Gå til innhold

Hjelp til valg av NAS


Anbefalte innlegg

Hei,

Har fått øynene opp for muligheten for NAS, og hvor nyttig det kan være. 

Trenger hjelp til valg av NAS, og håper at dere kan komme med noen tips som kommer godt med, både under oppsett og for fremtidig vedlikehold.
Dette er installasjon i nytt hus. ISP er Altibox med 100/100 fiberlinje. Ser for meg å kjøre ASUS ZenWifi XT8, kablet mellom enhetene dersom det blir 2 enheter. Har mulighet til å kjøre lyd/bilde over cat6 fra inntak til TV. Sikringsskap, router, NAS og printer blir stående på en bod i 1. etg, TV i 2. etg.

Først: Det står mellom ASUSTOR AS5304, AS6404, eller Synology DS620slim. Synology står på listen kun pga det er plass til 6 brønner og at den kjører HDBaseT uten sender og mottaker.
Har sett på SeaGate IronWolf HDD.

Har tenkt å sette opp NAS for følgende formål:
- Streaming / Mediaserver
- Skylagring for egen husholdning og nærmeste familie (opptil 8 medlemmer) (vi betaler i dag for noe skylagring)
- RAID med redundans
- Brukes på laptop, mobil og nettbrett, både Android og iOS

Kjekt å ha:
- Kjøre printer gjennom NAS dersom jeg ikke velger å kjøre denne gjennom router
- HDMI
- Mulighet for cold storage (er dette en nødvendighet for husholdninger?)
- Backup av ekstern enhet
- USB-C (futureproofing, nødvendig eller ikke?)

Jeg har egentlig landet på ASUSTOR, men eneste grunnen til at jeg vurderer DS620slim er antallet brønner kontra pris.
HDMI er strengt tatt ikke nødvendig, da det ser ut som at jeg kan kjøre lyd og bilde over cat6 med HDBaseT mot litt ekstra utstyr/utgifter.
Synology ser ut til å kjøre HDBaseT rett ut fra esken, men det kan vel ikke ASUSTOR? Har en Samsung QLED fra 2018, men trenger denne en HDBaseT mottaker for å lese signalet, eller er det bare å kjøre RJ-45-pluggen rett i TVen? Husker dessverre ikke nøyaktig hvilken modell det er.

Spørsmålene blir som følger:
1: Hvor stor lagringsplass burde jeg kjøpe, når jeg skal dele kapasitet pluss kjøre den litt som multimediasenter, og backup for opptil flere enheter? Kan jeg starte med 3*8TB og bygge ut med 12 TB når budsjettet strekker til?
2: Har jeg mulighet til å kjøre RAID 5 med 3 brønner, og utvide med ny HDD i fremtiden, uten å tape noe data? Bare øke kapasiteten med "plug and play" samt konfigurere ny disk?
3: Hvilken RAID-konfigurasjon vil passe best for meg? Er det mulig å bruke AS5304 med RAID5 og samtidig kjøre cold storage med bare 4 brønner, eller må jeg da over på RAID 6?
4: Burde jeg kjøre RAID 5 uten å tenke på cold storage, og heller bygge ut med en ekstra NAS i fremtiden?

Ble mye på en gang her nå. Som dere ser så favoriserer jeg ASUSTOR, og det skal en del overtaling til for å endre mening. 
Håper på fornuftige innspill og anbefalinger. Har noen god kjennskap til HDBaseT, så kom også med tips på dette. Har funnet denne på komplett.no: https://www.komplett.no/product/974687/datautstyr/pc-tilbehoer/usb-hubkvm/kvm-extender/aten-hdmi-extender-ve801?offerId=KOMPLETT-310-974687
HDBaseT blir et alternativ dersom det ikke blir installert HDMI-kabel mellom etasjene (det er ikke snakk om mange meter).

 

 

På forhånd takk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er å definere behovet ditt for kapasitet og deretter type sikkerhet du ønsker mot tap av data.

I R5 kan 1 disk dø og likevel alle data være inntakte på resterende . Systemet må ha minimum 3 disker.

I R6 kan 2 disker dø, og alle data er fremdeles inntakte på resterende. Systemet må ha minimum 4 disker.

For beregning av kapasitet og litt rundt sikkerhet, les https://no.wikipedia.org/wiki/RAID

I grove trekk for R5 kan en si at total tilgjengelig lagringskapasitet er (Antal disker totalt -1) x størrelse på disk.

For R6 blir det (antal disker totalt - 2) x størrelse på disk.

Det forutsettes selvfølgelig at diskene er like store.

Det beste er R6 med Hot-spare. Dvs at da må du ha en 5-brønners NAS hvor 1 disk bare står klar i standby og kobler seg automatisk inn hvis en av de andre svikter.

Kjører selv en "eldre" Qnap TS-451 med 4 stk WD-red 2 TB i R5 UTEN hot-spare.  Fungerer helt knirkefritt. Stått på 24/7 siden februar 16, kun avbrutt av omstart pga system/firmware oppdatering.  S.M.A.R.T rapporterer fremdeles at alt er dønn i orden og 0 feil.

Qnap'en har en enkel Linux-basert løsning/GUI som er nesten selvforklarende (og jeg er IKKE inni Linux-verdenen selv. Overlater det til de med spesiell interesse for slikt).

Du nevner Altibox-løsning, noe jeg selv også har (500/500)

NAS'en er koblet rett i Altibox-ruter/switch, så "alle" i huset får samme hastiget til NAS. Siden boligen er midlertidig, har jeg ikke giddi å legge opp kablet nett frem til hver enhet i huset, men bruker MESH fra TP-link (M5). 

Mitt "mediasenter" er i stua rett ved Altibox-ruter/switch. Har montert en simpel 8-porter mediaswitch fra TP-link rett i den ene porten på Altibox-routeren, slik at alle enhetene mine i stua har kablet nett (TV, Stereo, Nintendo, PS4, X-box, mini-PC).

Første node på Deco-meshet er montert i Altibox-router, og resten er spredd rundt i huset fra kjeller til loft (6 enheter).

Skriveren vår er koblet trådløst til Mesh'et, og alle som er tilkoblet det trådløse nettet i huset (enten Mesh,et eller Altibox) har til enhver tid tilgang til skriveren og NAS'en for den saks skyld. Alle kan streamer hva det skal være fra NAS'en. 

