Gå til innhold

Hybridbiler som denne gjør hydrogenbiler mindre attraktive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Det kaller du 'transportformål'? Vurdert et norskkurs? Når noen sier 'hydrogenbil, er det fordi den frakter hydrogen eller fordi den bruker hydrogen som drivstoff?

Bytter du tema eller hva er greia? 70 millioner ton hydrogen blir ikke brukt der det blir fremstilt. Det må fraktes til behovet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Bytter du tema eller hva er greia? 70 millioner ton hydrogen blir ikke brukt der det blir fremstilt. Det må fraktes til behovet. 

Altså, man lager ikke 70 millioner tonn med hydrogen for å ha noe å frakte, det skal *brukes* til noe og *bruken* har lite med transport å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Altså, man lager ikke 70 millioner tonn med hydrogen for å ha noe å frakte, det skal *brukes* til noe og *bruken* har lite med transport å gjøre.

Du må få hydrogen fra A til B fra der det blir fremstilt til der behovet er. 

Les gjerne om rørsystemet for hydrogen i feks USA. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Du må få hydrogen fra A til B fra der det blir fremstilt til der behovet er. 

Les gjerne om rørsystemet for hydrogen i feks USA. 

Hvorfor skal jeg lese om det? De er *du* som har en logisk/språklig brist her. At hydrogen fraktes fra A til B gjør ikke at det hydrogenet har transportformål. Finn ut hva hydrogenet brukes til når det når B, der har du formålet ditt. Om det fraktes så mye da, siden det aller meste uansett fremstilles fra ulike fossile energikilder er det nok betydelig enklere å frakte kull/gass/olje frem til hydrogenbrukeren og produsere hydrognen på stedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 30.3.2020 den 0.22):

 At hydrogen fraktes fra A til B gjør ikke at det hydrogenet har transportformål. Finn ut hva hydrogenet brukes til når det når B, der har du formålet ditt. Om det fraktes så mye da, siden det aller meste uansett fremstilles fra ulike fossile energikilder er det nok betydelig enklere å frakte kull/gass/olje frem til hydrogenbrukeren og produsere hydrognen på stedet.

Mitt argument er at hydrogen fint kan fraktes, og det blir det allerede uten store problemer. 1,500,000 Nm3/timen frakter Air Products i sitt rørnettverk som et enkeltfirma i USA allerede idag. Nettverket totalt sett er 2,500 km langt som har som formål å kun frakte hydrogen fra produsent til forbruker. 

Her i EU så planlegger man å utnytte rørnettverket til naturgass til samme formål. Altså frakte hydrogen. På sikt så vil hoved-gatene bli ersattet til å kunne øke forekomstene av rent hydrogen, frem til 100% kan fraktes i rørsystemet totalt sett. 

Kahuna skrev (1 time siden):

Jeg prøver igjen. Hva brukes dette til? Nesten utelukkende industrielle formål. Mengdene som brukes til transport og energiformål er svært beskjedne. 

Det spiller ingen rolle om du frakter hydrogen til industrielle formål, eller til et hus eller til elektrolyse for lagring på en stasjon. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Det spiller ingen rolle om du frakter hydrogen til industrielle formål, eller til et hus eller til elektrolyse for lagring på en stasjon.

Men det besvarer ikke spørsmålet 'hva brukes hydrogen til'. Svaret på det spørsmålet er 'nesten bare industrielle formål'. Suverent størst er produksjon av ammoniakk som igjen brukes til kunstgjødsel. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 minutter siden):

Men det besvarer ikke spørsmålet 'hva brukes hydrogen til'. Svaret på det spørsmålet er 'nesten bare industrielle formål'. Suverent størst er produksjon av ammoniakk som igjen brukes til kunstgjødsel. 

