Gå til innhold

Ferdig studert når jeg er 24


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 20år gammel gutt som skal begynne å studere året jeg fyller 22.. Jeg har tatt noe som heter Vg3 elektro, noe som har gitt meg fagbrev som elektriker, men må jobbe 1'5 år med en sertifisert elektriker før jeg kan jobbe selvstendig.

Nå har jeg vurdert å ta en annen rettning og ta en bachelor innen en annen fag, men det kommer til å ende opp med at jeg blir ferdigstudert når jeg er 24.. 

Syntes dere dette er en "grei alder" å bli ferdig studert? Jeg kjenner bare på at det virker så unormalt å bli ferdig med å studere når man er 24.. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-JEm7FT

Det virker som en veldig grei alder å bli ferdig. Jeg er litt eldre enn deg og skal begynne å studere nå. Ett lite tips til deg må bli å sjekke om du faktisk kan studere med utdanningen din (du må ha noe som heter generell studiekompetanse, pluss realfag eller kun fullt forkurs om du vil bli ingeniør f.eks). Evt. så kan du søke på bakgrunn av realkompetanse, men da vil du ikke kunne studere noe annet enn elektro før etter ett år på en bachelor i elektro linje. 

Dersom du tenker å bli ingeniør vil jeg anbefale å søke fullt forkurs (Fagene er Norsk og Kommunikasjon, Teknologi og Samfunn, Mattematikk(R1+R2) og Fysikk). Bacherlor i teknologiske rettninger har også en egen kvote på 20% reservert for personer med forkurs slik at det blir lettere å komme inn der du vil. Om du vil bli noe annet så kan du jo enten ta påbygg eller jobbe ett år til slik at du blir 23 og kan søke via 23/5 regelen. Da slipper du en del fag, men du går også glipp av alderspoeng.

Alderspoeng er jo også noe som vil telle positivt ut for deg. Du kan få opptil 8 alderspoeng, 2 for hvert år fra og med du fyller 20. Så når du er 22 har du 6 alderspoeng så da går snittet ditt opp med over en halv karakter. Du er uansett for gammel til å konkurrere i førstegangskvoten så alderspoengene kommer godt med. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker at dette med stigmatisering rundt når man "bør" gjøre ditt og datt er noe stort tull. Det finnes folk i 50-åra som tar ny utdannelse i noe helt annet, fordi de har interesse, vilje og lidenskap for det. Verden er åpen, det er bare å melde seg på hva en vil når en vil. Og folk som stigmatiserer og sier det er "sent" har lite livserfaring og vet ikke hva de snakker om. Så aldri hør på noe om stigmatisering igjen. Du gjør som -du- skal, og la andre ordne seg selv.

Hva om man plutselig vinner i lotto når man er 45, og har lyst til å utforske mer i livet? Da kan man i teorien ta 20 nye utdannelser bare for moro skyld, og for å få mer innsikt og bli et mer opplyst mennske.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 timer siden):

Ikke noe problem. Men for all del ikke drop ut av fagbrevet!

 

Greia er at jeg har fagbrevet, men må jobbe 1,5 før jeg kan jobbe selvstendig uten en sertifisert elektriker ved siden av. Jeg har fått tilbud å jobbe innen bemanningsbyrå, men jeg har lyst til å komme inn i et firma hvor jeg vet at jeg får den opplæringen jeg trenger for å bli en bedre elektriker, men dette er ikke så utrolig lett. 

Lenke til kommentar
Slettet-JEm7FT skrev (18 timer siden):

Det virker som en veldig grei alder å bli ferdig. Jeg er litt eldre enn deg og skal begynne å studere nå. Ett lite tips til deg må bli å sjekke om du faktisk kan studere med utdanningen din (du må ha noe som heter generell studiekompetanse, pluss realfag eller kun fullt forkurs om du vil bli ingeniør f.eks). Evt. så kan du søke på bakgrunn av realkompetanse, men da vil du ikke kunne studere noe annet enn elektro før etter ett år på en bachelor i elektro linje. 

Dersom du tenker å bli ingeniør vil jeg anbefale å søke fullt forkurs (Fagene er Norsk og Kommunikasjon, Teknologi og Samfunn, Mattematikk(R1+R2) og Fysikk). Bacherlor i teknologiske rettninger har også en egen kvote på 20% reservert for personer med forkurs slik at det blir lettere å komme inn der du vil. Om du vil bli noe annet så kan du jo enten ta påbygg eller jobbe ett år til slik at du blir 23 og kan søke via 23/5 regelen. Da slipper du en del fag, men du går også glipp av alderspoeng.