PC'en jeg skriver på nå, er den med dårligst "dekning"  i huset - får "bare" 220 Mbit på speedtesten til Nettfart.no med ping på 3-10 og jitter på 1. Sitter likevel å spiller av film på 14GB (en fil) fra NAS på denne PC uten tegn til lag.  Les/skriv/kopier fra/til NAS fra denne maskinen ligger bare på 30 MB/Sek over trådløst, mot over 130 på stue-PC som er på kablet. NAS'en blir egentlig bare brukt som 1 stor felles lagringsdisk, med dedikerte mapper for hva det måtte være, selv om NAS'en har innebygd masse tilleggsfunksjonalitet.

Du kan jo selvfølgelig gå for en enda råere løsning, hvor du får deg en iSCSI-løsning. Les guide her:

https://www.tweaktown.com/articles/9018/iscsi-gaming-nas-storage-massive-game-files/index.html

Koster nok en del mer, men makan til rå ytelse i en husstand er vel neppe å få tak i. Kjekt å opprette/installere Steam med family-share på denne løsningen. Her kan du stappe in 10 stk 8TB WD-red (største tilgjengelige WD NAS-disk) til ca 3500/stk  eller 10 stk Seagate IronWolf 14TB til 6500/stk samt 2 stk vanlige SSD'er hvor den ene blir bruks som cache for lesing og den andre for skriving. En hybrid-løsning som virkelig får opp hastighetene . Bruk minimum 256 GB SSD.

 

 

Endret av Tangent
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempeflott! 

Høres ut som at din bruk er veldig likt det jeg har tenkt.
Har forresten samme båndbredde som deg, 500/500, ikke 100/100 som skrevet over.

Jeg får lagt opp 2 cat6 kabler fra bod til to "ideelle" plasser på stue for mulighet for ommøblering. Huset er 150kvm fordelt på to etasjer, og nesten utelukkende treverk og gips. Det skal i utgangspunktet være unødvendig med to mesh-routere, men det er nok det jeg lander på uansett, og da blir disse to kablet, i hver sin etasje og hver side av huset.
Tenker å deaktivere det trådløse nettverket til Altibox, og kjøre nettet over Asus. Veldig fornøyd med disse routerne så langt (har en AC58U i dag), og AX8 virker veldig lovende ut. ASUSTOR ser jeg har Print Server, og tenker (muligens) å kjøre printeren gjennom denne.
Da har jeg en ledig cat6-kabel som kommer frem ved TV. Her kan jeg nok kjøre HDBaseT med signalforsterkere dersom det er for sent å få trekt HDMI-kabler. 

Regner også med R5 er godt nok for vår del, spesielt hvis det er mulig å kombinere dette med cold storage (ta ut en disk som backup, er dette mulig?) og sette inn en ny disk. Hvis ikke vil jeg vurdere en ekstra fremtidig NAS i tillegg.
Har sett på IronWolf HDD og WD Red, men så langt jeg ser kommer IronWolf best ut på pris. Noen anbefalinger?

Har ikke kjempestore behov for kablet nett til alle konsollene, da det ikke spilles online, og vi har i dag SONOS, som fra før av er delvis trådløst (lydplanke kablet til TV). Dersom jeg kjører HDBaseT fra NAS direkte til TV så får jeg vel ikke brukt denne kabelen til andre formål?

Kjører du printeren gjennom produsentens app, eller bruker du den kun som nettverksprinter? Er det fordeler med å velge det ene over det andre?

Noen innvendinger eller forslag?
Vil gjerne høre erfaringer på oppsett som ligner det jeg skal sette opp.

Lenke til kommentar

Jeg har en Asus AC3200 router som nå er pælma ut (ikke noe galt med den). Holder meg kun til Altibox sin egen router og Deco M5 Mesh-løsning (kan kombineres med andre Deco mesh-modeller).

Asus'en "forstyrra" Meshet i noen grad, så derfor pælma jeg den ut. Og så satte jeg opp Meshet som aksesspoint og ikke router, og vips fikk jeg nesten 60 Mbit mer på kontoret.

Jeg kjører Meshet trådløst hele vegen. Kun første node er kablet til ruteren/switchen. Jeg har to sett/6 noder, så spredningen er god og stabil. Settes dritlett opp fra app du laster ned til tlf..... 

Redigerte innlegget over litt akkurat i det du svarte.........

 

PS! Du er ikke nødt til å sette opp en "Printserver" som du skisserte over. Har selv en "svett" trådløs HP 7520 multifunskjon-skriver. Bare plug den inn, og søk etter/koble til trådløs nett. Tilgangen til denne gjøres på hver enkelt maskin ved å legge den til som trådløs enheter (Nettverksgjengjenning må være på den individuelle maskin fra utforskeren......) Her i Huset skriver unger og kone ut dokumenter i hytt og pine over det trådløse nettet. Appen til den aktuelle skriveren la seg forresten automatisk inn på denne maskinen, hvor jeg har kontroll på blekknivå etc, instillinger for utskriftskvalitet og oppløsning på skanning etc.... Seff W10 pro.

 

Når du spør om diskanbefaling, så har jeg ingen preferanser generellt. Har som sagt hatt WD-disker så lenge jeg kan huske, og de er pålitelige. Seagate har vel svelget gamle Hitachi og Maxtor +++, men så vidt jeg hører, er Seagate generellt gode på NAS (IronWolf-disker)

Hold deg lang unna WD-Blue og Purple til NAS-bruk. Ikke bygd for formålet på langt nær. Og for guds skyld, ALDRI kjøp disk som har navnet STAR i seg (Ultrastar, deskstar etc). De holder akkurat garantitiden, så dævver dem : )))   Alle som har hatt en IBM Deskstar kan skrive under på det!! Det var på slutten av 90-tallet/starten av 2000 mens IBM enda var en seriøs aktør, FØR WD kjøpte opp den avdelingen. Men sjudommen i .....STAR.... diskene har de fortsatt å spre : )))

