Gå til innhold

Norges pengebinge. Hva nå?


Anbefalte innlegg

Oddvardm skrev (3 minutter siden):

Ikke i offentlig ansettelser. Det er nemlig det dette er. En OFFENTLIG ansettelse.

Det samme skjedde når sjef i både NAV, SSB, NRK og Oslo Universitetssykehus skulle velges. Det har skjedd før og vil skje igjen. Vil man ha de beste så kreves det anonymitet for evt sikre stillingen de allerede har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (59 minutter siden):

Ikke i offentlig ansettelser. Det er nemlig det dette er. En OFFENTLIG ansettelse.

Les artikkelen, dette skjer hele tiden når offentlige stillinger på det nivået skal besettes.

Det er åpenbart viktig for mange søkere å være anonyme, ettersom det kan ha store konsekvenser dersom det kommer ut at lederen for et fond søker på andre stillinger.

Dersom vedkommende ikke får stillingen, kan det også ha konsekvenser.

Dersom du ønsker utdypende informasjon om prosessen rundt ansettelsen av Tangen, så finnes det her :

https://www.norges-bank.no/aktuelt/nyheter-og-hendelser/Nyhetsmeldinger/2020/2020-04-20/

Det er altså ikke pålagt Norges Bank å publisere oppdaterte søkerlister når søkere kommer inn etter den opprinnelige fristen.
Nå var det også selskapet Norges Bank benyttet for å rekruttere som kontaktet Tangen, ikke omvendt.

Videre ble Slyngstad og disse andre du skriker om invitert til dette seminaret i mai 2018, lenge før det var noen stilling ledig, slik at det er neppe noe problem for Tangen, men det er selvfølgelig noe uheldig at statsansatte er med på slike seminarer, som betales av enkeltpersoner, dog er det ikke noe problem for statsansatte å delta på seminarer som er relevante for deres stilling, så fremt arbeidsgiver (eller de selv) betaler for dette.

Her er også en detaljert tidslinje : https://static.norges-bank.no/contentassets/f4b96e82a25e4641a97b5a93961bd9a0/tidslinje_ansettelse_tangen.pdf?v=04/27/2020150445&ft=.pdf

Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Les artikkelen, dette skjer hele tiden når offentlige stillinger på det nivået skal besettes.

Det er åpenbart viktig for mange søkere å være anonyme, ettersom det kan ha store konsekvenser dersom det kommer ut at lederen for et fond søker på andre stillinger.

Dersom vedkommende ikke får stillingen, kan det også ha konsekvenser.

Dersom du ønsker utdypende informasjon om prosessen rundt ansettelsen av Tangen, så finnes det her :

https://www.norges-bank.no/aktuelt/nyheter-og-hendelser/Nyhetsmeldinger/2020/2020-04-20/

Det er altså ikke pålagt Norges Bank å publisere oppdaterte søkerlister når søkere kommer inn etter den opprinnelige fristen.
Nå var det også selskapet Norges Bank benyttet for å rekruttere som kontaktet Tangen, ikke omvendt.

Videre ble Slyngstad og disse andre du skriker om invitert til dette seminaret i mai 2018, lenge før det var noen stilling ledig, slik at det er neppe noe problem for Tangen, men det er selvfølgelig noe uheldig at statsansatte er med på slike seminarer, som betales av enkeltpersoner, dog er det ikke noe problem for statsansatte å delta på seminarer som er relevante for deres stilling, så fremt arbeidsgiver (eller de selv) betaler for dette.

Her er også en detaljert tidslinje : https://static.norges-bank.no/contentassets/f4b96e82a25e4641a97b5a93961bd9a0/tidslinje_ansettelse_tangen.pdf?v=04/27/2020150445&ft=.pdf

Slutt med å være nedlatende. Jeg skriker ikke. Jeg påpeker korrupsjon og manipulering. Ansettelsen var offentlig og Tangen har kynisk manipulert og posisjonert seg for å få oljefond jobben. Slyngstad var ansatt på åremål. Akkurat som Tangen er det. Du trenger ikke mye regnekapasitet for å vite når jobben er ledig. Jeg mener hva jeg mener og slik er det. Heldigvis er det flere som meg som mener det samme. Så ja. Til helvete med Tangen, Techner, Rød Isaksen og hele helvetes gjengen. Få dem vekk fra pengebingen vår. Vi skal faen ikke tjene pengefolka. Pengefolka skal tjene oss!

