Gå til innhold

Norges pengebinge. Hva nå?


Anbefalte innlegg

Merko. skrev (5 timer siden):

Ser for meg at de aller fleste som er "kvalifisert" for Oljefond-jobben har litt rusk i mosen over hele fjøla. Dette er jo ofte personer med mye inflytelse, eller gjort mye opp igjennom som gjerne kan være litt i gråsonen.

Uansett så blir det spennende. Må bare krysse fingrene for at han gjør en god jobb fremover, selvom det ikke har vært en ryddig prosess, men dette er jo i utgangspunktet ikke hans feil. Han søkte, masse kvalifiserte folk gikk igjennom hele han for kvalifikasjonene ol.

Det er vel uansett begrenset med "skade" han kan påføre oljefondet(?) uten at jeg har 0 innblikk i hvordan en leder gjør i en sånn posisjon..tenker det er nok av rådgivere og andre folk som holder han i tøylene. Forrige sjef skal vel også jobbe der en stund fremover i fht overgangen

Det er forbausende at du er så lite engasjert i noe som er det mest avgjørende for samfunnet vårt som det penger er. Men hvis noen vil ha en bompenge vei så er helvete løs. At pengepolitikken i Norge skal nærme seg USA/England i en slik grad som dette signaliserer uten at noen ser rekkevidden av det fortoner seg som utrolig. Nå har vi hatt Helge Lund som dreit ut 200 Miliarder kroner på eventyret (marerittet) i USA, med alt som ble avslørt der. Så dette her. Folk skjønner bare ikke hva dette er. Vi holder på med å forandere Norge til en banan stat.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (32 minutter siden):

Det er forbausende at du er så lite engasjert i noe som er det mest avgjørende for samfunnet vårt som det penger er

Du har nok rett, men jeg har mye annet jeg er engasjert i enn å sitte å kritisere  samme person dag ut og dag inn på et forum. 

Kan ikke sette meg inn i absolutt alt heller ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Merko. skrev (På 29.5.2020 den 5.42):

Rart hvor mye en person kan ha imot Tangen. Vil nok gjøre en fantastisk jobb for oljefondet. 

 

Merko. skrev (På 29.5.2020 den 7.58):

Selvfølgelig vært mye støy rundt hele saken og ansettelses prosessen, men rent faglig og erfaringsmessig har de funnet den beste mannen for jobben 

 

Merko. skrev (6 timer siden):

Det er vel uansett begrenset med "skade" han kan påføre oljefondet(?) uten at jeg har 0 innblikk i hvordan en leder gjør i en sånn posisjon.

Ja, du virker å ha være en man kan lytte til...!

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
failern skrev (10 minutter siden):

Ja, du virker å ha være en man kan lytte til...!

Hvorfor skal man "lytte" til meg? Strengt tatt så er det ingen her inne i tråden som er på linje med de som er kvalifisert i stillingen som nevnes.

Jeg sier bare min mening rundt det jeg jeg har lest meg opp om, uten at jeg har all informasjon fra alle vinkler..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Merko. skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal man "lytte" til meg? Strengt tatt så er det ingen her inne i tråden som er på linje med de som er kvalifisert i stillingen som nevnes.

Jeg sier bare min mening rundt det jeg jeg har lest meg opp om, uten at jeg har all informasjon fra alle vinkler..

Om du leser det du skriver så motsier du deg selv ganske mye. Men om du nå har moderert deg og sier at du egentlig ikke vet om Tangen er kvalifisert (eller ikke) så er jo det kjempeflott :) 

Lenke til kommentar
failern skrev (20 minutter siden):

Om du leser det du skriver så motsier du deg selv ganske mye. Men om du nå har moderert deg og sier at du egentlig ikke vet om Tangen er kvalifisert (eller ikke) så er jo det kjempeflott :) 

Åpenbart så er han kvalifisert da han har fått jobben, såpass burde vel til og med du komme frem til..?