Hvis du gjør som meg og kjører 4-brønners NAS i R5, så trenger du ikke tenke på backup (eller i R6). Bytt bare ut den aktuelle disken som streiker (lampe tenner i front på brønn - Apper på NAS'en forteller også om tilstand til diskene). Dette er selvfølgelig Hot-Swap, så det er bare "å dra ut" disken mens NAS'en går og dytte inn en ny så rebuilder den array'et fra det øyeblikket du stapper den nye i. For meg så høres det nesten ut som om du ønsker en back-up av innholdet på Raidet ditt... Hmmm... Da blir jo det det samme som å speile Raidet du har, men til et annet disk-sett. Les spec til NAS før du kjøper. Da vil nok du ha NAS som støtter R51 eller R61 - den hørtes sær ut..... Vet jeg nesten ikke om finnes. R6 er nok det tryggeste uansett for oss Ola Dunk'er, selv om R5 også gjør nytta si til en litt lavere pris, men med noe mer usikkerhet enn R6.   Selv så har jeg en Hot-swap disk på maskina jeg skriver på nå, hvor jeg tar en back-up fra NAS det jeg er reddest for å miste. Andre ting bruker jeg også "skya" til (Betalt 2TB Dropbox til 99 USD$ eller totalt kryptert løsning fra Tresorit)

Endret av Tangent
Lenke til kommentar
11 hours ago, mobile999 said:

De virker som ganske lite for pengene. Bygg selv og kjør unraid.

Støtter denne.

Raid er også ikke særlig brukervennlig. Raid krever planlegging da det ikke er bare bare å utvide et raid. La oss si du starter med 3*8TB og du senere vil utvide med 12Tb disker som du skriver. Hvis du vil legge til større disker er du hele tiden begrenset til kapisteten på den minste disken. DVS bare 8TB av de 12 vil være tilgjengelig i Raidet helt til du evt bytter alle diskene til 12TB først da får du utnyttet full kapasistet på alle diskene. Ikke særlig brukervennlig akkurat.

En annen ting er at går du får raid 5, så vil du miste ALL data på ALLE disken om 2 disker feiler. Eller 3 dikser med Raid6. Dette er overhodet ikke særlig brukervennlig. Jeg ville gått  for unraid der du kan få samme redundancy som ved raid 5/6, men istedet for og miste ALL data på ALLE dikser så mister du bare data på de diskene som failer og ikke resten. Dvs at om jeg har 15 disker så mister jeg bare data på 3 disker om de ryker og ikke alle 15.

Du kan også ta ut hvilken som helst disk som kjører under unraid og putte den i hvilken som helst linux box og få tilgang til data, noe du ikke kan med raid.

Det eneste negative med unraid er at du ikke får like bra skrivehastighet. Ligger normalt på 40-50 MB/s ved direkte skriving til array. Evt kan du få full GB hastighet (eller mer) med bruk av en cache disk.

Bygger du selv og kjører unraid kan du også gjøre MYE mer enn hva du kan med de NAS'ene du nevner.  Hardware passthrough til VM/docker containere bare for å nevne noe.

Edit: Glemte å nevne at mixing av disker med ulike størrelser er null problem med unraid.

 

Endret av strike_
Lenke til kommentar
12 hours ago, Tangent said:

Hvis du gjør som meg og kjører 4-brønners NAS i R5, så trenger du ikke tenke på backup (eller i R6). 

Helt til du ved et uhell sletter noen filer du egentlig ville beholde, diskkontrollren din feiler og skriver rare data til diskene eller huset ditt brenner ned.

Raid er ikke backup!! Så ha backup av filene dine et annet sted i tillegg. Helst på eksternt sted.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote
 

Hvis du gjør som meg og kjører 4-brønners NAS i R5, så trenger du ikke tenke på backup (eller i R6). 

Helt til du ved et uhell sletter noen filer du egentlig ville beholde, diskkontrollren din feiler og skriver rare data til diskene eller huset ditt brenner ned.

Raid er ikke backup!! Så ha backup av filene dine et annet sted i tillegg. Helst på eksternt sted.

 

Xaco:   Ta med resten av sammenhengen når du siterer... -  for ordens skyld.

UnRaid hørtes genialt ut i og med at man kan bruke disker av ulik størrelse og alder - og på den måten få avsetning på "gamle" disker som ligger og slenger... Dog minner det liiiitt om JBOD, men som jeg også leste, opererer den også med paritet, hvilket igjen fører til noen likhetstrekk med R4/R5/R6. Noe som virker tungvint, er man faktisk må ta ut en disk, putte den inn et annet sted for faktisk å finne ut hva som er lagret fysisk på den ene disken...........

Skjønner at man kan bruke en "gammel" maskin til formålet -  også vel og bra. Men.....det er vel en grunn til at man har byttet ut harddisker og gammel maskinvare ?? Ligger vel litt i navnet "brukt" og "gammelt"??

Selv har jeg tenkt tanken på å bruke min gamle maskin med I5K-cpu som NAS. Den bare står der, hvorfor ikke la den gjøre nytte for seg? Svaret ble da størrelse og sikkerhet.

En ferdigburk av en NAS, som f.eks Asusstor, Synolgy, Qnap etc, er allerede bygd spesiellt til formålet og ikke noe som ramler inn fra sidelinja som alternativ til allerede etablerte og velutprøvde løsninger. Går man først til investering av en NAS, så kjøper man gjerne nye disker i samme slengen. Og har man lest hjemmeleksa si, så sier det seg at LIKE disker er tingen. Selv på høyskoler opererer man med NAS (i mye større format) med R5 eller R6 for å sikre sine data.  Hvis du har et raid der 1 (R5) eller 2 (R6) disker kan ramle ut uten at du mister data, så er det ikke slik at det PLUTSELIG ramler ut akkurat den ene eller flere disker enn hva systemet tåler å miste. Normalt sett er NAS'ene bygd slik at en rød eller grønn varsel lampe gir deg en heads-up om rikets tilstand, og for den saks skyld gir GUI-et til NAS'en mer utfyllende informasjon om helsa til diskene.

Hvis man ikke gidder å bruke øynene for å se etter en rød eller grøn lampe på det som beskytter ens viktigste, eller se på en status-sjekk i klartekst, da er det IKKE noe synd på en.

