Gå til innhold

Norges pengebinge. Hva nå?


Anbefalte innlegg

0laf skrev (6 minutter siden):


Problemet er vel at Tangen nå ikke lengre eier noe fond, men tar ut cash som han setter i banken.

Det som overføres til AKO Foundation har ingen i Norge noe med. Stiftelsen betaler ikke ut penger til noen av sine trustees, men gir de bort til veldedige formål, og hverken Tangen eller hans kone ser ut til å være trustees nå, så norske myndigheter har helt åpenbart ingenting med hva AKO Foundation foretar seg.

Det kan jo være Tangen kontrollerer dette gjennom Syse, Woodburn og disse, og at de gjør som får de beskjed om av Tangen, men AKO Foundation har fremdeles ingen kontroll over hva AKO Capital driver med.

Stiftelsen vil ha en aksjeminoritet i AKO Capital, som kun betaler utbytte. Stiftelsen i seg selv eier ingen aksjer, men driver primært med å gi bort penger, som neppe kommer i konflikt med Oljefondet.

Ok. Jeg trodde at Tangen eide en stor andel av AKO https://www.dn.no/marked/norges-bank/oljefondet/nicolai-tangen/nicolai-tangen-beholder-eierandeler-i-ako-capital-og-ako-fond/2-1-815471 . Hevder du at stiftelsen ikke har stemmerett i AKO?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (16 minutter siden):

Ok. Jeg trodde at Tangen eide en stor andel av AKO 


Dagens nyheter er altså at Tangen kvitter seg med sine eierandeler i AKO Capital?

I følge mediene vil han overdra sin eierandel og utbytterettigheter til den veldedige stiftelsen AKO Foundation.
Hvorvidt stiftelsen har stemmerett, vet ikke jeg, men det er jo egentlig irrelevant, ettersom Tangen ikke eier AKO Foundation.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (37 minutter siden):


Dagens nyheter er altså at Tangen kvitter seg med sine eierandeler i AKO Capital?

I følge mediene vil han overdra sin eierandel og utbytterettigheter til den veldedige stiftelsen AKO Foundation.
Hvorvidt stiftelsen har stemmerett, vet ikke jeg, men det er jo egentlig irrelevant, ettersom Tangen ikke eier AKO Foundation.

Jeg vil vel si at det er litt viktig. Eierandel gir rett til styreverv. Styre bestemmer strategi for selskapet osv. Det har også innsyn i alt selskapet gjør. Men la oss nå heller se hva som skjer fremover. Det er alltid intressant å bryte brød med deg Olaf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...