Gå til innhold

SpaceX har fått grønt lys til oppskyting - klare om få minutter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke at Espen gidder, men i det minste får vi som synes raketter er spennende teknologi lære noe.

Det er utrolig hva SpaceX har rukket å gjøre på bare 19 år, og de har fortsatt hårete mål foran seg.

Det må være flaut for Boeing å bli slått av en nykommer.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
hekomo skrev (3 timer siden):

Han gjør rede for standpunktet sitt, mens du bare viser til "autoriteter på området". Har du noen kilder til disse autoritetene?

Ja, jeg har gitt kilder hele veien. I dette tilfellet var kilden min NASA, og Espen har innrømmet at de antagelig vil ta med seg hydrogen. Vennligst slutt å ødelegg trådene her når du ikke har noe å bidra med.

Skrevet
Frobe skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner ikke at Espen gidder, men i det minste får vi som synes raketter er spennende teknologi lære noe.

Det er utrolig hva SpaceX har rukket å gjøre på bare 19 år, og de har fortsatt hårete mål foran seg.

Det må være flaut for Boeing å bli slått av en nykommer.

Når man tenker på 18 år utvikling for spacex må det ha vert mirakuløst at USA klarte å lande folk på månen og bringe dem hjem på halve tiden. Romkapløpet startet i 1961 og de landet i 1969. Men så hadde de vel Tyske ingeniører den gangen.

• Liker 1
Skrevet

Må vurdere litt hvor man setter start-tidspunktet her. SpaceX ble grunnlagt i 2002. USA ble grunnlagt i 1776. ;)

Okey, den var litt humoristisk, men NASA ble grunnlagt i 1958, og hadde dype røtter i militære rakettprogrammer som ble startet opp på tidlig 1950-tallet.

Men så klart, fortsatt en utrolig bragd. Det mest ekstreme vil jeg si er at ikke en eneste Saturn V feilet. Ikke en eneste astronaut døde på månen eller i rommet - men det var riktignok veldig nært på Apollo 13.

Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (39 minutter siden):

Må vurdere litt hvor man setter start-tidspunktet her. SpaceX ble grunnlagt i 2002. USA ble grunnlagt i 1776. ;)

Okey, den var litt humoristisk, men NASA ble grunnlagt i 1958, og hadde dype røtter i militære rakettprogrammer som ble startet opp på tidlig 1950-tallet.

Men så klart, fortsatt en utrolig bragd. Det mest ekstreme vil jeg si er at ikke en eneste Saturn V feilet. Ikke en eneste astronaut døde på månen eller i rommet - men det var riktignok veldig nært på Apollo 13.

Selv om jeg opplevde måneferdene sliter jeg med å forstå at de greide det den gangen. Ta bare det å lande en rakett med rakettmotorer.(landingsfartøyet) Uten dagens ultra komputere og teknologi. Amerikanerne slet jo virkelig med å få til vertikal landing på f35. Engelske ingeniører klarte det på 60-tallet.

saturn rakettene var gigantiske. Husket jeg spurte min far om hvor mange hestekrefter den hadde. Flere millioner svarte han. Kunne ikke begripe det!

Skrevet
Trestein skrev (17 minutter siden):

Selv om jeg opplevde måneferdene sliter jeg med å forstå at de greide det den gangen. Ta bare det å lande en rakett med rakettmotorer.(landingsfartøyet) Uten dagens ultra komputere og teknologi. Amerikanerne slet jo virkelig med å få til vertikal landing på f35. Engelske ingeniører klarte det på 60-tallet.

saturn rakettene var gigantiske. Husket jeg spurte min far om hvor mange hestekrefter den hadde. Flere millioner svarte han. Kunne ikke begripe det!

Yep. Og Starship (+ Super Heavy) skal ha ca. dobbelt så høy thrust som Saturn V igjen, ha ca. 30% høyere masse, være ca. 6m høyere og være fullt gjenbrukbar. Samt at den designes og bygges for svært mye mindre penger. Ganske imponerende, om de får det til. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...