Når det gjelder å øke størrelsen på Raidet, I mitt tilfelle R5, så gjøres det så enkelt som å bytte ut EN disk, la Raidet rebuilde seg, bytte EN disk til, la Raidet rebuilde seg igjen osv... til alle er byttet. Igjen så opererer jeg med samme type/størrelse disk, Når alle er byttet, går jeg inn i GUI'et og gjør nødvendige korreksjoner med tankle på størrelse av raidet. De forskjellige NAS-produsenter har også oppegående forumdeltakere som loser deg gjennom denne prosessen om det skulle være noen tvil.

Men, som nevnt i første post, sett deg ned og definer ditt behov for lagring og type sikkerhet. Hvor mye data skal lagres på NAS' over hvor lang tid, og hvor fort vil mengden øke...

Kan kun øse av egen erfaring og fortelle at følgende mengde data er lagret trygt og godt på min 4x2TB Qnap i R5:

71030 musikfiler

286 musikkvideoer

1369 filmer/episoder av serier

41400 bilder og dokumenter/Iso-filer 

Dette er sikret via 1 stk ekstern Back-up disk på 3 TB og 2 TB i "Skyen" kryptert,

 

 

 

Lenke til kommentar
Tangent skrev (16 timer siden):

R6 er nok det tryggeste uansett for oss Ola Dunk'er, selv om R5 også gjør nytta si til en litt lavere pris, men med noe mer usikkerhet enn R6.   Selv så har jeg en Hot-swap disk på maskina jeg skriver på nå, hvor jeg tar en back-up fra NAS det jeg er reddest for å miste. Andre ting bruker jeg også "skya" til (Betalt 2TB Dropbox til 99 USD$ eller totalt kryptert løsning fra Tresorit)

Tror din løsning høres ut som det jeg kunne tenkt meg. Du napper altså ut den ene disken (hot-swap), setter inn en ny disk, tar kopi av det du ønsker å beholde, napper ut denne disken, og setter inn den gamle? Dette lar seg gjøre med Raid 5, uten å ødelegge noe av oppsettet/dataene? 

Takker for gode svar på postene over. Det du forklarer en noen av flere årsaker til at jeg velger et ferdigprodukt, og ikke bygger selv. 

xaco skrev (3 timer siden):

Helt til du ved et uhell sletter noen filer du egentlig ville beholde, diskkontrollren din feiler og skriver rare data til diskene eller huset ditt brenner ned.

Raid er ikke backup!! Så ha backup av filene dine et annet sted i tillegg. Helst på eksternt sted.

Dette er årsaken til at jeg ønsker cold storage, da får jeg kopiert alt over på en annen disk, og oppbevart hos familie eller på annet vis. Spørsmålet er hvordan det gjøres rent praktisk hvis jeg setter opp Raid 5. 

Lenke til kommentar

Å utvide kapasiteten gjennom å bytte en og en disk vil normalt sett gå bra. Men som det ellers inne på her, RAID er ikke en erstatning for backup. RAID i denne sammenheng handler mer om feiltoleranse - at et system fortsatt er tilgjengelig selv om en disk skulle feile.

Selv har jeg tre NAS-er kjørende - Synology, Qnap og Asustor. Foretrekker programvaren til Synology og Qnap framfor Asustor sin. Det virker bare mer gjennomført. 

Det skrives ellers her at "det beste med R6 er hot-spare". Man kan godt kjøre R5+spare også. Hotspare ser jeg vel egentlig på som litt unødvendig for R6, ettersom man skal tåle at to disker krasjer. I en 5-bay-NAS får man ganske dårlig lagringsutnyttelse med RAID6+spare.

For mange er nok en "ferdig-NAS" en ganske grei og brukervennlig løsning. Og det kan være god hjelpe å hente hvis man skulle være plaget med at andre har et mer likt oppsett og man har et produkt det leveres support på. For mange er nok ei heller behovene for god ytelse til flere maskiner samtidig til stede eller bruk av høyere nettverkshastighet enn 1GbE nope man ser for seg med det første. De fleste bruker ikke så mye til ekstratjenestene en del av NAS-ene tilbyr.

Lenke til kommentar
NULL skrev (48 minutter siden):

Selv har jeg tre NAS-er kjørende - Synology, Qnap og Asustor. Foretrekker programvaren til Synology og Qnap framfor Asustor sin. Det virker bare mer gjennomført. 

Det skrives ellers her at "det beste med R6 er hot-spare". Man kan godt kjøre R5+spare også. Hotspare ser jeg vel egentlig på som litt unødvendig for R6, ettersom man skal tåle at to disker krasjer. I en 5-bay-NAS får man ganske dårlig lagringsutnyttelse med RAID6+spare.

For mange er nok en "ferdig-NAS" en ganske grei og brukervennlig løsning. Og det kan være god hjelpe å hente hvis man skulle være plaget med at andre har et mer likt oppsett og man har et produkt det leveres support på. For mange er nok ei heller behovene for god ytelse til flere maskiner samtidig til stede eller bruk av høyere nettverkshastighet enn 1GbE nope man ser for seg med det første. De fleste bruker ikke så mye til ekstratjenestene en del av NAS-ene tilbyr.

Mye av grunnen til at jeg ser på Asustor er utvalget av egne apper og 3. partsapper. Når det gjelder programvaren, etter alt jeg har sett av ADM så er ikke dette noe som virker avskremmende. Hvis du kun sikter til at QTS og DMS ser estetisk bedre ut, uten at det byr på mer funksjonalitet eller at menysystemet er bygd opp litt forskjellig, så er ikke dette noe jeg vektlegger, siden ADM ser brukervennlig ut som det er.

Som nevnt innledningsvis har jeg egentlig landet på tre modeller. Grunnen til at jeg vurderer DS620slim er at prisen er nokså lik de to fra Asustor, kjører nativt HDBaseT og har 6 brønner. Ellers står det egentlig mellom AS5304 og AS6404, hvor førstnevnte ble lansert i 2019(?), mens AS6404 tror jeg kom i 2017 eller tidligere, og de har litt forskjellige fokusområder og hardware. AS5304 rettet mot gaming, uten at det skal ha så mye å si for funksjonalitet og praktisk bruk. Prisforskjellen er også bare rundt 700,-. Noen som har noen poeng som vil være avgjørende for valget?