Om du vil bytte tema og heller prate om hva hydrogenet brukes til, så er det jo greit. Men da innrømmer du jo samtidig at vi allerede har løst frakt av hydrogen på en sikker måte? Alt trenger ikke bli fraktes gjennom tanker på veiene på sikt. Særlig ikke i et scenario der man har store produsenter med flere leverandører i flere retninger. 

Uansett om det utnyttes til industrielle formål, eller til en buss, ferge, fly eller bil så frakter du uansett hydrogenet til behovet i enkelte scenario der dette er enklere enn å frakte strøm til elektrolyse, og utnytter man rørsystemer, så spiller det ingen rolle om sluttbrukeren er industri, eller en buss. Hydrogenet blir uansett fraktet fra A til B til en rimelig penge. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Om du vil bytte tema og heller prate om hva hydrogenet brukes til, så er det jo greit.

Hvem bytter tema nå om det ikke er deg? 

oophus3do skrev (8 minutter siden):

Men da innrømmer du jo samtidig at vi allerede har løst frakt av hydrogen på en sikker måte?

Wow. Argumentasjonsteknikken din er bare pill råtten. Nei jeg 'innrømmer' ikke noe som helst, jeg snakker faktisk ikke om transport av hydrogen i det hele tatt, det er det bare du som gjør.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Også bryter man den røde tråden igjen og hopper direkte inn i ny persondiskusjon... 

Det spiller som sagt ingen rolle om hydrogenet blir utnyttet i det industrielle eller til transport. Det må fremdeles havne der behovet ligger. Man hadde ikke hatt slike rørsystemer om alt ble produsert ved lokasjon hvor man skal bruke hydrogenet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (Akkurat nå):

Såå, da er konklusjonen at hydrogen så godt som aldri brukes til transport, men at det nesten alltid fraktes? Frakt i rør er frakt, om det så bare er snakk om en halvmeters rørstubb.

Nja, jeg vil ikke kalle det 'frakt' om rørene går internt på fabrikkens område. Så lenge hydrogenet stort sett fremstilles av fossile kilder kan det være enklere å få levert olje/gass/kull og fremstille hydrogen der behovet er. Om du bygger ny ammonakkfabrikk og det allerede ligger et hydrogenrør i nabolaget stiller det seg naturlig nok annerledes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Nja, jeg vil ikke kalle det 'frakt' om rørene går internt på fabrikkens område. Så lenge hydrogenet stort sett fremstilles av fossile kilder kan det være enklere å få levert olje/gass/kull og fremstille hydrogen der behovet er. Om du bygger ny ammonakkfabrikk og det allerede ligger et hydrogenrør i nabolaget stiller det seg naturlig nok annerledes.

Men hvorfor har man 2,500 km med rørsystemer om du mener at majoriteten av det blir fremstilt lokalt der hydrogenet også utnyttes? 

Det blir som å si at naturgassen til oppvarming i EU ikke blir fraktes frem selv om rørsystemene er enorme? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor har man 2,500 km med rørsystemer om du mener at majoriteten av det blir fremstilt lokalt der hydrogenet også utnyttes? 

Når skal du lære deg å lese? Skriver jeg noe sted at majoriteten av hydrogenet fremstilles der det brukes? Nei, jeg sier faktisk ikke noe om det i det hele tatt. Det jeg derimot sier er at hydrogen stort sett fremstilles av fossile kilder. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Når skal du lære deg å lese? Skriver jeg noe sted at majoriteten av hydrogenet fremstilles der det brukes? Nei, jeg sier faktisk ikke noe om det i det hele tatt. Det jeg derimot sier er at hydrogen stort sett fremstilles av fossile kilder. 

Spiller det noen rolle for sikkerheten hvordan hydrogenet blir fremstilt? Eller bytter du tema igjen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Spiller det noen rolle for sikkerheten hvordan hydrogenet blir fremstilt? Eller bytter du tema igjen? 

I motsetning til deg holder jeg meg til samme tema, 'hva brukes hydrogen til'. Du hopper litt hit og dit og så beskylder du meg for å bytte tema?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...