Hva nøyaktig jobben hans innebærer utover forvalte oljefondet er det ikke så veldig mange som vet, ikke han selv.. (hvertfall ikke på søktidspunktet)

Lenke til kommentar
Merko. skrev (2 timer siden):

Åpenbart så er han kvalifisert da han har fått jobben, såpass burde vel til og med du komme frem til..?

Hva nøyaktig jobben hans innebærer utover forvalte oljefondet er det ikke så veldig mange som vet, ikke han selv.. (hvertfall ikke på søktidspunktet)

Ok. Tangen er sjef for et Hedge-fond (AKO). Oljefondet er et index-fond. To helt foskjellige fond strukturer. Et hedge fond kan ta mye større risiko enn et index fond. Dvs at en hedge fond forvalter kan vedde alle pengene i fondet på et veddemål. Det kan ikke et index fond. Tangen er ikke en strategist som har erfaring i å drive et index fond. Han følger den investerings strategien som et hedge fond har. Best mulig i løpet av kortest mulig tid. Akkurat hva investorene i AKO fondet vil. Høy risiko. Det er hans styrke. Jeg har tidligere i denne tråden forklart hvordan Caymen Island er et 'vaskeri' for tvilsomme pengestrømmer hvor investorene tar stor risiko fordi tapene betyr lite, og rapporteringen til myndigheter er undratt offentlighet (revisor plikt). De vil ha hvite penger som kan investeres i legale projekter (eiendom, aksjer i store selskaper etc). Det er tydelig at man her ikke vet hvordan penger og skatteparadiser virker. Hadde man det ville man ikke sagt det man gjør om at disse menneskene vet bedre enn oss. Det vil jeg hevde at de ikke gjør. De gambler på at folk ikke forstår, og desverre er det altfor sant.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (23 minutter siden):

Tangen er sjef for et Hedge-fond (AKO). Oljefondet er et index-fond. To helt foskjellige fond strukturer. Et hedge fond kan ta mye større risiko enn et index fond

Det er jo flott det, men tydeligvis var Tangen den beste kandidaten av de som søkte. Så om han ikke har erfaring med denne type fond, så er det hvertfall det beste alternativet (tydeligvis). :)

 

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (37 minutter siden):

Et hedge fond kan ta mye større risiko enn et index fond. Dvs at en hedge fond forvalter kan vedde alle pengene i fondet på et veddemål. Det kan ikke et index fond. Tangen er ikke en strategist som har erfaring i å drive et index fond. Han følger den investerings strategien som et hedge fond har. Best mulig i løpet av kortest mulig tid. Akkurat hva investorene i AKO fondet vil. Høy risiko. Det er hans styrke. 


Hedgefond, målet er nettopp å redusere risiko, ved å "hedge" investeringene, altså sikre de, ofte med investeringer i derivater, valuta, råvarer eller annet, for å redusere risikoen i den prinsipielle investeringen osv.

Tangen er utdannet ved Wharton School of Business, du kan regne med at han kan mer om indeksfond og ordinære investeringer, enn du og meg.

AKO Capital er også et langsiktig fond, som tar lange posisjoner i sterke selskaper, med lav risiko, i og med at det har stort sett institusjonelle investorer som ønsker lav risiko og pålitelig avkastning.

At et slikt fond klassifiseres som hedgefond, er ikke fordi risikoen de tar er høyere, men fordi de på den måten står friere til å innta posisjoner i mange forskjellige markeder, selge short, kjøpe putter og calls i derivatmarkedet for å minimere risiko osv. noe ordinære fond ikke kan gjøre, men investeringstrategiene er gjerne de samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (43 minutter siden):


Hedgefond, målet er nettopp å redusere risiko, ved å "hedge" investeringene, altså sikre de, ofte med investeringer i derivater, valuta, råvarer eller annet, for å redusere risikoen i den prinsipielle investeringen osv.

Tangen er utdannet ved Wharton School of Business, du kan regne med at han kan mer om indeksfond og ordinære investeringer, enn du og meg.

AKO Capital er også et langsiktig fond, som tar lange posisjoner i sterke selskaper, med lav risiko, i og med at det har stort sett institusjonelle investorer som ønsker lav risiko og pålitelig avkastning.

