Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Overraskende bra priser :) 10900KF blir nok den nye gamingkongen. Bra at Intel har bedre STIMen så temps trolig blir bedre enn forrige gen.

Skuffende at de ikke tillater overklokking av minne på annet enn Z-HK. I budsjettklassen gjør det at de kommer uheldig ut mot Ryzen. En i5 10400F kunne vært en god konkurrent mot en 3600, men med 2666 ram eller vesentlig dyrere HK for å utnytte ram kommer den ikke så bra ut. Om ikke Intel har oppgradet stock-kjøleren må man kjøpe det og så prismessig taper den kraftig mot Ryzen. Du ender fort opp med å måtte betale over 1000 ekstra for å få en marginalt kjappere CPU enn det Ryzen tilbyr. For de som idag sitter med 8700K, 9700K eller 9900K er det vell null poeng å oppgradere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Thomas_H said:

Nei, ikkje i forhold til min 7980xe @ 4700mhz som trekker 600w+ :D

(...) – the motherboard manufacturers we’ve spoken to have prepared for 320-350 W from their own testing, in order to maintain that top turbo for as long as possible.

 

Dette betyr jo at de har vrm etc. som takler overklokking av cpuene. Det betyr jo ikkje at de 320-350w @ stock.  Noe som du ser ut til å tro :p

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det er ikke effekten som er problemet, det er effekt per areal. Det er ikke problematisk å kvitte seg med 300W for en 360mm radiator, problemet er overføring av varme mellom CPU og vann. Intel har tatt grep for å forbedre dette med en tynnere brikke, men jeg tviler på at det har en enorm effekt.

 

Det er ikke nødvendigvis problematisk å fjerne 450W fra en 450 mm^2 stor brikke (se 7980XE, GTX 1080 Ti, og Vega 64), men når en 200 mm^2 stor brikke produserer 300W med varme blir det noen termiske utfordringer.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Nei, ikkje i forhold til min 7980xe @ 4700mhz som trekker 600w+ :D

(...) – the motherboard manufacturers we’ve spoken to have prepared for 320-350 W from their own testing, in order to maintain that top turbo for as long as possible.

 

Dette betyr jo at de har vrm etc. som takler overklokking av cpuene. Det betyr jo ikkje at de 320-350w @ stock.  Noe som du ser ut til å tro :p

 

Nope jeg ser jo at det står "to maintain top turbo", men opp mot 350 W høres jo fortsatt brutalt mye ut spør du meg ?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Thomas_H said:

Nope jeg ser jo at det står "to maintain top turbo", men opp mot 350 W høres jo fortsatt brutalt mye ut spør du meg ?

Er vel tatt høyde for "core enchantments" som betyr all core setting. Som vi i dag har f.eks på Asus hovedkort. Dette gir "stock" 4700 all core på 9900k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 minutt siden):

Er vel tatt høyde for "core enchantments" som betyr all core setting. Som vi i dag har f.eks på Asus hovedkort. Dette gir "stock" 4700 all core på 9900k.

Yes jeg vil tro det. Selv min 9700K kan vel komme opp på 250W+ når den booster på alle cores tror jeg. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Thomas_H said:

Yes jeg vil tro det. Selv min 9700K kan vel komme opp på 250W+ når den booster på alle cores tror jeg. 

Ikkje tro, men sjekk selv med "wattmåler" ;)
Du kommer ikkje i nærheten av 250w med 9700k i noen vanlige spill eller programmer, untatt du pumper insane spenning i cpuen. 

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (3 minutter siden):

Ikkje tro, men sjekk selv med "wattmåler" ;)
Du kommer ikkje i nærheten av 250w med 9700k i noen vanlige spill eller programmer, untatt du pumper insane spenning i cpuen. 

Ser ut som den havner på 222W @ Prime 95 Torture test med AVX, OC til 5.1. (Men i real-life scenarioer med spill så ligger den nok veldig mye lavere.)

cDe9dABDquj8CNDz3gShEA-970-80.png

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
15 minutes ago, N o r e n g said:

Det er ikke effekten som er problemet, det er effekt per areal. Det er ikke problematisk å kvitte seg med 300W for en 360mm radiator, problemet er overføring av varme mellom CPU og vann. Intel har tatt grep for å forbedre dette med en tynnere brikke, men jeg tviler på at det har en enorm effekt.

 

Det er ikke nødvendigvis problematisk å fjerne 450W fra en 450 mm^2 stor brikke (se 7980XE, GTX 1080 Ti, og Vega 64), men når en 200 mm^2 stor brikke produserer 300W med varme blir det noen termiske utfordringer.

De vi "overklokkere" vil ha er jo STOR kjerne, som er lett å kjøle. Akkurat som noen GPUer. x299 cpuer fra 12 core og oppover er ganske lette å kjøle om man delidder dem. Mye lettere å fjerne 400w fra den enn 400w fra en 9900k med bitte liten die.

Lenke til kommentar

Dagen 10900k, z490 Apex og 4800c17 (oc) minne testes:

Ryzen eier: Jamen, dere må benchmarke spill som bruker flere enn en kjerne.
Okidoki: poste bechmarks av BF V multiplayer, farcry 5, Tombraider og Æssæssin creed

Ryzen eier: *left the chat....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Squashie said:

Lukter på 10900k oppgradering fra 4790k(på tide), Gigabyte Waterforce er uaktuelt pga pris, ASUS ROG Maximus XII Formula har ek blokk på vrm og har cpu-blokk klar som matcher denne. Hvilke andre HK har dere sett på som er egnet for vannkjøling?

De fleste har såpass heftig vrm design at det er bare tull å hive på vannkjøling.
Ifølge BZ så er til og med kjøleribben på "enkelte hk" unødvendig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Squashie said:

Lukter på 10900k oppgradering fra 4790k(på tide), Gigabyte Waterforce er uaktuelt pga pris, ASUS ROG Maximus XII Formula har ek blokk på vrm og har cpu-blokk klar som matcher denne. Hvilke andre HK har dere sett på som er egnet for vannkjøling?

EK har også flere monoblokker til z490 på  vei, og VRM vannblokk kan kjøpes. Mange muligheter :)

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Slaps said:

Selv er jeg mer interessert i kostnadseffektiv comet lake. Mulig det blir i7-10700K og ASRock Z490 extreme4 med 3600MHzCL16 RAM  B-die minne (helst a2 pcb for høy frekvens) 

 

Ja nå blir det mere effektivt med litt minneoverklokking :D Mere ytelse for pengene!

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...