Gå til innhold

Hva tror dere: korona-krisa er bare en kort (økonomisk) hiccup?


Anbefalte innlegg

Tror dere at korona-krisa bare er en kort økonomisk pause - og  om litt blir alt som før?

Jeg begynner å lure på  om (den økonomiske/politiske) situasjons-forståelsen snart begynner å endre seg.

Noen ser ut til å vegre seg:

Jeg legger merke til at flere beskriver korona-krisa som en liten økonomisk stopp/pause (eller et "hiccup") på en liten avkjørsel på veien mot en fantastisk økonomisk fremtid der nesten alle i Norge kan kjøpe seg masse materielle goder og ha hele verden som tumleplass.  Økende huspriser skal sikre en følelse av ekstra inntekt. Og alle i Norge bør være veldig fornøyde med dette opplegget. Meningsfulle arbeidsplasser og inntekter til alle (kanskje bortsett fra noen marginale som vi ser ned på og minner oss om at vi er "oppe" i samfunnet). Det vikrigste i livet er å ha tilgang til masse materielle goder. Nødvendige varer skal nesten forsvinne i  hauger av luksus og unødvendigheter på butikker og torg. Og reiselivet skal blomstre. Dette "vet" økonomene ?

Dette kunne hende at mange av velgerne ikke kommer til å tro på dette?

 

 

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tror det er ganske optimistisk å tro at "alt blir som før" etter denne krisen. Jeg vil tro at det kommer til å ta noen år før verdensøkonomien kommer seg opp fra dette kaoset. Med tanke på at det blir så mye arbeidsledighet i så og si alle land så skaper det ikke en situasjon hvor ting blir enkelt ordne bare på en to tre. 

Lenke til kommentar

Har hørt en del på diskusjoner fra økonomer, og de fleste ser ut til å være avventende. Få, om noen, er så sikre som du antyder. 

Mange fremhever at selv om restriksjoner oppheves vil folk fortsatt i mindre grad oppsøke smittefare. Dette inkluderer å sitte som sild i tønne i fly, dra på konserter, restauranter, kjøpesenter, treningssenter, osv. Turisme vil nok være hardt rammet en tid fremover. 

 

Lenke til kommentar
afterall skrev (19 minutter siden):

Har hørt en del på diskusjoner fra økonomer, og de fleste ser ut til å være avventende. Få, om noen, er så sikre som du antyder. 

Mange fremhever at selv om restriksjoner oppheves vil folk fortsatt i mindre grad oppsøke smittefare. Dette inkluderer å sitte som sild i tønne i fly, dra på konserter, restauranter, kjøpesenter, treningssenter, osv. Turisme vil nok være hardt rammet en tid fremover. 

Men slik markedet har agert så har det jo virket som folk har antatt at det såvidt vil påvirke noe.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Men slik markedet har agert så har det jo virket som folk har antatt at det såvidt vil påvirke noe.

Ja, børsen ser ut til å leve sitt eget liv. Enig med deg der. 

Til TS:

Dette har vel mer eller mindre vært normalen i Dagens Næringsliv den siste måneden og vel så det. 

https://www.dn.no/makrookonomi/koronaviruset/makrookonomi/norsk-okonomi/ssb-navarende-lavkonjunktur-vil-vare-i-flere-ar/2-1-797343

Lenke til kommentar
afterall skrev (53 minutter siden):

Ja, børsen ser ut til å leve sitt eget liv. Enig med deg der. 

Til TS:

Dette har vel mer eller mindre vært normalen i Dagens Næringsliv den siste måneden og vel så det. 

https://www.dn.no/makrookonomi/koronaviruset/makrookonomi/norsk-okonomi/ssb-navarende-lavkonjunktur-vil-vare-i-flere-ar/2-1-797343

Der sier de at:

Sitat

Lønnsveksten i år vil bli på 2,0 prosent, noe som vil gi reallønnsvekst takket være svært lav prisvekst. Til neste år vil lønnsveksten falle til 1,6 prosent, tror byrået.