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (39 minutter siden):

Slutt med å være nedlatende. Jeg skriker ikke. 


Jeg tenker på alle disse kommentarene om de som var med på seminaret ... derav kommentaren "... Slyngstad og disse andre du skriker om invitert til dette seminaret i mai 2018" ....

Det ser jo ut som du hisser deg opp en smule her ?

Oddvardm skrev (På 14.8.2020 den 20.14):

Da er det gjort. Arbeiderpartiet og SV har tatt stilling. Synd for Rød Isaksen og Hr Slyngstad. Ikke noe gyllen jobb i AKO kapital for dem.

 

Oddvardm skrev (8 timer siden):

Drit i juristene og få dette til en slutt. Når det er gjort vil Hr Rød Isaksen ta sin hatt og forvinne ut døra sammen med resten av hjelpen.

 

Oddvardm skrev (6 timer siden):

Nå sitter jeg og hører på Hr Techner og han snikk snakker og kommer med idioti. Han sier at Banksjefen kan utforme sien egne regler og dette skal han mene at vi skal svelge. Herregud for en uhyrlig retorikk. Hva skal vi med regler i det hele tatt?

 

Oddvardm skrev (6 timer siden):

Hører du på Hr Kjær= Han var på Tangens seminar. Han sier at han var en som har bygget opp fondet. Det er det jævligste jeg har hørt. Hva han har gjort er en pengemanns drøm. Han har alt vi har jobbet for å leke med. Ikke faen!

 

Oddvardm skrev (6 timer siden):

Høre dere hva Tom Vamrrak nå sier? Han sier at det hat vært full åpenhet om dette fra starten. Hva faen er det vi har å forholde oss til? Idioter. Alt har blitt avdekket av pressen. Rød Isaksen har tilohmed gitt faen i etiske bemerknonger fra egen etat. Han har unnlatt å rappotere til stortingets kontroll organ om egne reiser og utlegg. Ikke et ord før det ble avdekket av dagens næringsliv. Hva faen?

 

Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):


Jeg tenker på alle disse kommentarene om de som var med på seminaret ... derav kommentaren "... Slyngstad og disse andre du skriker om invitert til dette seminaret i mai 2018" ....

Det ser jo ut som du hisser deg opp en smule her

Er du virkelig en slik mann som Hr Techner er? En mann som prioriterer form over fakta? Helt urelevante ting som skal tjene for å avspore en diskusjon om et emne som korrupsjon? Tangen har oppført seg manipulerende og brukt 'millioner' av kroner for å knytte bånd til høyre folk som har blitt presentert for Caymen Island pengefolk. Tror du virkelig at ikke Tangen har hatt en hel rekke med folk fra det miljøet med seg? Jeg vedder mye penger på at du finner en hel haug av dem på dette seminaret, men ikke en eneste jævel fra Arbeiderpartiet eller noe annet politisk parti I Norge. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPGjed/oljefond-tangen-floey-inn-norske-samfunnstopper-til-ni-millioners-konsert-og-superkonferanse

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (8 timer siden):

Jeg vedder mye penger på at du finner en hel haug av dem på dette seminaret, men ikke en eneste jævel fra Arbeiderpartiet eller noe annet politisk parti I Norge. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPGjed/oljefond-tangen-floey-inn-norske-samfunnstopper-til-ni-millioners-konsert-og-superkonferanse

Joda, det var helt sikkert mange samfunnstopper på dette seminaret, det deltok angivelig 150 personer, 37 av dem fra Norge.

Flere var dog invitert fordi de skulle medvirke i selve seminaret, slik som Røe-Isaksen som var kunnskapsminister den gangen han ble invitert i 2018, å skulle delta i en panelsamtale på 45 minutter om framtidens utdanning.

Videre var selvfølgelig Kristin Skogen Lund til stede, som har kjent Tangen siden hun var 18 år, Henrik Syse som har kjent Tangen siden de var i militæret sammen i 1987 osv. 


Jeg antar forøvrig at du mener Michael Tetzschner, som umulig kan ha noen å vinne på dette, han har etter eget utsagn aldri møtt eller snakket med Tangen ?