Nå har jeg mer eller mindre landet på at jeg vil kjøre R5 med mulighet for hot swap. Da kan jeg vel også kjøpe en egnet SeaGate Archive til cold storage, dette ser ut til å gå bra.

Lenke til kommentar

 

  18 hours ago, Tangent said:

R6 er nok det tryggeste uansett for oss Ola Dunk'er, selv om R5 også gjør nytta si til en litt lavere pris, men med noe mer usikkerhet enn R6.   Selv så har jeg en Hot-swap disk på maskina jeg skriver på nå, hvor jeg tar en back-up fra NAS det jeg er reddest for å miste. Andre ting bruker jeg også "skya" til (Betalt 2TB Dropbox til 99 USD$ eller totalt kryptert løsning fra Tresorit)

Tror din løsning høres ut som det jeg kunne tenkt meg. Du napper altså ut den ene disken (hot-swap), setter inn en ny disk, tar kopi av det du ønsker å beholde, napper ut denne disken, og setter inn den gamle? Dette lar seg gjøre med Raid 5, uten å ødelegge noe av oppsettet/dataene? 

Tror det er en liten misforståelse ute og går her. Skal prøve å gjøre det litt klarere:

Min Qnap NAS står i stua sammen med Tv, Stereo, spillkonsoller, stue-PC etc. NAS'en er koblet rett i Altibox-routeren/switch kun med en nettverkskabel. De andre nevnte enhetene er koblet til en tilleggs-switch som igjen er koblet til neste ledige port på Altibox-routeren/switch. I tillegg har jeg et Mesh-nettverk hvor første node er koblet rett i en tredje port på Altibox-routeren/switch. De andre nodene er bare "planta" strategisk rundt i kåken kun med en ledning rett i stikkontakt og satt opp manuelt trådløst via en App på tlf (selvforklarende app - meeeeeeget enkel). Så er det dette kludreriet med å "bridge" meshet med routeren for at det skal dukke opp som samme nettverk da (måtte ha hjelp av svogeren min som kan det språket siden han er nettverksadministrator på høyskolen i nærheten).... Jeg har valgt å ha driftsmodus på meshet mitt som tilgangspunkt og ikke ruter. På den måten slipper jeg å ha et eget trådløst nettverk innenfor det eksisterende  trådløse Altibox-nettverket.    Sikkert mange meninger om det.........

Maskinen jeg skriver på nå, er på nett via Mesh-nettverket.  For å få kontakt med NAS'en herfra, har jeg måttet høyreklikke på "denne PCen" i utforsker og aktivert nettverksgjenkjenning.  Poff, så ser jeg alle de ovennevnte enhetene nederst i utforskeren under "nettverk". Så har jeg høyreklikket på NAS'en og fått frem "hvis nettside for enhet". Denne popper da opp i nettleseren, og her må du taste inn administrativt passord/brukernavn for å komme inn i GUI'et til NAS'en. Dette er en linux-greie, men det er satt som visning med ikoner og utforsker-aktig. Helt kurrant.  Brukernavn/passord pleier å være admin/admin på de fleste enheter, men dette kan du endre selv etterpå.

Når jeg er inne i GUI,et på NAS, setter jeg opp RAID,et her. Min er en 4 brønner, så jeg valgte 4 stk 2 TB WD-red i R5 UTEN spare - altså har jeg tilgjengelig 6TB lagringsplass når Raidet har konfigurert seg ferdig. Da er det bare å gå ut av GUI'et og gå inn på PC,en igjen. I de fleste tilfeller ligger det diverse kjekke og ikke fult så nødvendige apper klare til installering i GUI,et. For enkelhets skyld har jeg lagret IP-adressen til GUI'et i nettleser-favorittene for enkel adgang med tanke på å følge opp oppdateringer og rydding på disken. En annen ting som er smart, er å bytte ut/makse ut RAM'en du kan ha på NAS'en - den jobber mer effektivt. Dette er den eneste fysiske kontakten jeg trenger å ha med NAS'en heretter.

I Utforsker under "denne PCen" høyreklikke jeg og velger "koble til nettverkstasjon". Når du har vært igjennom "søket", lagt til brukernavn/passord så dukker NAS'en opp som en "disk" i utforskeren - kort og godt.  Så på hver maskin du vil skal ha tilgang til NAS'en, gjør du det samme igjen. I de fleste tilfeller kan du sette opp NAS'en med AD (Active Directory), slik at bare DU som nettverksansvarlig kan bestemme hvem som kan installere hva og hvor, evt laste ned lokalt etc etc......  Men DET.... er en helt annet studie. Jeg har ikke det.......

Nå er systemet oppe og går som det skal.

Her, på denne maskinen jeg skriver på, har jeg en 3TB WD-green (gammel traust bombesikker sak) som tar back-up av filer på NAS'en - I mitt tilfelle media-filer (kun musikk/film). Denne disken er satt opp som HotSwap i BIOS på maskinen min. Så med andre ord, er den ikke kontinuerlig tilkoblet - kun når jeg velger å dytte den inn.

Resten jeg virkelig er redd for (dokumenter/bilder) ligger på min 2 TB Dropbox.

Så når det gjelder NAS'en, så ligger alt av filer/dokumenter/media etc fysisk på NAS'en, men jeg har en delt back-up løsning som nevnt over.

Når og hvis en av diskene på NAS'en får en feil, så tenner en lampe ved den aktuelle brønn, samt at jeg kan følge med på tilstanden til samtlige disker inne fra GUI'et. Hvis jeg må bytte en disk, så er det bare å åpne dekslet i front, dra ut disken og stappe i en ny - problem solved. Jeg trenger IKKE å kopiere noe hverken hit eller dit under prosess med å bytte disk. Det er det som er så fint med R5/R6. Som nevnt over, så har jeg 4 stk 2 TB WD-red i R5, men jeg har kun 6 TB tilgjengelig fordi at R5 "stjeler" 1 disk for at alt du lagrer, skal "deles" opp spres utover alle 4 diskene, samt at Raid-nivået (5 i dette tilfelle) holder styr på hvor alle bitene ligger for å kunne sette det sammen igjen hvis 1 stk disk dør.

 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Tangent said:

Noe som virker tungvint, er man faktisk må ta ut en disk, putte den inn et annet sted for faktisk å finne ut hva som er lagret fysisk på den ene disken.........