Alderspoeng er jo også noe som vil telle positivt ut for deg. Du kan få opptil 8 alderspoeng, 2 for hvert år fra og med du fyller 20. Så når du er 22 har du 6 alderspoeng så da går snittet ditt opp med over en halv karakter. Du er uansett for gammel til å konkurrere i førstegangskvoten så alderspoengene kommer godt med. 

Jeg skal ta pågygg for generell studiekompetanse dette året, slik at jeg begynner på en bachelor året jeg fyller 22. (Født veldig sent på året). Om jeg husker riktig tror jeg at jeg får 6 studiepoeng året jeg fyller 22 så det funker jo greit. Da slipper jeg å begynne året jeg fyller 23.. Men jeg føler det er så himla stort press på å bli ferdig utdannet fortest mulig. 

Lenke til kommentar

Alderen er heilt uproblematisk. Husk at det er langt fra alle som går rett frå vgs og inn på studiane (og som består på normaltid). Mange har fleire år i mellom der dei er i militæret, på folkehøgskule, språkskule i utlandet, eller rett og slett i arbeid for å spare opp til studiane. 

Husk også at mange tek etterutdanning i godt voksen alder også, f.eks etter å ha jobba som handtverkar i mange år og som av forskjellige grunner vil over til kontorjobb. 

Det er ingen som stusser i om du er uteksamimert som 21 åring, 28 åring eller 57 åring. Det som det kan bli spørsmål om er hol i CVen, men så lenge du kan vise til at du har gjort eit eller så er heller ikkje det eit problem. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JEm7FT
5 hours ago, Pizzamakeren said:

Jeg skal ta pågygg for generell studiekompetanse dette året, slik at jeg begynner på en bachelor året jeg fyller 22. (Født veldig sent på året). Om jeg husker riktig tror jeg at jeg får 6 studiepoeng året jeg fyller 22 så det funker jo greit. Da slipper jeg å begynne året jeg fyller 23.. Men jeg føler det er så himla stort press på å bli ferdig utdannet fortest mulig. 

Ja da får du jo 6 alderspoeng så det burde jo gå greit. Det kan kanskje hjelpe deg å tenke slik at for utdanningsministeren så er det viktig at alle fullfører på normert tid, men for deg som person så er jo ikke det nødvendigvis tilfellet. Du har jo laget deg en solid plan her som vil, så lang jeg kan se, sikre deg en jobb i fremtiden enten det blir bacheloren eller fagbrevet som gjør det. Supert for deg, kjipt for utdanningsministeren. 
Du vil jo også trolig få mer ut av studiet enn dine medstundeter ettersom du er eldre og mer modnet, noe som vil hjelpe deg videre. Også er det jo selvsagt ett stort pluss for deg at du har da reell arbeidserfaring fra fulltidsjobb.
Jeg tror dette går helt fint.

Enn så lenge så får du nå alle godene med å være eldre, ulempene kommer ikke før om lenge! :)

Lenke til kommentar

Av 293 300 studentar her i landet så er omtrent 140 000 av dei under 24 år.
24 091 av fyrstevalssøkarane er over 30 år, og 7909 er over 40 år (tal frå 2018).

Når ein i tillegg veit at mange får forsinkelsar undervegs i studiane (styrker i eit fag, får barn, må jobbe, osv) og ikkje blir ferdig på normaltid, så er det nok den gruppa som går rett frå ungdomsskule til vidaregåande og derifrå direkte til ein høgskule og som står der med ein bachelorgrad 3 år i undertall.

Lenke til kommentar
Pizzamakeren skrev (12 timer siden):

Greia er at jeg har fagbrevet, men må jobbe 1,5 før jeg kan jobbe selvstendig uten en sertifisert elektriker ved siden av. Jeg har fått tilbud å jobbe innen bemanningsbyrå, men jeg har lyst til å komme inn i et firma hvor jeg vet at jeg får den opplæringen jeg trenger for å bli en bedre elektriker, men dette er ikke så utrolig lett. 

 Da har du vell ikke ett fagbrev? Du kan iallefall ikke jobbe som elektriker alene. Og plutselig forsvinner denne ordningen og du har ingenting.