Jeg kan forøvrig berolige deg litt, Mona Juul, som er Norges ambassadør til FN, og som er gift med Terje Rød Larsen, og åpenbart er politiker i Arbeiderpartiet, deltok også på seminaret.

Knut Brundtland, sønn av vår tidligere landsmoder, Gro, og bestekompis med Støre og Jens, var også med på seminaret, jeg vet ikke om han tilhører Arbeiderpartiet, men antar det?

Jeg antar også at Brundtland hovedsakelig var med som venn av Tangen, som deler Tangens kunstinteresse, ikke på grunn av politikk?
 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Siste nyheter må være dråpen for Tangen. AP med Tajik i spissen sier at de ikke vil ha noen med konflikter i eierinteresser og fronter med det Stortinget. Det kan bli vanskelig hvis man skal ha inn noen meget godt kvalifiserte, hvem med god interesse og kunnskap innen finans sitter ikke på en titalls millioner? Skal man vekte seg ut av disse interessene blir lønnen som Oljefondssjef for lav. 

Lenke til kommentar
Kuhn Singhto skrev (26 minutter siden):

Håper Tangen trekker seg (ie ikke tiltrer) --- han passer ikke.


Tja, han passer vel egentlig perfekt, og er godt kvalifisert.

Spørsmålet er om det vil være mulig for Tangen å oppfylle disse kravene?
Dersom lederen for Oljefondet ikke kan ha eierandeler i fond eller "samme marked" som Oljefondet operer i, så vil det jo utelukke nær sagt alle med økonomisk teft.

Da ender det opp med en middelmådig økonom fra en lokal sparebank eller noe sånt som sjef for Oljefondet.
 

Wisd0m skrev (10 minutter siden):

Skal man vekte seg ut av disse interessene blir lønnen som Oljefondssjef for lav. 


Det virkelige problemet er jo at det dreier seg om tusenvis av millioner kroner, altså flere milliarder.
Selv om Tangen selger seg ut så vil han jo sitte igjen med et betydelig beløp som må reinvesteres i det samme markedet, da uten noen kinesisk mur mellom pengene og Tangen, og enda større mulighet for interessekonflikter.

Selv om han setter pengene på høyrentekonto i banken, så har jo de fleste banker også store deler av sine midler i markedet, så alternativet til Tangen er vel enten å gi bort pengene, eller putte de i madrassen, å selge seg ned i AKO fremstår ikke som noe reellt alternativ.

For meg fremstår det litt som storm i vannglass, og disse kriteriene fra Stortinget virker vage og utformet slik at man håper Olsen og Tangen kommer med noe litt mer substansielt om hvordan Tangen og AKO Capital skal skjermes fra hverandre, ikke at Tangen nødvendigvis må selge noe som helst.

Dette med skatteparadiser er dog bare vås, Tangen er ikke skattepliktig til Norge, men til England, og han har ikke skjult noe som helst i skatteparadis, men benytter et britisk territorium, Cayman Islands, til å slippe dobbelbeskatning, helt lovlig.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har ingen problemer med Tangen og skatteparadis

har heller ingen problemer med Tangens private portefølje

 

ett av flere problem med Tangen er et han så langt har klart å få flertallet av politikerne på Stortinget mot seg,

det ække noe tess å ha ham som oljeformann, fondet er Norges pengebinge, man bør ikke ha en bingesjef

som ikke har eiernes tillit

han passer ikke

 

Lenke til kommentar

Nå er det avgjort. Tnagen må selge AKO posisjonen sin. Hvis ikke så må Tangen og banksjefen ta sin hatt og gå. Regler SKAL følges. Det kreves av alle i Norge. Meg, deg og alle. Personlig er jeg fornøyd med resultatet. Men ser at flere ikke vil være det. Derfor vil jeg si at det ikke er noe gledelig eller triumf over dette. Det er bare feil. At sentralbanksjefen og 'de sentrale' aktørene i denne prosessen har navigert oss inn på grunnt vann er beklagelig. Tangen har ikke gjort noe galt, heller ikke de andre. Det som ikke har blitt gjort er å følge reglene. Hvis Tangen selger seg ut av AKO kapital så er han velkommen i jobben.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Mine Herrer. Tangen har gitt bort eierskapet til seg seg selv. Basis kapitalen (fondplasseringer i AKO) skal selges og pengene skal i banken (Norges Bank forhåpentligvis). Det som fremdeles er feil etter mitt syn er hvor denne stiftelsen er registrert. Det er registrert på Jersey. Og det mine damer og herrer er et skatteparadis. Stiftelsen har ingen eiere, den eies av styreet i stiftelsen. Der er Tangen høvding. Han kan styre stiftelsen slik han vil. Hvis vi ikke krever representanter i denne stiftelsens styre med klausul om styrerepresentaer i stiftelsen så lenge Tangen er leder i oljefondet er dette ikke annet enn toalettpapir. Alternativ 2 er å flytte stiftelsen til Norge. Håper at politikerne ikke lar seg lure. Men dette er jeg positiv til. Tangen skal få tilbake livsverket sitt når han slutter i Olje fondet.

