Gå til innhold

Det tyske verftet forsøker seg for tredje gang med tilbud på nye ubåter til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Umoden teknologi ???

Om brannfare ikke er et potensielt problem og det ikke avgis uønskede gasser, hva er da problemet med nye batterier? Bare det at det er noe nytt?

Går også ut i fra at en da har et større energilager, og kan gå lengre tid neddykket (?)

Kanskje de er så lette at ubåten ikke greier å bli en ubåt...?

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om frykt for brann i "moderne" batterier. Men ubåten har da nok slokkemiddel rundt seg. Batterikompartmentet kan settes under vann, gitt at det kan oppdriftsmessig kompenseres. Uansett er brann særdeles lite sannsynlig med god overvåking på temperatur. Lading vil vel uansett skje i overflaten, eller ved land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blybatterier er jo heller ikke uten brannfare. Jamfør at Norges første røykeforbud fra 1897 gjaldt i rom hvor akkumulatorer lades.

§18 […] i Rum for Akkumulatorer maa […] under Ladningen ikke benyttes glødende eller brændende Gjenstande - f. Ex. tændt Pibe eller Cigar.

Forskrifter for elektriske Anlæg Udfærdigede af Departementet for de offentlige Arbeider under 13de November 1897.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stefse skrev (2 timer siden):

Det er snakk om frykt for brann i "moderne" batterier. Men ubåten har da nok slokkemiddel rundt seg. Batterikompartmentet kan settes under vann, gitt at det kan oppdriftsmessig kompenseres. Uansett er brann særdeles lite sannsynlig med god overvåking på temperatur. Lading vil vel uansett skje i overflaten, eller ved land.

Forsvaret/Marinen har mange godt betalte "eksperter"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i alle dager skal vi med disse vanvittig dyre maskinene? Er det noen som i edru tilstand mener at vi i fremtiden vil ha behov for å torpedere konvoier og handelsskip på havet? Minner om at WW2 sluttet for 75 år siden, og at ubåter ikke har spilt noen rolle i en eneste av de mange konfliktene verden har opplevd etter den tid. Vårt forsvar bør fokusere på fremtidens trusler, ikke prøve å rette på feil som ble gjort for to mannsaldre siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (40 minutter siden):

Hva i alle dager skal vi med disse vanvittig dyre maskinene? Er det noen som i edru tilstand mener at vi i fremtiden vil ha behov for å torpedere konvoier og handelsskip på havet? Minner om at WW2 sluttet for 75 år siden, og at ubåter ikke har spilt noen rolle i en eneste av de mange konfliktene verden har opplevd etter den tid. Vårt forsvar bør fokusere på fremtidens trusler, ikke prøve å rette på feil som ble gjort for to mannsaldre siden.

Helt enig, å investere mye i Forsvar og beredskap er bortkastet. Det er like idiotisk som at Finland har lagere av smittevernutstyr. Spanskesyken var jo for 100 år siden, og ingen i edru tilstand kan tror at en pandemi kan skje i disse dager. Beredskap og Forsvar = Penger ut av vinduet. Hedigvis har vi i Norge ingen lagre av medisiner og  billig smittevernutstyr. Dette har vi spart gode penger på. Lavere skatt slik at jeg kan handle snus i Sverige.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Stefse skrev (14 timer siden):

Det er snakk om frykt for brann i "moderne" batterier. Men ubåten har da nok slokkemiddel rundt seg. Batterikompartmentet kan settes under vann, gitt at det kan oppdriftsmessig kompenseres. Uansett er brann særdeles lite sannsynlig med god overvåking på temperatur. Lading vil vel uansett skje i overflaten, eller ved land.

Om en ikke nødvendigvis drukner batteriene kan det jo være mulig å bygge inn kjøling sammen med, og mellom batterigrupper/moduler og overvåking av temperatur.

Det et plenty kulde å hente fra utsiden av skroget.

Så kjøler en der det måtte vere behov, skiller denne modulen fra resten, og har kraft igjen til evt. retur.

Bygges det som moduler, så skiftes bare den det gjelder.

Synd det er så umodent...

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (8 timer siden):
Hanhijnn skrev (20 timer siden):

Forsvaret/Marinen har mange godt betalte "eksperter"...

Helt enig der.

Går ut i fra at disse er blant dem vi kan takke for at den norske marine gjør så mange "røverkjøp" i utlandet...

Jepp!

Som f.eks. denne: https://www.tu.no/artikler/fortsatt-problemer-for-logistikkskipet-knm-maud-har-vaert-i-norge-i-et-ar-men-er-enna-langt-fra-klart-til-bruk/490904 

Når skal den norske marinen lære å bygge i Norge? Selv om det koster litt mer i utgangspunktet, så får de i hvertfall skipene levert FERDIGE på avtalt leveringsdato, og kan ta de i bruk fra dag en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...