 

Jeg kjenner ingen som ikke angrer seg på at de stoppet utdanning før fagbrevet var i boks. Ingen.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 20.4.2020 den 12.52):

 Da har du vell ikke ett fagbrev? Du kan iallefall ikke jobbe som elektriker alene. Og plutselig forsvinner denne ordningen og du har ingenting.

 

Jeg kjenner ingen som ikke angrer seg på at de stoppet utdanning før fagbrevet var i boks. Ingen.

Jo jeg har fagbrevet som elektriker, bestått fagprøven. Ny ordning pga manglende læreplasser på sørlandet, slik at man kan ta fagbrevet som elektriker via skolen

Lenke til kommentar
Pizzamakeren skrev (1 minutt siden):

Jo jeg har fagbrevet som elektriker, bestått fagprøven. Ny ordning pga manglende læreplasser på sørlandet, slik at man kan ta fagbrevet som elektriker via skolen

Sitat

– 12 måneder opplæring i skole kan ikke samsvare med 24 måneder læretid i bedrift. Jeg tror ikke de vil bli akseptert som fagarbeidere når de kommer ut - selv med bestått fag- eller svenneprøve, sier Jensen.

Jeg prøver bare å gi deg noen råd her. du trenger ikke å ta de. 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (22 minutter siden):

Det høyres vel meir ut som at dei vil vera nedprioritert over andre kandidater, ikkje at dei er ukvalifiserte eller mangle fagbrevet?

 

Her i Bergen får du ihvertfall ikke elektrikerjobb uten fagbrev. Da går du som lærling eller som "praksiskandidat"(må da ha 5års praksis), før du i det hele tatt er kvalifisert.

Aka, det er ikke prioritering: Det er slik. Mulig det vil forandre seg i fremtiden, men tvilsomt.

Lenke til kommentar
comadore skrev (6 minutter siden):

 

Her i Bergen får du ihvertfall ikke elektrikerjobb uten fagbrev. Da går du som lærling eller som "praksiskandidat"(må da ha 5års praksis), før du i det hele tatt er kvalifisert.

Aka, det er ikke prioritering: Det er slik. Mulig det vil forandre seg i fremtiden, men tvilsomt.

Poenget er at trådstartar har fagbrevet ved at han har fått gå eit alternativt opplegg med å gå tre år på skule før fagprøva i staden for den vanlege vegen med 2 år på skule og 2 år i bedrift før fagprøve.

Men det er eit fagbrev som ikkje gir rett til å jobbe sjølvstendig utan å opparbeide seg erfaring.

Dette fagbrevet er derfor berre eigna til å inngå som ein del av eit team der ein ikkje jobbar sjølvstendig, eller ved at fagbrevet blir brukt for å starte å studere elektroingeniør gjennom Y-veg.

Lenke til kommentar
1 hour ago, comadore said:

Her i Bergen får du ihvertfall ikke elektrikerjobb uten fagbrev. Da går du som lærling eller som "praksiskandidat"(må da ha 5års praksis), før du i det hele tatt er kvalifisert.

Aka, det er ikke prioritering: Det er slik. Mulig det vil forandre seg i fremtiden, men tvilsomt.

...

Ok, siden dette tydelegvis er vanskeleg å få med seg...

TS har fagbrev.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

Poenget er at trådstartar har fagbrevet ved at han har fått gå eit alternativt opplegg med å gå tre år på skule før fagprøva i staden for den vanlege vegen med 2 år på skule og 2 år i bedrift før fagprøve.

Men det er eit fagbrev som ikkje gir rett til å jobbe sjølvstendig utan å opparbeide seg erfaring.

Dette fagbrevet er derfor berre eigna til å inngå som ein del av eit team der ein ikkje jobbar sjølvstendig, eller ved at fagbrevet blir brukt for å starte å studere elektroingeniør gjennom Y-veg.

100% klar over dette. Bare sier at i bergen må du ha et tradisjonelt fagbrev for å få jobb med mindre du kjenner noen. De er avhegngige av selvstendige elektrikere.

 

Drunkenvalley skrev (3 timer siden):

...

Ok, siden dette tydelegvis er vanskeleg å få med seg...

TS har fagbrev.

Siden det tydeligvis er vanskelig å lese at jeg IKKE skrev noe om at TS hadde fagbrev/eller ikke. Så kan jeg konstantere at jeg skrev om hvordan situasjonen var i bergen(Det trengs fagbrev som oppfyller krav til selvstendig arbeid, med mindre du kjenner noen).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...