Gå til innhold

Bang for the bucks: Bygg rundt ryzen 5 3600


Anbefalte innlegg

Har lyst til å bygge en pc rundt Ryzen 5 3600. Har lest på amd vs Intel gen 10, og valget heller mot amd. Tenker å overclocke både cpu og ram.

Hk: MSI B450M Mortar Max (finnes ikke på lager). Noen bedre alternativer?

Ram: Ser for meg G.skill siden den har B Die, men usikker på Mz og timings. Har lest litt på https://premiumbuilds.com/ram/best-ram-for-ryzen-3000/

Tips til kabinett og psu?

Har gtx 1080 fra før så trenger ikke gpu.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fått med deg at B450 ikke vil støtte Ryzen 4000? 

Om du fortsatt vil gå for det så vil jeg tro Tomahawk max er et bra valg, Netonnet mener de får det inn i morgen :)

Kabinett.. Fractal Design er min favoritt, vanskelig å gå feil i hele sortimentet. Spørs litt hva du er ute etter, mye RGB, stillhet, liten formfaktor osv?

PSU, tenker du vil ha 600W eller så, 80+ Bronze eller bedre. Utover det, gå etter tester mtp støy osv. Corsair RM er bra greier, men litt dyrere enn de rimeligere valgene. 

Lenke til kommentar
edge skrev (20 timer siden):

Fått med deg at B450 ikke vil støtte Ryzen 4000? 

Om du fortsatt vil gå for det så vil jeg tro Tomahawk max er et bra valg, Netonnet mener de får det inn i morgen :)

Kabinett.. Fractal Design er min favoritt, vanskelig å gå feil i hele sortimentet. Spørs litt hva du er ute etter, mye RGB, stillhet, liten formfaktor osv?

PSU, tenker du vil ha 600W eller så, 80+ Bronze eller bedre. Utover det, gå etter tester mtp støy osv. Corsair RM er bra greier, men litt dyrere enn de rimeligere valgene. 

Var ikke klar over at b550 nettopp er lansert. Takk?

Lenke til kommentar
edge skrev (2 timer siden):


AMD snudde nettopp og B450 vil kunne oppgraderes: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/gmp45o/the_zen_3_architecture_is_coming_to_amd_x470_and/

B550 vil fortsatt ha støtte for ting som PCIE 4.0, men en stor bøyg er i hvert fall fjernet :)

Liker tankegangen deres. Hva tenker du om gigabyte x570 aorus elite? 2.6k atm

Edit: eller Asus x570-p til 2.3k?

Endret av Aproxi
Lenke til kommentar
edge skrev (29 minutter siden):

Tror ikke det hovedkortet passer i det kabinettet. Har heller ikke så god oversikt over x570-kortene, ville i hvert fall søkt opp tester mtp støy fra chipset-viften, og ytelsen fra VRMene. 

Hmm.. ikke godt å si hva man skal satse på når det kommer til hk. B550 kortene er flere uker unna. Jeg trenger å handle i dag?

Lenke til kommentar
Aproxi skrev (45 minutter siden):

Hmm.. ikke godt å si hva man skal satse på når det kommer til hk. B550 kortene er flere uker unna. Jeg trenger å handle i dag?


Tenker kanskje at det er litt ille å bruke mer på hovedkort enn CPU. Siden B450 vil få støtte i hvert fall til neste generasjon, så ville jeg kanskje heller gått for det, siden du bygger rundt et budsjett. MSI Tomahawk Max er vel ett av hovedkortene jeg har hørt mest lovord om, så ville kanskje gått for det om jeg sto i dine sko :) Det eneste du mister, såvidt jeg kan se, er PCI-E 4.0, og det vil du sannsynligvis ikke merke uansett. Utover Zen 3 så er det vel ingen som helt vet hva som vil skje, men vil tro at denne builden vil vare deg fram til ting som DDR5 osv implementeres og alle trenger nye hovedkort uansett. 

Lenke til kommentar
edge skrev (40 minutter siden):


Tenker kanskje at det er litt ille å bruke mer på hovedkort enn CPU. Siden B450 vil få støtte i hvert fall til neste generasjon, så ville jeg kanskje heller gått for det, siden du bygger rundt et budsjett. MSI Tomahawk Max er vel ett av hovedkortene jeg har hørt mest lovord om, så ville kanskje gått for det om jeg sto i dine sko :) Det eneste du mister, såvidt jeg kan se, er PCI-E 4.0, og det vil du sannsynligvis ikke merke uansett. Utover Zen 3 så er det vel ingen som helt vet hva som vil skje, men vil tro at denne builden vil vare deg fram til ting som DDR5 osv implementeres og alle trenger nye hovedkort uansett. 

Ok, ser argumentet. Ser at b450 kortet ikke er på lager før tidligst 25.05.

Edit: ASRock B450 Steel Legend, ATX virker bra.

Ram: er det verdt de 400kr for bedre timing på 3600mhz cl16? 16-16-16-36 koster 400kr mer enn 16-19-19-39.

Endret av Aproxi
Lenke til kommentar

https://www.proshop.no/Hovedkort/MSI-B450-GAMING-PLUS-MAX-Hovedkort-AMD-B450-AMD-AM4-socket-DDR4-RAM-ATX/2791838

Dette vil fungere fint med din CPU ikke noe vits i å bruke evig med penger med mindre du har tenkt å oppgradere ila 2 år. Kommer jo nye cpuer så da tenker jeg du uansett må kjøpe alt på nytt igjen.

Her har du et par gode RAM brikker.

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3600-C15-DC-SR-16GB/2579097

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
edge skrev (På 19.5.2020 den 21.36):


Tenker kanskje at det er litt ille å bruke mer på hovedkort enn CPU. Siden B450 vil få støtte i hvert fall til neste generasjon, så ville jeg kanskje heller gått for det, siden du bygger rundt et budsjett. MSI Tomahawk Max er vel ett av hovedkortene jeg har hørt mest lovord om, så ville kanskje gått for det om jeg sto i dine sko :) Det eneste du mister, såvidt jeg kan se, er PCI-E 4.0, og det vil du sannsynligvis ikke merke uansett. Utover Zen 3 så er det vel ingen som helt vet hva som vil skje, men vil tro at denne builden vil vare deg fram til ting som DDR5 osv implementeres og alle trenger nye hovedkort uansett. 

Velger å ta opp tråden igjen. Tenker og vente til zen 3 lanseres før jeg bygger ny pc. Har sett litt på de nye b550 kortene. Har du skaffet deg en god oversikt over disse kortene? Gigabyte B550M AORUS PRO virker for meg å være et veldig prisverdig kort.

Lenke til kommentar

Det kortet ser veldig fint ut ja. Endte selv med å ikke følge egne råd og bygge en ny PC med 3600 og B550, så er muligens ikke rette personen å spørre, haha :) ASUS pleier også å være sikkerstikk når det kommer til hovedkort, f.eks B550-F. 

Vet ikke om det er lov å pimpe egne varer her, men om du er interessert så har jeg et X570-kort liggende til salgs. Send en PM i såfall så kan du få infoen om det :) 

Endret av edge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...