opp igjen.

2. I tillegg så sliter den med å kjøre spill som CS:go som den kunne kjøre ok før. Jeg forsøkte nylig GTA V som var helt uspillelig.

Laptoppen er koblet til en MSI skjerm (usikker på modell). Jeg er usikker på når vanskene begynte og om det var noe spesielt jeg gjorde i forbindelse med dette, men det tror jeg ikke det er. Jeg tror alle driverne er oppdatert, dog er jeg noe usikker på hvordan jeg sjekker dette.

Specs
Operativsystem: windows 10

Prossesor: Intel Core i7-7700HQ CPU @ 2.80Ghz

Minne. 16 gb

Graffikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060

Hardisk: Lol kjører på en SSD hardisk, mens alt annet er installert på en vanlig hardisk (pga plass)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, TheKims said:

Jeg ville ha begynt med å sjekke temperatur.

Over årenes løp så samler det seg endel støv i maskinen som kan føre til at CPU og GPU throttler. 

 

Jeg lasted ned coretemp for å sjekke temperaturen og spilte cs:go i fem min. Jeg aner ikke hva temperaturen skal være så vedlegger resultatet. Ser også at den i blant blir rød bare mens jeg skriver her nå, noe jeg antar ikke er så bra?

20200602_180725.jpg

Lenke til kommentar
On 6/2/2020 at 6:23 PM, TheKims said:

Temp bør ikke ligge på mere enn 90 grader på en laptop, så er ganske tydelig at din CPU throttler pga høy temperatur.

Skru løs bunnen på din laptop og kjøp deg en boks med komprimert luft for å blåse vekk støv, så vil laptopen nok bli god som gull igjen.

Dette fungerte bra! Temperaturen gikk vesentlig ned på alle corene og jeg fikk kjørt spill jeg ikke kunne før denne operasjonen. Den ene coren (core 1) Kan I blant hoppe til over 90 grader uten at det tilsynelatende er noen grunn til det. Dette kan skje uten at jeg kjører tunge programmer. Er dette noe jeg burde være bekymret for? Og er det eventuelt noe jeg kan forsøke? 

 

Tusen takk for all hjelp! 

Lenke til kommentar

Det med hopp i temperatur er jeg ikke sikker på hva skal bety eller om det gjør noe. Det viktige er hva temparaturen er under load/ spilling.

Intel har også et program der en kan monitorere og justere på CPU: https://www.intel.com/content/www/us/en/gaming/resources/overclocking-xtu-guide.html

Jeg har hørt om at folk bytter kjølepasta, men det spørs hvor komplisert det er å utføre.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

League of Legends er elendig kodet! Sjekk Task Manager og CPU-bruken mens du er ingame. Har du noe som helst som kjører - nettleser etc. - så lukk det og prøv videre.

Hos meg (jeg har en 9700K) er kjerne 8 på konstant 100 % når jeg spiller, men de andre 7 kjernene i praksis ikke gjør noen ting. Jeg har også slike "spikes", men det ironiske er at de kommer når CPUen IKKE jobber.

Task Manager viser et raskt tap i bruksprosenten på den kjernen League benytter og det resulterer i hakking i spillet.

Det verste er at det er KUN League som oppfører seg slik.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...