Gå til innhold

Rapport hevder en diesel-Golf kan ha mindre CO2-avtrykk enn en e-Golf [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Det er mange aspekter med nye biler som er lite belyst. En autonom bil genererer i snitt 4000gigabyte med data per dag.En million autonome biler vil generere like mye data som 3 milliarder mennesker. Sanntids trafikkinformasjon vær osv blir overført til bilene. 

Når man vet at data trafikk i dag gir høyere CO2 utslipp enn all flytrafikk vil en økning av autonome biler føre til en dramatisk økning av energiforbruk. Kanskje ikke så relevant i denne sammenligningen da jeg antar at diesel biler og elbiler i prinsippet kan være selvkjørende men ofte er det mye større datatrafikk til el biler. Mange streamer data når de lader. Stadig informasjon om ledige ladere osv

Har ikke sett at noen regner på klima konsekvensene av slikt

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (På 16.5.2020 den 12.50):

Det er mange aspekter med nye biler som er lite belyst. En autonom bil genererer i snitt 4000gigabyte med data per dag.En million autonome biler vil generere like mye data som 3 milliarder mennesker. Sanntids trafikkinformasjon vær osv blir overført til bilene. 

Når man vet at data trafikk i dag gir høyere CO2 utslipp enn all flytrafikk vil en økning av autonome biler føre til en dramatisk økning av energiforbruk. Kanskje ikke så relevant i denne sammenligningen da jeg antar at diesel biler og elbiler i prinsippet kan være selvkjørende men ofte er det mye større datatrafikk til el biler. Mange streamer data når de lader. Stadig informasjon om ledige ladere osv

Har ikke sett at noen regner på klima konsekvensene av slikt

Av disse 4.000 GB forblir 3999 GB inne i bilen (eller rettere sagt slettes kontinuerlig for gjøre plass til nye data. Bildet for ti sekunder siden er verdiløst).

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (38 minutter siden):

Av disse 4.000 GB forblir 3999 GB inne i bilen (eller rettere sagt slettes kontinuerlig for gjøre plass til nye data. Bildet for ti sekunder siden er verdiløst).

Så man kan ikke samle inn data fra bilens sensorer og analysere data fra ulykker osv?

Tror det var snakk om trafikkdata, værdata osv som ble overført til biler i større grad enn før.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (54 minutter siden):

Så man kan ikke samle inn data fra bilens sensorer og analysere data fra ulykker osv?

Tror det var snakk om trafikkdata, værdata osv som ble overført til biler i større grad enn før.

Waymo, Mobileye etc gjør jo dette. Ikke bare tar de data fra avvik ute på veiene, de tar det samme scenarioet og skifter på ulike parametre for å generere så mange tilfeldige varianter av situasjonen som overhodet mulig når de simulerer det igjen. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Waymo, Mobileye etc gjør jo dette. Ikke bare tar de data fra avvik ute på veiene, de tar det samme scenarioet og skifter på ulike parametre for å generere så mange tilfeldige varianter av situasjonen som overhodet mulig når de simulerer det igjen. 

Og disse datamengdene påfører ikke jobb for store datasenter?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Og disse datamengdene påfører ikke jobb for store datasenter?

Fordelen av å kunne sende point-cloud data fremfor video. Størrelsen er mikroskopisk i forhold, særlig når man kun trenger sende scenarioet som fikk et avvik fra det man allerede har lastet ned fra lokasjonen. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 timer siden):

Fordelen av å kunne sende point-cloud data fremfor video. Størrelsen er mikroskopisk i forhold, særlig når man kun trenger sende scenarioet som fikk et avvik fra det man allerede har lastet ned fra lokasjonen. 

Kan vi konkludere med at selvkjørende biler ikke gir større belastning på verdens datasenter?

Disse bruker i dag mere energi enn all flytrafikk i verden. Dobles eller tredobles belastningen i datasettet vil energibruken til datasenter øke tilsvarende.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Kan vi konkludere med at selvkjørende biler ikke gir større belastning på verdens datasenter?

Man betaler kapasitet der ja, om man ikke har datasenteret selv. For firma som ikke har slikt selv, så koster det ikke så fryktelig mye for dem å kjøpe 1 million GPU timer for å kjøre simulasjonene. Men de som allerede gjør slikt, har jo den kapasiteten tilgjengelig når den trengs. De har jo holdt på endel år allerede. 

Trestein skrev (6 minutter siden):

Disse bruker i dag mere energi enn all flytrafikk i verden. Dobles eller tredobles belastningen i datasettet vil energibruken til datasenter øke tilsvarende.

Hvorfor trenger du doble eller tredoble belasningen i datasenteret, når den uansett allerede eksisterer? Du setter opp bare kø for å kjøre simulasjonen. Den trenger du ikke ta der og da, den kan du spare på til strømmen er billigst på natten f.eks. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (26 minutter siden):

Man betaler kapasitet der ja, om man ikke har datasenteret selv. For firma som ikke har slikt selv, så koster det ikke så fryktelig mye for dem å kjøpe 1 million GPU timer for å kjøre simulasjonene. Men de som allerede gjør slikt, har jo den kapasiteten tilgjengelig når den trengs. De har jo holdt på endel år allerede. 

Hvorfor trenger du doble eller tredoble belasningen i datasenteret, når den uansett allerede eksisterer? Du setter opp bare kø for å kjøre simulasjonen. Den trenger du ikke ta der og da, den kan du spare på til strømmen er billigst på natten f.eks. 

Tror du må lese denne artikkelen for å forstå hva jeg er bekjymret for

https://www.autonomousvehicletech.com/articles/1053-connected-and-autonomous-cars-are-driving-a-new-generation-of-data-center-requirements

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Ja, men da må vi rette fokus på alt som blir "smart" om dagene. Alt fra klokka til kjøleskapet vil kreve mer energi, men til gjengjeld så får vi jo goder ut av det også. Mindre mat kan risikeres å kastes siden man kan få tips til kjøpevaner fra kjøleskapet f.eks. 

For autonome biler, og dataene som genereres så slipper man overvåke veier manuelt, den informasjonen kan kjøpes og utbedres fra kontoret med ordre om å asfaltere. Frakt kan effektiviseres i mye større grad osv. 

Så det er greit å kikke litt på begge sider av saken. Det å bruke energi er jo ikke et problem, så fremt vi ikke står fast i fossil-alderen i alt for mange år. Da får man isåfall sørge for at datasentrene blir plassert i land med mye RE, som Sveits, Norge eller Island f.eks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...