Gå til innhold

KOMMENTAR: Korona-krisen kan bli det som får oss til å gjøre digitalisering på ordentlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

> Hvor mye jobbing blir det egentlig på hjemmebane, med katt og småbarn, hakkende videomøter og sofaen et par tøffelsteg unna?

Det blir 8 timer med arbeidsro, lite forstyrrelser og god konsentrasjon, og gjerne litt ekstra også siden to timer ikke forsvinner til ørkesløs kollektivpendling. Merker forøvrig ingen forskjell i effektivitet i sofa vs. stol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg frykter koronakrisa brukes for å gjøre digitalisering på den gale måten: Tre spiontjenester fra fremmede nasjoner ned over hodene på nordmenn fordi det er det lettest tilgjengelige. Sånn går det når man ikke er oppmerksom og er i forkant med å utvikle åpne løsninger, på norsk, laget av nordmenn, for nordmenn, kjemisk fritt for ansiktsanalyse, stemmeanalyse, fingeravtrykksinnlogging, adferdsanalyse, sporing på kryss av enheter, GPS-sporing, reklametilpasning og bortfiltrering av "USA-fiendtlig" informasjon.

PS. Fint om dere bruker ordet digitalisering om noe som går fra analogt til digitalt. I dette tilfellet ser det ut som ordet misbrukes og brukes kunnskapsløst om hva det betyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har blandete erfaringer med dette. Mye fungerer ok. Men mye viktig skjer også på uformelle steder slik som i kantine-køen, i kaffe-pauser og på røyke-rommet (de som på mange måter hadde best oversikt over det som foregikk i bedriften var røykerne). En av de viktigste produktforbedringene skjedde bla i en kaffe-pause. Før i tiden hadde man et begrep som het management-by-walking-around. Det hadde visse fordeler.

Lenke til kommentar
quantum skrev (På 3.4.2020 den 15.31):

> Hvor mye jobbing blir det egentlig på hjemmebane, med katt og småbarn, hakkende videomøter og sofaen et par tøffelsteg unna?

Det blir 8 timer med arbeidsro, lite forstyrrelser og god konsentrasjon, og gjerne litt ekstra også siden to timer ikke forsvinner til ørkesløs kollektivpendling. Merker forøvrig ingen forskjell i effektivitet i sofa vs. stol.

Feil: det blir åtte minutter med arbeidsro, lite forstyrrelser og god konsentrasjon. 

Hva? Jo, les: småbarn! Hvor kjekt tror du fireåringen har det mens mamma og pappa er på hjemmekontor? Skal kidden klare seg selv, tror du? 

Til de som er uten barn, eller evnt. har såpass store barn at de kan overlates til seg selv noen timer, kan hjemmekontor muligens fungere. Men barn fra 0 til 5 år kan man ikke bare gå ifra i mange timer, akkurat ...

Lenke til kommentar

8 minutter! Da er du jo heldig. :) Jeg syntes det gikk litt vel mye i ett her om dagen så jeg tok fram stoppeklokka og etter en times tid kunne jeg konkludere at den lengste sammenhengende arbeidsroen jeg hadde hatt den timen var på 28 sekunder. Alle tre er i skolealder og de to minste trenger intens oppfølging på skolearbeidet for å ikke miste fokus og begynne med alt mulig annet. Skolen setter beinharde krav til mengde arbeid de skal gjennom i løpet av en dag. Så, det er ikke helt enkelt for oss som er ferdig med barnehagen heller.

Lenke til kommentar
On 4/3/2020 at 5:31 PM, Simen1 said:

Jeg frykter koronakrisa brukes for å gjøre digitalisering på den gale måten: Tre spiontjenester fra fremmede nasjoner ned over hodene på nordmenn fordi det er det lettest tilgjengelige. Sånn går det når man ikke er oppmerksom og er i forkant med å utvikle åpne løsninger, på norsk, laget av nordmenn, for nordmenn, kjemisk fritt for ansiktsanalyse, stemmeanalyse, fingeravtrykksinnlogging, adferdsanalyse, sporing på kryss av enheter, GPS-sporing, reklametilpasning og bortfiltrering av "USA-fiendtlig" informasjon.

I vår familie er vi tre som no er "fulldigitalisert". Vi brukar nøyaktig dei same verktøyene som når vi jobba på kontoret, men brukar eindel meire av verktøy for gruppearbeid. Og det antar eg er felles for dei fleste som har tatt jobbe heim. Kor du klarar å finna grunnlag for alle skrekkvisjonane dine lurar eg litt på. Men bare litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...