At et slikt fond klassifiseres som hedgefond, er ikke fordi risikoen de tar er høyere, men fordi de på den måten står friere til å innta posisjoner i mange forskjellige markeder, selge short, kjøpe putter og calls i derivatmarkedet for å minimere risiko osv. noe ordinære fond ikke kan gjøre, men investeringstrategiene er gjerne de samme.

Selvfølgelig kan et hedge fond investere med en smart strategi. Stor risiko er ikke en smart strategi hvis det minner om uvettig vedding. Dervivater, putter og short er veddemål som selv den mest optimistiske ikke kan si er lav risiko. Lange posisjoner er for de investorene som har 'hvite' penger. Stor risiko er for de som har 'svarte' penger. Caymen Island har ikke samme lovverk som EU (eller oss). Du trenger ikke dokumentere pengene, bare ha dem. Hva du enn sier om hedge fond så kommer du ikke fra at de er mye mer agressive i sine investeringer og gambler betraktelig mer. At deler av fondet er langsiktig kan godt være. Det underbygger bare hva jeg har sagt tidligere. 'Hvite' penger skal ikke gambles med, men 'svarte' kan.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Caymen Island har ikke samme lovverk som EU (eller oss). Du trenger ikke dokumentere pengene, bare ha dem. 


AKO Capital operer fra Storbritannia, og er underlagt lovene der, i EU, ikke i Cayman Islands.
Selskapet ser også ut til å være underlagt SEC ettersom det har interesser og kunder i USA.
 

Oddvardm skrev (1 time siden):

Hva du enn sier om hedge fond så kommer du ikke fra at de er mye mer agressive i sine investeringer og gambler betraktelig mer. At deler av fondet er langsiktig kan godt være. Det underbygger bare hva jeg har sagt tidligere. 'Hvite' penger skal ikke gambles med, men 'svarte' kan.


Et hedgefond trenger ikke være mer aggressivt enn for eksempel indeksfond, hele definisjonen stammer fra at et hedgefond sikrer sine posisjoner på en annen måte, og derfor generelt sett tar lavere risiko.

Hedgefond er derfor mer aktive og har en del muligheter ordinære fond ikke har, for eksempel å shorte i et nedgående marked.
Målet for et hedgefond er gjerne absolutt avkastning på en viss prosent, ikke å sitte med store aksjeposter over lang tid, selv om de gjør det også dersom det er lønnsomt.

I et oppadgående marked, blir de aller fleste hegdefond historisk sett slått av de fleste indekser, som S&P500, det er gjerne i nedadgående markeder, når hedgefondet har mulighet til å gå short, at de virkelig har en fordel.

Nå kan hedgefond være så mangt, flere av de operer omtrent som et indeksfond, noen av de benytter svært kompliserte investeringstrategier for å minimere risiko og lignende, det er ikke noe fasit på dette, slik du tror, at "svarte" penger må settes hedgefond, og at de alle tar skyhøy risiko, det varierer stort, det eneste de har felles er at de klassifiserer seg som hedgefond for å unngå visse reguleringer og stå friere til å ta posisjoner i alle typer markeder.

Oljefondet er dog ikke et indeksfond, det blir ikke handlet offentlig, du kan ikke putte pengene dine i Oljefondet, ei heller er målet å følge visse indekser eller lignende, fondet investerer i alt mulig, langsiktige aksjeposter, eiendom og hva enn annet de måtte anse fordelaktig.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 timer siden):

Nå kan hedgefond være så mangt, flere av de operer omtrent som et indeksfond, noen av de benytter svært kompliserte investeringstrategier for å minimere risiko og lignende, det er ikke noe fasit på dette, slik du tror, at "svarte" penger må settes hedgefond, og at de alle tar skyhøy risiko, det varierer stort, det eneste de har felles er at de klassifiserer seg som hedgefond for å unngå visse reguleringer og stå friere til å ta posisjoner i alle typer markeder.

