Gå til innhold

SpaceX har fått grønt lys til oppskyting - klare om få minutter


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke at Espen gidder, men i det minste får vi som synes raketter er spennende teknologi lære noe.

Det er utrolig hva SpaceX har rukket å gjøre på bare 19 år, og de har fortsatt hårete mål foran seg.

Det må være flaut for Boeing å bli slått av en nykommer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (3 timer siden):

Han gjør rede for standpunktet sitt, mens du bare viser til "autoriteter på området". Har du noen kilder til disse autoritetene?

Ja, jeg har gitt kilder hele veien. I dette tilfellet var kilden min NASA, og Espen har innrømmet at de antagelig vil ta med seg hydrogen. Vennligst slutt å ødelegg trådene her når du ikke har noe å bidra med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frobe skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner ikke at Espen gidder, men i det minste får vi som synes raketter er spennende teknologi lære noe.

Det er utrolig hva SpaceX har rukket å gjøre på bare 19 år, og de har fortsatt hårete mål foran seg.

Det må være flaut for Boeing å bli slått av en nykommer.

Når man tenker på 18 år utvikling for spacex må det ha vert mirakuløst at USA klarte å lande folk på månen og bringe dem hjem på halve tiden. Romkapløpet startet i 1961 og de landet i 1969. Men så hadde de vel Tyske ingeniører den gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må vurdere litt hvor man setter start-tidspunktet her. SpaceX ble grunnlagt i 2002. USA ble grunnlagt i 1776. ;)

Okey, den var litt humoristisk, men NASA ble grunnlagt i 1958, og hadde dype røtter i militære rakettprogrammer som ble startet opp på tidlig 1950-tallet.

Men så klart, fortsatt en utrolig bragd. Det mest ekstreme vil jeg si er at ikke en eneste Saturn V feilet. Ikke en eneste astronaut døde på månen eller i rommet - men det var riktignok veldig nært på Apollo 13.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (39 minutter siden):

Må vurdere litt hvor man setter start-tidspunktet her. SpaceX ble grunnlagt i 2002. USA ble grunnlagt i 1776. ;)

Okey, den var litt humoristisk, men NASA ble grunnlagt i 1958, og hadde dype røtter i militære rakettprogrammer som ble startet opp på tidlig 1950-tallet.

Men så klart, fortsatt en utrolig bragd. Det mest ekstreme vil jeg si er at ikke en eneste Saturn V feilet. Ikke en eneste astronaut døde på månen eller i rommet - men det var riktignok veldig nært på Apollo 13.

Selv om jeg opplevde måneferdene sliter jeg med å forstå at de greide det den gangen. Ta bare det å lande en rakett med rakettmotorer.(landingsfartøyet) Uten dagens ultra komputere og teknologi. Amerikanerne slet jo virkelig med å få til vertikal landing på f35. Engelske ingeniører klarte det på 60-tallet.

saturn rakettene var gigantiske. Husket jeg spurte min far om hvor mange hestekrefter den hadde. Flere millioner svarte han. Kunne ikke begripe det!

Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 minutter siden):

Selv om jeg opplevde måneferdene sliter jeg med å forstå at de greide det den gangen. Ta bare det å lande en rakett med rakettmotorer.(landingsfartøyet) Uten dagens ultra komputere og teknologi. Amerikanerne slet jo virkelig med å få til vertikal landing på f35. Engelske ingeniører klarte det på 60-tallet.

saturn rakettene var gigantiske. Husket jeg spurte min far om hvor mange hestekrefter den hadde. Flere millioner svarte han. Kunne ikke begripe det!

Yep. Og Starship (+ Super Heavy) skal ha ca. dobbelt så høy thrust som Saturn V igjen, ha ca. 30% høyere masse, være ca. 6m høyere og være fullt gjenbrukbar. Samt at den designes og bygges for svært mye mindre penger. Ganske imponerende, om de får det til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...