Det høres rart ut når kronekursen er rekordlav og prisene på alle importvarer vil gå opp. Det vi produserer i Norge vil også gå opp i pris når kostnadene ved den lave kronekursen forplanter seg videre.

Lenke til kommentar
23 hours ago, afterall said:

Har hørt en del på diskusjoner fra økonomer, og de fleste ser ut til å være avventende. Få, om noen, er så sikre som du antyder. 

Mange fremhever at selv om restriksjoner oppheves vil folk fortsatt i mindre grad oppsøke smittefare. Dette inkluderer å sitte som sild i tønne i fly, dra på konserter, restauranter, kjøpesenter, treningssenter, osv. Turisme vil nok være hardt rammet en tid fremover. 

 

Riktig. *Nå* har enkelte økonomer sikkert blitt usikre (på tidsaspektet), men de mest "politiske økonomene" holder på sine prinsipper ganske så uforandret.  En tenker seg at "alt skal bli som før" - bare at det kanskje tar to-tre år. Dagens økonomiske system er jo ikke rent markeds-styrt der folk flest bare har sin arbeidskraft å selge, så egentlig er det mage ting en ganske lett kunne justere på og som ikke blir vurdert. "Alt skal (bør) bli som før". Dette "vet" de fleste økonomer ?

Et argument for mer kortreist turisme er utvikling av bl.a. antibiotika-resistent tuberkulose. Vi har hørt at dette dukker opp i ny og ned. Holder det på å utbre seg? Dobling ved (u)jevne mellomrom?  I prinsippet kan det så eksplodere om noen år.  Det er også andre biologiske argumenter for at dagens globale reising ikke er bærekraftig og kan ta en brå slutt eller bli ganske så upopulært. 

Jeg la meke til at når skolen/barke-hagene åpnet om høsten, så ble man gjerne syk. Samtidig skrøt man av hvor langt borte man har vært på ferie (og smittet oss mindre reisende - men det skrøt man ikke av). Bevissthet om truseler om smitte-sprening kan føre til at det blir mindre stas og komme hjem fra ferie etter lang reise. Helst noe man ikke legger ut på facebook og snakker om ? Kanskje skammer seg litt. Kanskje bli man til og med utsatt for litt sosial ekskludering?

Edit: retta diverse skrivefeil.

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
afterall skrev (22 timer siden):

Har hørt en del på diskusjoner fra økonomer, og de fleste ser ut til å være avventende. Få, om noen, er så sikre som du antyder. 

Mange fremhever at selv om restriksjoner oppheves vil folk fortsatt i mindre grad oppsøke smittefare. Dette inkluderer å sitte som sild i tønne i fly, dra på konserter, restauranter, kjøpesenter, treningssenter, osv. Turisme vil nok være hardt rammet en tid fremover. 

 

Tja, de om det. Jeg tar smittefaren på fullt alvor NÅ. Men når det er 0 smittede igjen i Norge er det slutt på det for meg. Da havner munnbind og antibac i søpla og jeg gjenopptar livet som før. Så da får folk selv velge om de vil løpe unna når de ser meg. NÅ holder jeg meg 2 meter unna folk, men det vil jeg slutte med når viruset er borte fra Norge.

Det er rasjonelt og naturlig å være redd for smitte nå som det er en virusepidemi, men om man fortsatt er redd for corona etter at det er utdød er man kort og godt hva man kaller en hypokonder. Hypokonderi er utbredt i samfunnet(jeg er hypokonder selv, men på andre områder enn virus),men det er et mindretall i befolkningen som er hypokondere så jeg vil tro flertallet vil gjenoppta livet som før epidemien den dagen viruset er borte.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Morromann said:

Tja, de om det. Jeg tar smittefaren på fullt alvor NÅ. Men når det er 0 smittede igjen i Norge er det slutt på det for meg. Da havner munnbind og antibac i søpla og jeg gjenopptar livet som før. Så da får folk selv velge om de vil løpe unna når de ser meg. NÅ holder jeg meg 2 meter unna folk, men det vil jeg slutte med når viruset er borte fra Norge.