Hvor leste du dette???? Det jeg skrev var at "man også kan".. Jeg skrev ikke at du må..  I motsettning til RAID må du gjerne ha samme hardware og alle dikser inntakt for å kunne hente ut data. Det trenger du ikke med unraid,  ryker hovedkortet f.eks kan du enkelt putte en disk eller flere inn i en hvilken som helst linux maskin og hente ut all data. Dette er overhodet ikke mulig med RAID.

 

3 hours ago, Tangent said:

Hvis du har et raid der 1 (R5) eller 2 (R6) disker kan ramle ut uten at du mister data, så er det ikke slik at det PLUTSELIG ramler ut akkurat den ene eller flere disker enn hva systemet tåler å miste.

Jo, det er akkuurat da det kan skje. F.eks under rebulid som er kritisk fase i et raid. Ryker en disk under rebuilding og du ikke har mer feiltolleranse igjen så er du fucked. 

Og det er ikke snakk om at en disk KAN ryke, de VIL ryke det er bare et spørsmål om NÅR. Unraid gir deg beskjed i form av mail eller andre notifications om S.M.A.R.T helsa til diskene lenge før de feiler. I forhold til å se etter en lampe på NASet når det har feilet....

3 hours ago, Tangent said:

Når det gjelder å øke størrelsen på Raidet, I mitt tilfelle R5, så gjøres det så enkelt som å bytte ut EN disk, la Raidet rebuilde seg, bytte EN disk til, la Raidet rebuilde seg igjen osv...

Det var det jeg mente med brukervennliget da.. Syns du dette er brukervennlig?  "Så enkelt" brukte du faktisk i den setningen der også som jeg må si er en smule ironisk. Rebuilde arrayet 5 ganger før man kan utnyttee plasssen. Det er toppen av brukervennlighet det, den skal du få meg, jeg vil ikke en gang ha det kastet etter meg. Så lite til overs har jeg for raid, kansje fordi jeg har faktisk opplevd å miste et helt raid.  

36 minutes ago, Kristoffor said:

Mye av grunnen til at jeg ser på Asustor er utvalget av egne apper og 3. partsapper.

Hvis dette er mye av grunnen bør du hvertfall vurdere unraid. Der kan du installere hele dockerhub om du vil som vil si tusenvis av apper. Skal du begynne med apper så vil det også lønne seg å bygge en kraftigere maskin enn de du har linket til. Mye vil ha mer når det kommer til apps.

Men det ser ut som du har bestemt deg allerede så da tror ikke jeg at jeg gidder jeg spandere mer tid på å "selge et produkt" som er bedre på alle punkter.  At folk ikke ser det er ikke mitt problem da får de bare sitte der med raidet sitt som oser av brukervennlighet og vente på at en disk feiler på det mest kritiske punktet som gjør hele driten ubrukelig. ?

Lenke til kommentar
strike_ skrev (57 minutter siden):

Men det ser ut som du har bestemt deg allerede så da tror ikke jeg at jeg gidder jeg spandere mer tid på å "selge et produkt" som er bedre på alle punkter.  At folk ikke ser det er ikke mitt problem da får de bare sitte der med raidet sitt som oser av brukervennlighet og vente på at en disk feiler på det mest kritiske punktet som gjør hele driten ubrukelig. ?

Nå ønsker jeg først og fremst noe som fungerer ut av esken. Har heller ikke hardware å benytte, og selv om jeg kan få til det jeg skulle bestemme meg for, så hadde jeg ikke tenkt å måtte kjøpe et puslespill og sette opp alt fra bunnen av. unRaid virker også å være for virkelige entusiaster. Men takker for alle innspill, og skal se litt nærmere på det. Er det f.eks mulig å kjøre unRaid på Asustor eller Synology sin hardware?

Ser du også skriver at Raid ikke er backup, og argumenterer for unRaid. Da ser det ut som at du ikke har lagt merke til at jeg ved flere anledninger har spurt om hvordan jeg skal enkelt kunne lage meg en cold storage / arkiv som ikke er tilkoplet NAS. I tillegg har man skylagring for det mest vesentlige, som Tangent har har foreslått, for hyppigere backup (f.eks ukentlig mot sky, månedlig mot arkiv). Dette burde redusere konsekvensene dersom en kjører Raid 5 og får diskhavari, som du selv hadde opplevd. Angående cold storage, er det like greit å bare ta en ekstern HDD med riktig disk, og kopiere innholdet over for hver gang, heller enn å kjøre på med ekstra NAS eller ekstra disk og flytte på diskene?

Tangent: Nå henger jeg med på hot-swap-løsningen din. Jeg har ingen stasjonær pc, og kan ikke kjøre din løsning for backup av NAS, så må finne en annen løsning her.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kristoffor said:

Nå ønsker jeg først og fremst noe som fungerer ut av esken. Har heller ikke hardware å benytte, og selv om jeg kan få til det jeg skulle bestemme meg for, så hadde jeg ikke tenkt å måtte kjøpe et puslespill og sette opp alt fra bunnen av. unRaid virker også å være for virkelige entusiaster. Men takker for alle innspill, og skal se litt nærmere på det. Er det f.eks mulig å kjøre unRaid på Asustor eller Synology sin hardware?

Man trenger ikke kjøpe et puslespill, kjøp noe ferdig da vel. Du kan sikkert kjøre unraid på asustor eller synology om de lar deg boote fra usb. Men hvorfor vil du kjøre på akkurat den hardwaren når det fins bedre til en billigere penge er jo spørsmålet mitt. Skal du absolutt ha raid så ja gå for en av de. 

16 minutes ago, Kristoffor said:

Ser du også skriver at Raid ikke er backup, og argumenterer for unRaid. Da ser det ut som at du ikke har lagt merke til at jeg ved flere anledninger har spurt om hvordan jeg skal enkelt kunne lage meg en cold storage / arkiv som ikke er tilkoplet NAS.

Det var ikke jeg som skrev at raid ikke er backup, selv om jeg støtter det inlegget 100%, unraid er heller ikke backup.. Cold storage spørsmålet ditt kan løses veldig enkelt på unraid, du kan koble til disker som du kan velge og holde utenfor arrayet om du vil, en såkalt unasigned device. Det kan du bruke som cold storage, eller du kan enkelt og greit koble til en ekstern hardisk og bruke den som en unasigned device. Gjør hva du vil egentlig. Har du andre maskiner/naser/nettverksdisker så kan du også enkelt koble disse til unasigned devcies pluginen også.

