Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tolkning: Innsynsrett etter Personvernforordningen. "Ugrunnet opphold."


MailMan13

Anbefalte innlegg

Kanskje et litt teknisk spørsmål, men...

 

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/den-registrertes-rettigheter/rett-til-innsyn/

Her står det å lese:

Virksomheten skal i deg innsyn uten ugrunnet opphold og normalt senest innen en måned.

Hva menes med opphold her?  Et antall dager? Eller?

Når skal eventuellt opphold begrunnes, og hvordan skal en begrunnelse vurderes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 63099...b6f

Så raskt det lar seg gjøre, og ikke lenger enn 30 dager. Slik ville jeg tolket det hvert fall. 

Noen har tekniske løsninger for å deg innsyn automatisk, mens for andre (og kanskje de fleste) er det en manuell jobb som kan kreve litt tid. 

Anonymous poster hash: 63099...b6f

Lenke til kommentar

Min forståelse er at ugrunnet opphold betyr ikke at du skal ha begrunnelse for ethvert opphold, men at ethvert opphold skal ha en saklig begrunnelse. Vanlige begrunnelser vil ofte være arbeidsbyrde eller ekstraordinære hendelser, men kan også være uungåelige ting som postgang eller tiden interne rutiner tar. "Uten ugrunnet opphold" sikrer deg mot at behandlingsinstans trenerer henvendelsen din i opptil 30 dager uten saklig grunn. 

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er min tolkning også at formålet med formuleringen er at henvendelser ikke skal treneres.

Men spørsmålet er mer konktret på hvilke måte jeg bruker formuleringen til dette formålet når opphold ikke er definert, og ihvertfall hvis begrunnelsen bare trenger å eksistere, men ikke trengs å dokumenteres for noen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...