Lenke til kommentar
0laf skrev (27 minutter siden):

Alle naysayer'erne har jo fått akkurat det de ville, Tangen selger seg ut og gir mesteparten til veldedighet !

Nå skal det altså klages på at den veldedige stiftelsen som mottar mye av hans formue, for å dele det ut til gode formål, befinner seg på Jersey ?

Jada Olaf. Hvis den stiftelsen (som har stemmerett i AKO kapital) er registrert på Jersey er det helt andre regler enn Norske som regulerer stiftelsen. Det vet du godt. Derfor MÅ politikerne kreve styrerepresentasjon i stiftelsen så lenge Tangen er sjef i oljefondet. En obesrvatør om du vil. Hvis ikke må stiftelsen registreres i Norge. Hvorfor er du imot det?

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (8 minutter siden):

Derfor MÅ politikerne kreve styrerepresentasjon i stiftelsen så lenge Tangen er sjef i oljefondet. En obesrvatør om du vil. Hvis ikke må stiftelsen registreres i Norge. Hvorfor er du imot det?


Politikerne, eller andre, har vel ingenting med hvor denne stiftelsen er registrert, ei heller har de noen mulighet til å kreve noe som helst.

Når det er sagt, så er AKO Foundation registrert i "England og Wales", med adresse 2GB W1S, London, Street Conduit 61.
Selskapet er altså ikke registrert i Jersey, det var AKO Trust, som enten er, eller vil bli, oppløst, som var registrert der.

AKO Foundation er med andre ord et engelskregistrert selskap, opprettet for veldedige formål (Limited Company by Guarantee/charity).

Den typen selskaper har ikke aksjonærer, men medlemmer ("members").

Medlemmene kontrollerer selskapet på samme måte som aksjonærene kontrollerer et aksjeselskap, men har ikke aksjer eller andre rettigheter som kan overdras.

Det er medlemmene i selskapet som har kompetanse til å utpeke forvaltere (trustees) av selskapet.

Medlemmene er gjerne også forvaltere ("trustees") av selskapet, og vil i denne selskapsformen ha samme funksjon som et styre.

For å se hvem dette er i dag, kan man slå opp i engelske foretaksregistre

https://beta.charitycommission.gov.uk/charity-details/?regid=1151815

Det er altså David Woodburn, Henrik  Syse og Sally Procopis som styrer AKO Foundation.
Tar jeg ikke feil gikk Nicolai Tangen ut som medlem i 2014, og han og hans kone ser nå også ut til å ikke lengre være "trustees".

Formålet til AKO Foundation som oppgitt i vedtektene er å fremme utdanning og kunst, kultur, kulturarv og vitenskap.
Videre støtter de klimatiltak.

Du finner mer om dette her : http://www.akofoundation.org/wp-content/uploads/2020/03/AKO-Foundation-annual-report-31-December-2019-updated.pdf

Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):


Politikerne, eller andre, har vel ingenting med hvor denne stiftelsen er registrert, ei heller har de noen mulighet til å kreve noe som helst.

Når det er sagt, så er AKO Foundation registrert i "England og Wales", med adresse 2GB W1S, London, Street Conduit 61.
Selskapet er altså ikke registrert i Jersey, det var AKO Trust, som enten er, eller vil bli, oppløst, som var registrert der.

AKO Foundation er med andre ord et engelskregistrert selskap, opprettet for veldedige formål (Limited Company by Guarantee/charity).

Den typen selskaper har ikke aksjonærer, men medlemmer ("members").