Det er rasjonelt og naturlig å være redd for smitte nå som det er en virusepidemi, men om man fortsatt er redd for corona etter at det er utdød er man kort og godt hva man kaller en hypokonder. Hypokonderi er utbredt i samfunnet(jeg er hypokonder selv, men på andre områder enn virus),men det er et mindretall i befolkningen som er hypokondere så jeg vil tro flertallet vil gjenoppta livet som før epidemien den dagen viruset er borte.

Konklusjon: "Alt blir som før" ?

Kanskje vil teknologi (smitte-sporing/billige tester/vaksine) redde oss denne gang, men det kan ta lang tid før man har kontroll med potensielle pandemier som kan komme oftere enn man aner. Vi har blitt vant til de site 70 (?) åra å ha kontroll med smitte, men denne epoken kan være over og ikke komme tilbake før om lang tid?  Og om *lang tid* så er dagens økonomiske system/praksis ikke så relevant lenger?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (11 minutter siden):

Konklusjon: "Alt blir som før" ?

Kanskje vil teknologi (smitte-sporing/billige tester/vaksine) redde oss denne gang, men det kan ta lang tid før man har kontroll med potensielle pandemier som kan komme oftere enn man aner. Vi har blitt vant til de site 70 (?) åra å ha kontroll med smitte, men denne epoken kan være over og ikke komme tilbake før om lang tid?  Og om *lang tid* så er dagens økonomiske system/praksis ikke så relevant lenger?

Det at epidemier kan dukke opp i fremtiden er en del av det å være menneske og en del av det å leve. Men det vil være 100% ikke-bærekraftig å mer eller mindre stenge ned samfunnet for alltid og ramme verdiskapning og sosiale omgangsformer mennesker imellom. Epidemier har eksistert så lenge det har vært mennesker på jorden men det radikale eksperimentet vi har sett nå vil på lengre sikt være langt mer ødeleggende for samfunnet enn det et virus i seg selv er.

Hvis mennesker vil gjemme seg for alltid på grunn av potensielle virusfarer får være opp til dem men det er ikke noe vi andre bør bli påtvunget når det ikke en gang er epidemier. Det håper og tror jeg flertallet av befolkningen er enig med meg i. Skjønt kanskje ikke her inne i dette forumet hvor katastrofetenkningen er altoverskyggende.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

Det at epidemier kan dukke opp i fremtiden er en del av det å være menneske og en del av det å leve. Men det vil være 100% ikke-bærekraftig å mer eller mindre stenge ned samfunnet for alltid og ramme verdiskapning og sosiale omgangsformer mennesker imellom. Epidemier har eksistert så lenge det har vært mennesker på jorden men det radikale eksperimentet vi har sett nå vil på lengre sikt være langt mer ødeleggende for samfunnet enn det et virus i seg selv er.

Hvis mennesker vil gjemme seg for alltid på grunn av potensielle virusfarer får være opp til dem men det er ikke noe vi andre bør bli påtvunget når det ikke en gang er epidemier. Det håper og tror jeg flertallet av befolkningen er enig med meg i. Skjønt kanskje ikke her inne i dette forumet hvor katastrofetenkningen er altoverskyggende.

Altså ingen utfordringer eller lærdom? Bare glemme?

Jeg tror mye godt *kan* komme ut av denne krisen. Rystelser kan overvinne friksjon og få trege tendenser i bevegelse. Koronan kan hjelpe på å fremme bedre verdier og bærekraft. Mye vondt kan også komme: som å gå tilbake i tid sosialt. Mer klasseskille, revolusjoner, opprør etc.

Jeg finner mange interessante politiske sider ved korona-krisa. Andre ser ut til å se på det som en sak som en bare bør glemme fortest mulig ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Altså ingen utfordringer eller lærdom? Bare glemme?

Jeg tror mye godt *kan* komme ut av denne krisen. Rystelser kan overvinne friksjon og få trege tendenser i bevegelse. Koronan kan hjelpe på å fremme bedre verdier og bærekraft. Mye vondt kan også komme: som å gå tilbake i tid sosialt. Mer klasseskille, revolusjoner, opprør etc.

