Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd på folketrygdloven(?)


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter med en arbeidsgiver som nekter å rapportere en arbeidsulykke til politiet og nav. Jeg ringte å sa ifra om att jeg kræsjet med firmabilen da noen brøt vikeplikten min, han sa att politiet var varslet og att dem var på vei. Men han ble da spurt om det var noen personskader, og han sa nei.

Han nekter å registere skaden til nav, da han ikke tror på meg, men hvorvidt om han tror på meg eller ikke er jo egentlig ikke noen sak - yrkesskaden er reell så han burde registere det uavhengig av hva han tror på.

Hvordan burde jeg gå frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsgiver har plikt til å melde skade til NAV, uavhengig av arbeidsgiver selv mener om saken.

Du kan også melde i fra selv til NAV, ta kontakt med NAV lokalt, og forklar saken, meld dette selv, og vær tydelig på at du har gitt beskjed til arbeidsgiver, som har nektet å oppfylle sin plikt til å melde dette, det skal meldes til både NAV og Arbeidstilsynet

https://www.nav.no/no/bedrift/tjenester-og-skjemaer/meld-yrkesskade-og-yrkessykdom

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Arbeidsgiver har plikt til å melde skade til NAV, uavhengig av arbeidsgiver selv mener om saken.

Du kan også melde i fra selv til NAV, ta kontakt med NAV lokalt, og forklar saken, meld dette selv, og vær tydelig på at du har gitt beskjed til arbeidsgiver, som har nektet å oppfylle sin plikt til å melde dette, det skal meldes til både NAV og Arbeidstilsynet

https://www.nav.no/no/bedrift/tjenester-og-skjemaer/meld-yrkesskade-og-yrkessykdom

Jeg prøvde å  melde fra selv til nav, fikk avslag og beskjed om att dette var arbeidsgivers oppgave, og ikke min. Dem nektet å ta imot uten hans signatur.

Lenke til kommentar

Det følger av folketrygdloven § 13-14 første ledd at arbeidsgiver skal melde yrkesskade til NAV, og av annet ledd at medlemmet kan gjøre det selv hvis arbeidsgiver ikke gjør det. Fristen er ett år etter at ulykken skjedde, jf. fjerde ledd. 

Arbeidsgiver skal alltid levere skademelding hvis arbeidstaker ber arbeidsgiver om å gjøre det. Årsaken er at det er NAV, og ikke arbeidsgiver, som skal vurdere om noe er en yrkesskade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (5 timer siden):

Det følger av folketrygdloven § 13-14 første ledd at arbeidsgiver skal melde yrkesskade til NAV, og av annet ledd at medlemmet kan gjøre det selv hvis arbeidsgiver ikke gjør det. Fristen er ett år etter at ulykken skjedde, jf. fjerde ledd. 

Arbeidsgiver skal alltid levere skademelding hvis arbeidstaker ber arbeidsgiver om å gjøre det. Årsaken er at det er NAV, og ikke arbeidsgiver, som skal vurdere om noe er en yrkesskade. 

 

Hvor kan jeg sende inn? Jeg sendte inn 13-07.05 (Meld yrkesskade og yrkessykdom) uten arbeidsgivers signatur, men nav nektet å ta imot uten hans underskrift.

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...