Medlemmene kontrollerer selskapet på samme måte som aksjonærene kontrollerer et aksjeselskap, men har ikke aksjer eller andre rettigheter som kan overdras.

Det er medlemmene i selskapet som har kompetanse til å utpeke forvaltere (trustees) av selskapet.

Medlemmene er gjerne også forvaltere ("trustees") av selskapet, og vil i denne selskapsformen ha samme funksjon som et styre.

For å se hvem dette er i dag, kan man slå opp i engelske foretaksregistre

https://beta.charitycommission.gov.uk/charity-details/?regid=1151815

Det er altså David Woodburn, Henrik  Syse og Sally Procopis som styrer AKO Foundation.
Tar jeg ikke feil gikk Nicolai Tangen ut som medlem i 2014, og han og hans kone ser nå også ut til å ikke lengre være "trustees".

Formålet til AKO Foundation som oppgitt i vedtektene er å fremme utdanning og kunst, kultur, kulturarv og vitenskap.
Videre støtter de klimatiltak.

Du finner mer om dette her : http://www.akofoundation.org/wp-content/uploads/2020/03/AKO-Foundation-annual-report-31-December-2019-updated.pdf

Jeg er korrigert. Kritikken står fremdeles fast. "Trustees" forvalter pengene og hvor de skal brukes. Hvem kontrollerer stemmeretten til Stiftelsen i AKO kapital? Det er medlemmene. Det jeg hevder er at Tangen er den som kontrollerer dette (slik som Bill Gates er det i hans stiftelse). Selv om han ikke direkte tjener på AKO fondene lenger så vil stiftelsen det. Hvis de Engelske reglene ikke gir gjennomsiktighet nok noe de ikke gjør i dag, vil stiftelsen måtte finne seg i å ha en observatør fra Norske Bank tilstede. Striden mellom EU og GB står nettopp om dette. EU krever at GB harmoniserer reglene med EU, men det nekter GB. Dermed spøker det for handelsavtalen og adgang til finansmarkedet i EU. Det var fri adgang fra Caymen Island til GB og videre inn til EU. Ikke nå lenger.  Caymen Island (som du sier vil få adgang til EU) kommer ikke til å få noe som helst hvis ikke GB harmoniserer reglene. Det er jo det Brexit handler om. En gigantisk hvitevasking oprasjon som den Engelske overklassen har profitert på i over 200 år. Det var den siste skansen fra det Engelske imperiet. Men hva har det å gjøre med Tangen spør du? Kanskje ingenting, men hvorfor da ikke fjerne siste rest av tvil? Og det du sier om at politikerne i Norge ikke kan kreve noenting er vel ikke riktig. Pengene i oljefondet er VÅRE penger (dine, mine alles) og politikerne representerer oss valgt av oss. De har alt å si.

Ikke for at det har noe med saken å gjøre, men Jeffrey Epstein hadde en stiftelse som ga penger til kunst, kultur, kulturarv og vitenskap via store bidrag til universiteter og institusjoner. En stiftelse kan være så mangt. Det er mange bra stiftelser som gjør uvurderlig arbeid, men desverre er det motsatte også sant.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (18 minutter siden):

....vil stiftelsen måtte finne seg i å ha en observatør fra Norske Bank tilstede.


Tangen har jo allerede spurt om han kan sette pengene sine i Norges Bank, men fikk nei, det er lite trolig at Norges Bank i det hele tatt ønsker å ha noen form for observatør i en utenlandsk veldedig stiftelse.

AKO Foundation betaler heller ikke sine trustees, det er frivillig arbeid, så det måtte i så fall være at Norges Bank fant noen som ville gjøre dette gratis.

Kanskje Bjørnar Moxnes kunne passe, kommunistene er jo i mot alt av kapital, så han stiller sikkert opp gratis, samtidig som han gir fra seg lønnen sin som stortingsrepresentant.

Oddvardm skrev (18 minutter siden):

Og det du sier om at politikerne i Norge ikke kan kreve noenting er vel ikke riktig. Pengene i oljefondet er VÅRE penger (dine, mine alles) og politikerne representerer oss valgt av oss. De har alt å si.


Norske politikere har egentlig ingenting med ansettelsen av Tangen å gjøre, men de har likevel etter gjentatte runder med diverse uttalelser kommet til at de har et heller tvilsomt mandat til å pålegge Norges Bank visse ting.

