Gå til innhold

Ex-Blizzard-sjef: – World of Warcraft ble mindre sosialt for å bli mer tilgjengelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke noe særlig tvil om at mmorpg spillene har blitt mindre interessante når de har fått et slikt overdrevent fokus på solospillere. 

Alle spill trenger ikke passe til alle typen spillere. Det gjør bare spillene kjedeligere.

Hvis jeg vil spille et singleplayer rpg spiller jeg ikke ikke wow, da rpg spill som er utviklet med fokus på at du skal spille dem alene gir en mye bedre singleplayer opplevelse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En stor andel av lauget fra 2005 møttes igjen på en Discord kanal forrige sommer. Gjensynsgleden var enorm, og vi var over 100 personer som tok til på Classic WoW igjen.

Erfaringen vår er 100% at Classic er et vesentlig mer sosialt spill enn de påfølgende expansions. Etterhvert som man forenkler og dummer ned, så forsvinner også behovet for å prate sammen.

Nå har vi spilt Classic i 8 måneder, og selv om vi har mistet mange underveis til "irl obligations" så er det fortsatt en hard kjerne igjen. Spillet gir så mye mer mestringsfølelsse, enn nåværende singplayer MMOs.

Vi har store discord kanaler, en for guild masters for alliance serveren. Rundt 50 guilds er representert. Vi organiserer drage-buffene og horde pvp ganks. Løser konflikter og samarbeider om åpningen av AQ gates. Dimensjonen av det sosiale er på et så ekstremt mye større nivå enn de forenklede MMO' ene som har kommet ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er egentlig sant for de fleste av Blizzards spill. Prøvde retail etter classic og det var sant å si mer som Diablo 3 enn det det engang var. Trengte aldri gruppe for noenting om jeg ikke ville og gikk lei på 85. Men det skal sies at classic kunne hatt bedre måter å finne grupper på, å sitte i den chatten og mase i timesvis ble gammelt fort.

Lenke til kommentar

Hadde dagens world of warcraft blitt like sosialt om det hadde blitt lansert i 2004? Det tror jeg, iallefall. Jeg tror ikke folk kun bryr seg om å dele opplevelsen for å få tilgang til bedre utstyr etc. Jeg tror spillet er mindre sosialt i dag fordi folk ikke bryr seg så mye lenger. Det er et gammelt spill, og det er vanskelig å holde fresh, så folk gidder ikke å investere time etter time bare for å få tilgang til alt innholdet. Blizzard kan bare svare med å gjøre det letter tilgjengelig hvis de vil beholde spillerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-----

- Jeg synes det er rart at dem har så vanskelig å komme frem til en mellomting, der en som spiller står fritt å velge om en ønsker å gå i flokk eller om en heller ønsker å møte verden på egenhånd.

Sistnevnte er naturlig nok mer utfordrende, men det burde ikke være totalt umulig.

-----

En annen ting er valget av type karakter man ønsker å bygge på.

Der burde spill legge tilrette for at alle ikke nødvendigvis er så gung ho på det å springe rundt å meie ned alt som kryper og går.

Men heller ønsker en mer pasifist betont rolle i spillverdenen, eller "non combatant" er kanskje mer riktig å si i så måte..

Ideelt sett der ideologien bygger på "The strong defend the weak", i motsettning til slik som det ofte blir der "The strong crushes the weak".

-----

Det er hardt nok å være mobbeoffer ute i den virkelige verden, det burde eksistensielt sett ikke være slik i en spillverden også.

Da mange som blir mobbet ofte bruker en spillverden for å rømme og drømme seg litt vekk, dog midlertidig, fra den virkelige verdens problemer.

-----

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Sier meg veldig enig i at det har blitt mindre sosialt pga sånt. Er jo derfor classic server og sånt gjør det veldig bra, for at det er mye mer sosialt.

Retail så er det så mange deler av de sosiale, det å ta kontakt med andre spillere som er borte. Før så måtte man finne andre spillere for å lage gruppe og sånt for dungeons. Nå så har man så mange systemer hvor det stort sett er bare å invite rett frem, veldig lite kommunikasjon når gruppa er satt sammen. Random dungeon finder er jo godt eksempel også, trykk på en knapp så setter systemet sammen en gruppe av fem spillere og sender de rett inn i dungeon, å som oftest da så sier ikke folk hei engang, alle springer ned alt inne der, så er de ferdig, uten å ha sagt et ord. Det er mye sånt som har kommet inn i spillet med tiden, å den sosiale delen av spillet har lidd på grunn av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...