Endret av strike_
Lenke til kommentar
5 minutes ago, strike_ said:

Hvor leste du dette???? Det jeg skrev var at "man også kan".. Jeg skrev ikke at du må..  I motsettning til RAID må du gjerne ha samme hardware og alle dikser inntakt for å kunne hente ut data. Det trenger du ikke med unraid,  ryker hovedkortet f.eks kan du enkelt putte en disk eller flere inn i en hvilken som helst linux maskin og hente ut all data. Dette er overhodet ikke mulig med RAID.

Leste det her: https://www.makeuseof.com/tag/unraid-ultimate-home-nas/ og flere lignende sider.

og her https://en.wikipedia.org/wiki/Non-standard_RAID_levels

Jo, det er akkuurat da det kan skje. F.eks under rebulid som er kritisk fase i et raid. Ryker en disk under rebuilding og du ikke har mer feiltolleranse igjen så er du fucked. 

Og det er ikke snakk om at en disk KAN ryke, de VIL ryke det er bare et spørsmål om NÅR. Unraid gir deg beskjed i form av mail eller andre notifications om S.M.A.R.T helsa til diskene lenge før de feiler. I forhold til å se etter en lampe på NASet når det har feilet....

Store ord. Har du opplevd dette ofte ??  Og når det gjelder varsler....NAS'en min kan settes opp til å rape ut alskens tenkelige varsler pr E-post eller SMS om så er...

 

Det var det jeg mente med brukervennliget da.. Syns du dette er brukervennlig?  "Så enkelt" brukte du faktisk i den setningen der også som jeg må si er en smule ironisk. Rebuilde arrayet 5 ganger før man kan utnyttee plasssen. Det er toppen av brukervennlighet det, den skal du få meg, jeg vil ikke en gang ha det kastet etter meg. Så lite til overs har jeg for raid, kansje fordi jeg har faktisk opplevd å miste et helt raid.

Hvis man ikke har tid til å følge opp, og gjøre det som er nødvendig og påkrevd, burde man kanskje finne på noe annet?? Å rebuilde ett array bør i de fleste tilfelles ikke skje, men det skjer innimellom. Min svoger har en gammel Synology som har putret og gått de siste 18 årene med de 4 samme 36 GB diskene.... Ikke noe monster, men den rusler og går.

  

Hvis dette er mye av grunnen bør du hvertfall vurdere unraid. Der kan du installere hele dockerhub om du vil som vil si tusenvis av apper. Skal du begynne med apper så vil det også lønne seg å bygge en kraftigere maskin enn de du har linket til. Mye vil ha mer når det kommer til apps.

Men det ser ut som du har bestemt deg allerede så da tror ikke jeg at jeg gidder jeg spandere mer tid på å "selge et produkt" som er bedre på alle punkter.  At folk ikke ser det er ikke mitt problem da får de bare sitte der med raidet sitt som oser av brukervennlighet og vente på at en disk feiler på det mest kritiske punktet som gjør hele driten ubrukelig. ?

En annen ting med Unraid..... Hvor mye er dette brukt på institusjoner, etater, høyskoler etc som har behov for  lagre store mengder data ? 

Unraid er pr definisjon en "Non-standard level", hvilket vil si at den ikke er utprøvd og standardisert enda. Ser selvfølgelig visse fordeler med den, men hvorfor skal man på død og liv IKKE bruke utprøvde og standardiserte måter som fungerer? Jo større systemene er, jo høyere krav stiller det selvfølgelig til ettersyn og kontroll selvfølgelig. 

Trådstarter, som jeg anser som en "gjengs kar borti gata", spurte og fikk svar. Løsningen jeg skisserte, har helt sikkert sine feil og mangler som så meget annet i verden, men den er utprøvd og fungerende, og krever ikke kontinuerlig ettersyn, samt at hardwaren som trengs, er innenfor overkommelige kostnader og er bygd med et visst monn av brukervennlighet og support. Finnes det noen som selger ferdig Unraid-løsninger hvor man bare kan "stappe inn disker", som er enkel og brukervennlig, med online support i samme grad som allerede implementerte løsninger? Hva med garantirettigheter, reklamasjon etc etc ??

Du ligger nok litt i fremkant i utviklingen, og som gjerne prøver ut nye løsninger og umiddelbart ser positive sider ved den. Hva med å legge like mye energi i å finne svake sider ved slik teknologi og ordlegge det på samme måte??

 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Kristoffor said:

Nå ønsker jeg først og fremst noe som fungerer ut av esken. Har heller ikke hardware å benytte, og selv om jeg kan få til det jeg skulle bestemme meg for, så hadde jeg ikke tenkt å måtte kjøpe et puslespill og sette opp alt fra bunnen av. unRaid virker også å være for virkelige entusiaster. Men takker for alle innspill, og skal se litt nærmere på det. Er det f.eks mulig å kjøre unRaid på Asustor eller Synology sin hardware?

Ser du også skriver at Raid ikke er backup, og argumenterer for unRaid. Da ser det ut som at du ikke har lagt merke til at jeg ved flere anledninger har spurt om hvordan jeg skal enkelt kunne lage meg en cold storage / arkiv som ikke er tilkoplet NAS. I tillegg har man skylagring for det mest vesentlige, som Tangent har har foreslått, for hyppigere backup (f.eks ukentlig mot sky, månedlig mot arkiv). Dette burde redusere konsekvensene dersom en kjører Raid 5 og får diskhavari, som du selv hadde opplevd. Angående cold storage, er det like greit å bare ta en ekstern HDD med riktig disk, og kopiere innholdet over for hver gang, heller enn å kjøre på med ekstra NAS eller ekstra disk og flytte på diskene?

Tangent: Nå henger jeg med på hot-swap-løsningen din. Jeg har ingen stasjonær pc, og kan ikke kjøre din løsning for backup av NAS, så må finne en annen løsning her.