Ut i fra dette, så kan de altså sette krav om at Norges Bank oppfyller visse kriterier for ny leder av NBIM, i all hovedsak at Norges Banks egne etikkregler følges osv.

Hva en veldedig stiftelse i England driver med, har ikke norske politikere noen mulighet til å legge seg borti. Heldigvis.

Man vedtok en gang for lenge siden regler som gjør at politikerne ikke har den helt store innflytelsen over Oljefondet, men at det i stedet styres av Norges Bank, nettopp fordi man ikke ønsket at inkompetente ullhuer på Stortinget skulle legge seg opp i Oljefondet, men at det i stedet ble forvaltet av eksperter på området.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):


Tangen har jo allerede spurt om han kan sette pengene sine i Norges Bank, men fikk nei, det er lite trolig at Norges Bank i det hele tatt ønsker å ha noen form for observatør i en utenlandsk veldedig stiftelse.

AKO Foundation betaler heller ikke sine trustees, det er frivillig arbeid, så det måtte i så fall være at Norges Bank fant noen som ville gjøre dette gratis.

Kanskje Bjørnar Moxnes kunne passe, kommunistene er jo i mot alt av kapital, så han stiller sikkert opp gratis, samtidig som han gir fra seg lønnen sin som stortingsrepresentant.


Norske politikere har egentlig ingenting med ansettelsen av Tangen å gjøre, men de har likevel etter gjentatte runder med diverse uttalelser kommet til at de har et heller tvilsomt mandat til å pålegge Norges Bank visse ting.

Ut i fra dette, så kan de altså sette krav om at Norges Bank oppfyller visse kriterier for ny leder av NBIM, i all hovedsak at Norges Banks egne etikkregler følges osv.

Hva en veldedig stiftelse i England driver med, har ikke norske politikere noen mulighet til å legge seg borti. Heldigvis.

Man vedtok en gang for lenge siden regler som gjør at politikerne ikke har den helt store innflytelsen over Oljefondet, men at det i stedet styres av Norges Bank, nettopp fordi man ikke ønsket at inkompetente ullhuer på Stortinget skulle legge seg opp i Oljefondet, men at det i stedet ble forvaltet av eksperter på området.

Moxnes er vel en grei kar han ? Ikke for å snakke om alle mulige konstallasjoner vil en stiftelse som eier store andeler i et fond som KAN styres indirekte av lederen av det norske olje fondet er jo kjernen i problemet. Jeg skal ikke dømme noen eller formane noen til å tro noe om noen, men i penger må man kunne kontrollere (regulere) flyten av penger og se hvem som styrer og kontrollerer pengene. Det er utgangspunktet mitt. En representant for Norges Bank (eller formannskapet eller hvem det nå burde være) kan få betalt av det kontroll organet som utøver kontrollen. Dermed får han ikke betalt av stiftelsen, men i form av stillingen fullt innsyn. Det er vel bra det vel? Ikke betaling og ingen utøvende makt. Bare innsyn. Da kan ikke en kjeft si noe som helst om Tangen og alle pengefolkene i verden vil stole 100% på hva fondet gjør. Hva er det som er galt med det da Olaf?

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (15 minutter siden):

Da kan ikke en kjeft si noe som helst om Tangen og alle pengefolkene i verden vil stole 100% på hva fondet gjør. Hva er det som er galt med det da Olaf?


Problemet er vel at Tangen nå ikke lengre eier noe fond, men tar ut cash som han setter i banken.

Det som overføres til AKO Foundation har ingen i Norge noe med. Stiftelsen betaler ikke ut penger til noen av sine trustees, men gir de bort til veldedige formål, og hverken Tangen eller hans kone ser ut til å være trustees nå, så norske myndigheter har helt åpenbart ingenting med hva AKO Foundation foretar seg.

Det kan jo være Tangen kontrollerer dette gjennom Syse, Woodburn og disse, og at de gjør som får de beskjed om av Tangen, men AKO Foundation har fremdeles ingen kontroll over hva AKO Capital driver med.

Stiftelsen vil ha en aksjeminoritet i AKO Capital, som kun betaler utbytte. Stiftelsen i seg selv eier ingen aksjer, men driver primært med å gi bort penger, som neppe kommer i konflikt med Oljefondet.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...