Olaf. Jeg sier ikke at alle kjeltringer i verden investerer i AKO, men problemet er at vi vet ikke for hvem og hvor mye penger AKO har under forvaltning. De har ikke de rapporterings rutinene og revisor innsynet som vi har. Vi må bare tro dem, og hvis man ser på personlige erfaringer med penger, så vil jeg tro at alle har opplevd en situasjon som har svekket tilliten til en person en gang i livet. Og mine egne erfaringer er at i penger skal man ikke stole på noen. Tangen medregnet. Han har ikke akkurat innbydd til tillit sålangt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
0laf skrev (8 timer siden):

Oljefondet er dog ikke et indeksfond, det blir ikke handlet offentlig, du kan ikke putte pengene dine i Oljefondet, ei heller er målet å følge visse indekser eller lignende, fondet investerer i alt mulig, langsiktige aksjeposter, eiendom og hva enn annet de måtte anse fordelaktig.

Det opererer likt som et indeksfond. Det er det som er poenget. 

Lenke til kommentar
failern skrev (1 time siden):

Det opererer likt som et indeksfond. Det er det som er poenget. 

Ordinære indeksfond kjøper ikke skyskrapere og annen eiendom i USA for 150 milliarder kroner, eller svenske statsrenter for 30 milliarder.

Oljefondet er investert i tusenvis av selskaper over hele verden, fra National Bank of Botswana til Apple, i tillegg til at fondet kjøper eiendom, rentepapirer, fondsandeler og annet.

Oljefondet driver ikke med kompliserte strategier i derivatmarkedet eller lignende, men de operer ikke på noen måte som et ordinært indeksfond, Oljefondet er så stort at det operer på sin egen måte for å være minst mulig markedsdrivende og diversifisert.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
0laf skrev (19 minutter siden):

Ordinære indeksfond kjøper ikke skyskrapere og annen eiendom i USA for 150 milliarder kroner, eller svenske statsrenter for 30 milliarder.

Oljefondet er investert i tusenvis av selskaper over hele verden, fra National Bank of Botswana til Apple, i tillegg til at fondet kjøper eiendom, rentepapirer, fondsandeler og annet.

Oljefondet driver ikke med kompliserte strategier i derivatmarkedet eller lignende, men de operer ikke på noen måte som et ordinært indeksfond, Oljefondet er så stort at det operer på sin egen måte for å være minst mulig markedsdrivende og diversifisert.

Vi snakker selvfølgelig om aksjeposten. Eiendom og verdipapirer er en annen sak.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Artikkel som summerer opp hva som har skjedd. https://e24.no/boers-og-finans/i/Joz4LJ/oljefondets-nye-sjef-jeg-verken-kan-eller-vil-utoeve-min-eierrolle

Politikerne har nå et samlet pengefolk styre i Norges Bank mot seg. Høyre med Erna i spissen har latt hansken falle og lar Tangen få jobben. Hvis de hadde gått mot sentralbanken måtte de sparket Sjefen sjøl og hele representant styret i Norges bank. Det tør de ikke. Med en sterkere høyre ideologisk tankegang (noe som alltid skjer når høyre har makt) har 'kuler og krutt BIG Erna' overlatt allt vi har i hendene på en kapitalist som ikke ser noe problem med hvor pengene kommer fra bare du har dem. Hun overlater all styre av investeringene til våre penger til denne mannen. Og ingen tar opp dette i Stortinget før nå til høsten! Folk tar ikke inn over seg hva dette er. Korrupsjon i andre potens. Et gammelt ordtak sier at 'skal du lyve så er det best om du tror på det selv'. Det er det Erna og rotta Rød Isaksen nå gjør. De slipper inn reven i hønsegården.

Les definisjonen på korrupsjon og dere ser at alt Tangen har foretatt seg i denne saken blir beskrevet som korrupsjon. Og et annet tegn er hvor nervøse de er når de interjues. Banksjefen stammer og motsier seg selv. Tangen blir forvirret og reverserer inn i agressiv argumentering. Dette er råttent folkens. Trodde ikke at Norge skulle ha et slikt råttenskap befengt ved seg. https://jusleksikon.no/wiki/Korrupsjon

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...