Så jeg tolker det dit hen at du har Laptop og ikke stasjonær PC. Betyr ikke så mye. Tilgang og kontroll av NAS er det samme uansett om maskina er stasjonær eller bærbar. Du kan jo får deg en ekstern HD som du plugger i USB-porten på enten NAS eller Laptop for en manuell backup av viktige data på NAS.  Har selv en fungerende løsning på et adapter som puttes i en 2GB SATA snurredisk med USB i andre enden... Billig liten sak. 

Løsningen med Dropbox jeg skisserte, er regelrett at jeg kopierer filer fra NAS til gitt undermappe på Drobox-folderen min.... M.a.o. så er min 2-delte back-up løsning i stor grad manuell selv om den selvfølgelig kan automatiseres (må bare få summet meg til det).

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Tangent said:

Ja, da har du enten lest feil eller så har de skrevet feil så enkelt er det.

 

24 minutes ago, Tangent said:

Store ord. Har du opplevd dette ofte ?? 

Jeg har oppleved det 1 gang og det vart 1 gang alt for mye. Hvorfor i granskauen noen vil riskikere og miste data på ALLE disker når de kan komme unna med bare de som feiler er for meg uforståelig. 

 

24 minutes ago, Tangent said:

Det var det jeg mente med brukervennliget da.. Syns du dette er brukervennlig?  "Så enkelt" brukte du faktisk i den setningen der også som jeg må si er en smule ironisk. Rebuilde arrayet 5 ganger før man kan utnyttee plasssen. Det er toppen av brukervennlighet det, den skal du få meg, jeg vil ikke en gang ha det kastet etter meg. Så lite til overs har jeg for raid, kansje fordi jeg har faktisk opplevd å miste et helt raid.

Hvis man ikke har tid til å følge opp, og gjøre det som er nødvendig og påkrevd, burde man kanskje finne på noe annet?? Å rebuilde ett array bør i de fleste tilfelles ikke skje, men det skjer innimellom. Min svoger har en gammel Synology som har putret og gått de siste 18 årene med de 4 samme 36 GB diskene.... Ikke noe monster, men den rusler og går.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt, er dette brukervennlig spurte jeg? Det er ikke snakk om oppfølging eller hva du babler om. Jeg vil ha mere plass på nasen og bruke større disker, hvorfor må jeg rebuilde 5 disker for å få utnyttet plassen??? Igjen, er dette brukervennlig?

24 minutes ago, Tangent said:

Hvor mye er dette brukt på institusjoner, etater, høyskoler etc

Det må du spørre de om, de har som deg sikkert ikke hørt om andre løsninger enn raid.. ? Neida, de bruker nok heller ikke raid, de bruker sikkert ZFS vil jeg tro. De trenger som regel litt mer skrivehastighet  direkte til array enn hva unraid klarer.

 

24 minutes ago, Tangent said:

Løsningen jeg skisserte, har helt sikkert sine feil og mangler som så meget annet i verden,

Det har den og jeg har påpekt dem og også gitt en bedre løsning for folk flest. 

 

24 minutes ago, Tangent said:

men hvorfor skal man på død og liv IKKE bruke utprøvde og standardiserte måter som fungerer?

Det handler ikke om det, det trodde jeg du skjønte. Det handler om at hvorfor noen på død og liv abslolutt skal bruke slike løsninger når det fins bedre løsninger på ALLE punkter bortsett fra 1. For mannen i gata altså. At de er utprøvd og fungerer, så er det ikke dermed sagt at det er bedre?

 

24 minutes ago, Tangent said:

Hva med garantirettigheter, reklamasjon etc etc ??

Her skjønner jeg ikke hva du prater om, garanti på hardware? Det har vel ingenting med software og gjøre?

 

Endret av strike_
Lenke til kommentar

Strike !!!

Tror trådstarter har bestemt seg  og er fornøyd med det.  

Tror ikke du og jeg på noe som helst måte blir enig om valg av Raid-nivå. Snakker kun av egen erfaring og anbefaling fra personer som jobber med det til daglig på institusjon.

La oss være enig om at vi er uenige og to streker under det svaret.

Bare et siste lille stikk til deg vedr  dette med reklamasjon/garanti:

Trådstarter var ute etter en enkel, driftsikker og fleksibel løsning. Dersom NAS'en i sin helhet feiler på de komponenter den bestod av når du åpna pakka i løpet av garati/reklamasjon-tid, har du krav på erstatning.  Avhengig av skadens art og omfang, og for den saks skyld følgeskader (tap av data), kan dette fort bli en heftig erstatningsaffære for produsent. Vi har en av verdens strengeste forbrukererttigheter, og vil ikke produsenter rette seg etter de retningslinjene, så får de heller ikke lov å selge varene her - så enkelt.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Tangent said:

Strike !!!

Lol, at du ikke kan argumentere for hvorfor raid skal være bedre eller feiler å gjøre så er ikke mitt problem. ? Jeg vet at trådstarter har bestemt seg, det er ikke han jeg diskutereer med nå, det er deg. I mine øyne har du påstått at raid er en bedre løsning enn unraid og jeg så i sin tur  har agrumentert for hvorfor det ikke er det. That's it. Jeg svarer bare på din argumentasjon, at du ikke liker det er som sagt ikke mitt problem.

16 minutes ago, Tangent said:

Trådstarter var ute etter en enkel, driftsikker og fleksibel løsning. Dersom NAS'en i sin helhet feiler på de komponenter den bestod av når du åpna pakka i løpet av garati/reklamasjon-tid, har du krav på erstatning.  Avhengig av skadens art og omfang, og for den saks skyld følgeskader (tap av data), kan dette fort bli en heftig erstatningsaffære for produsent. Vi har en av verdens strengeste forbrukererttigheter, og vil ikke produsenter rette seg etter de retningslinjene, så får de heller ikke lov å selge varene her - så enkelt.

Sier du nå at en ferdig NAS er bedre  enn en hvilken som helst annen ferdig pc? Så vidt meg bekjent har man man like fullt garanti på hvilken som helst pc, det være seg ferdig eller "puslespill". Tap av data tror jeg du skal langt utpå landet for å få dekka (raid er ikke backup som sagt tidligere), men sannelig kunne raid trengt det.

 

16 minutes ago, Tangent said:

La oss være enig om at vi er uenige og to streker under det svaret.

Nja, jeg skal tenke på det ?

Endret av strike_
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...