Jeg finner mange interessante politiske sider ved korona-krisa. Andre ser ut til å se på det som en sak som en bare bør glemme fortest mulig ?

Nei, det blir selvfølgelig ikke glemt. Og i fremtiden kommer vi til å ha beredskap om et nytt og ukjent virus skulle dukke opp. Kanskje blir det også opprettet et eget smittevernsdepartement og norske regjeringer får en egen smittevernsminister. Kanskje blir det også slik at ved innsjekking til fly blir man hurtigtestet for covid 19 før ombordstigning.

Men at vi i all fremtid må gå på tå og slutte å gå nær hverandre og stenge kinoer og slutte med konserter og fotballarangement på grunn av hypotetisk smittefare; slik blir det ikke.

En stund etter at krisen er over kommer riktig nok en del av befolkningen til å være forsiktig og unngå folkemengder, men det blir kortvarig. Slikt er det mange eksempler på:

11.september 2001 er et slikt eksempel. I månedene etterpå var det panikk verden over for å fly, salg i flybilletter stupte, reiser ble kansellert og en del flyselskaper gikk konkurs. Men folks frykt for å fly dempet seg; også i tråd med økt sikkerhet på flyene og i løpet av 2002 økte flyreisingen igjen og nærmest eksploderte i årene fremover og internasjonal reise mellom land og kontinenter tok helt av til et nivå uten sidestykke i historien og etterhver til bekymring for klimaaktivister, helt frem til som kjent et visst virus satte en bråstopp for det hele 18 år senere. Men flyreiser ble ikke helt som før etter 11.september. Jeg er gammel nok til å huske hvordan det var før det. Sikkerhetssjekk den gangen var kun å sende håndbagasjen raskt gjennom en maskin, ikke den gjennomgående og slitsomme sjekken alle må gjennom i våre dager og som alle nå tar for gitt. Jeg regner med at hurtigtesting for virus blir en del av rutinen når flyreiser tar seg opp igjen.

Tsunamien i Thailand romjulen 2004. Turiststrømmen til Thailand og andre land i regionen stupte til bånns umiddelbart etterpå, også steder som ikke var rammet av tsunamien opplevde å bli spøkelsesturistbyer. Men det var midlertidig og i løpet av et år kom turistene tilbake og de opplevde en turisteksplosjon de følgende årene som ble stanset nå nettopp - på grunn av coronaen. På den annen side førte tragedien til at bedre systemer for varsling og alarm av undersjøiske jordskjelv kom på plass.

22.juli 2011. Terrorangrepet i Norge førte til en slags politisk "borgerfred" hvor politisk polarisering ble dempet og mange tok selvkritikk på en hard tone i samfunnsdebatten. Dette var kortvarig. I løpet av 2012 var den polariserte tonen i samfunnsdebatten tilbake og har bare blitt verre siden - desverre. Men det har bidratt til at modereringen av nettdebatten har blitt strengere, noe som også er bra.

Det er nok mange andre eksempler å nevne som jeg ikke kommer på i farten, men historien viser at etter en stund glemmer folk og går tilbake til gamle mønstre. Både på godt og vondt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det vil ikke bli som før dessverre fordi mange bedrifter har gått konkurs og enda flere sliter økonomisk, spesielt innen hotell, resturant, bar, uteliv, klær, reiseliv, fly og transport bransjen. Både private og komersielle vil trenge økonomisk støtte fra staten samtidig, statskassen blør og dette gjelder globalt ikke bare i norge. Kreft og andre syke pasienter får ikke god nok oppfølging pga korona pasienter tar opp sykehus kapasiteten. Aftermath vil bli mye værre enn finanskrisen som vi alle opplevde i 2007 og vil påvirke oss livet ut. Etter mine kalkulasjoner vil ting bli verre når sommeren er over og vinteren setter inn, da vil man se en ny bølge av koronasmittede/krise når immunsystemet er mer sårbar om vinteren. Ny vaksine vil ikke stoppe sars cov 19, men vil muteres til x sars cov 19. Vi alle vil få redusert levetid, og vil få helseproblemer allerede i 45-50 år og vil kanskje dø 70 hvis vi er heldige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...