Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp og salg fra Finn for profitt


Snusent

Anbefalte innlegg

Kjøp og salg av varer for profitt er jo skattepliktig sånn generelt, men hva om det er engangstilfelle med beløp ~5000 og profitt på ~3000?
Det gjelder VR briller som er utsolgt overalt.  Primært lurer jeg på, er dette lov å selge uten å skattemelde?

Jeg ønsket meg en og var heldig med funn, nå ser jeg at det er utsolgt overalt med gode muligheter for overprisa profitt. Er det etisk riktig? det er jo underholdning, ikke akkuratt ansiktsmasker, men ønsker respons på etikken av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker som så at, hvis det er folk som har så mye penger at de ikke vet hva de skal gjøre med dem, så spiller det ingen rolle. Så lenge man ikke setter andre i dyp gjeld for å fylle lommeboka, så er det greit. Og så klart så lenge man ikke går rundt og skryter av det etterpå.

Alle kan være heldige. Med kjøp og salg etter mitt syn dreier seg om 50/50... du jobber jo med det, men må likevel være heldig for at en person som har penger nok til å betale ser annonsen. Og er i riktig humør også.

Når det kommer til skatt, så er jeg usikker. Men det sier seg vel selv at hvis du for eksempel selger en vare du har kjøpt til 2000 kr til 200 000 kr, så må det være skattelov inne i bildet her. Kan ikke bare selge alt mulig til hvilken pris som helst uten at det utløser skatteplikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får gjerne et mer juss-kyndig svar etter hvert, men skal vel kunne være egnet til å gå med overskudd over tid, noe dette her ikke vil falle innunder. Så er det vel noe beløpsgrenser også; usikker på hva disse er nøyaktig, men de er høyere enn 3 000. Dette går da på at skillet mellom privat og bedrift viskes ut. Når det er snakk om et éngangstilfelle, så er det fortsatt privatsalg, så her er du safe. (profitten i dette tilfellet er jo veldig høy grunnet force majeure-krise som har gjort at valutaen har stupt, samt plutselig høyere importpriser. Det skjer ikke mange ganger over tid).

Jeg undersøkte selv ifbm videresalg av diverse ting fra ting kjøpt på mc-kampanjer. Jeg fikk da 20% rabatt på listepris ved kjøp av vare, og solgte varen på finn for type 100 kr mer enn de 20% (finn-kjøper fikk da 20% rabatt og jeg tjente en hundrelapp eller to, i tillegg til at jeg fikk bonuspoeng på kjøpet). Ergo kom jeg frem til at det ikke er mulig å gå i overskudd over tid (er avhengig av at det er rabatt i butikken - skjer type 4 ganger i året - og så tar man med arbeidstid, så går man vel akkurat i null, kanskje litt i tap (gjør det for bonuspoengenes del og får dermed indirekte billigere reiser)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det etiske blir litt off-topic i denne kategorien.

Skattemessig så er det litt forskjellige reglar alt etter som.

Lausøyre og innbo som du sjølv har brukt kan selgast utan skatteplikt.
Kjøp av gjenstandar for vidaresalg for profitt kan være skattepliktig alt etter omfanget. Det er ikkje ei definert beløpsgrense på dette, men ofte snakkar ein om 50 000 kr som grensa mellom hobby og næringverksemd. 
Hobbyvirksomheit er skattefritt, medan virksomheit som er eigna til å gå med overskot vil være skattepliktig. Eit enkeltsalg med profitt på eit par tusen vil nok ikkje bli vurdert som skattepliktig, men når målet med salget er å oppnå profitt så kjem ein nært næringsverksemd sjølv om beløpa det er snakk om er forholdsvis små.

Lenke til kommentar

Jeg følger noen ting på finn og nå nylig ble en av tingene lagt ut brukt, til dobbelt av nypris. Om noen kjøper det til den prisen så bør de jo føle seg litt, men samtidig er jo dette lett å sjekke i dagens samfunn når vi har intern tilgjengelig på telefonen. For snart 15år siden jobbet jeg med.en som kjøpte ting på salg som han solgte dyrt på finn. Hans motto var at den siste idioten ikke er født enda. Etisk er det helt forkastelig, men ulovlig er det vel ikke. Om alle hadde vært moralsk korrekt så hadde boligannonser sett annerledes ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...