Gå til innhold

Koronaviruset og fotball (datoer i førstepost)


Snikpellik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det virker helt logisk med den situasjonen Frankrike er i og tiltakene myndighetene der har. Gjelder alle lagidretter i landet. 

De går forbi Spania og blir det nest hardest rammede landet i Europa i morgen eller torsdag. Fortsatt portforbud til minst 11. mai, mange dødsfall, stor smitte i samfunnet. Det er umulig å spille fotball på lenge. 

De blir nok møtt med stor forståelse fra UEFA, så lenge de finner en god måte å fordele Europa-plassene på. 

Lenke til kommentar

Nytt:

FIFAs medisinske sjef mener all fotball bør utsettes til september, og ber forbundene utsette. Han mener forbundene heller bør forberede den nye sesongen fremfor å fullføre denne.

Coronavirus and football: Fifa medical chair does not want restart this season

Fifa's chief doctor has warned against restarting the interrupted 2019-20 campaign and suggested governing bodies prepare for action next season instead. Michel d'Hooghe said "as a doctor" he would be "sceptical" about continuing leagues amid the coronavirus pandemic.

The chair of Fifa's medical committee told BBC Sport:

Sitat

"My proposal is if it is possible, avoid playing competitive football in the coming weeks.

"Try to be prepared for the start of good competition next season."

"There is a risk and it is not a risk that has small consequences," continued D'Hooghe.

"It can have consequences of life and death and that is why I am so careful and I ask everyone to be very careful before deciding to play again.

"I speak as a medical doctor, I don't have to speak as an organiser of matches, but for the moment from my medical standpoint I would be very sceptical."

"How will you avoid direct contact?" he said. "That is my question.

"For the moment the criteria means it is absolutely difficult to say that we can play competitive football and believe me I regret it profoundly because I am a football man.

"I am a little bit afraid that to have a complete solution we will have to wait until we have a vaccination programme, but I think the time has come now to think of some hygienic rules.

"For instance to avoid spitting - why do we have to see that in football and not in other sports? This is one of the things we have to consider because this is a real danger in the future."

Mer: https://www.bbc.com/sport/football/52462233


Spania:

Spillerne fra mandag lov til å trene individuelt igjen. Det er snakk om å åpne treningsanlegg for profesjonell idrett i landet fra 11. mai, slik at spillerne kan trene der etterhvert. Foreløpig er det ikke planer om å avlyse fotballsesongen, det er et håp om å spille kamper i løpet av juni. 

Har fått grønt lys fra spanske myndigheter

Spanske myndigheter har gitt grønt lys for at Martin Ødegaard og de øvrige fotballspillerne i landet kan gjenoppta individuell trening fra mandag.

Det er klart etter at statsminister Pedro Sanchez tirsdag la fram en plan i fire faser for hvordan det spanske samfunnet skal gjenåpnes etter virusnedstengningen.

Offentliggjøringen kom samme dag som franske myndigheter i praksis skrinla alt håp om at den inneværende fotballsesongen i landet kan fullføres.

I Spania er optimismen større. Spanske myndigheter opplyser at det fra kommende mandag blir tillatt for profesjonelle fotballspillere å returnere til trening. Grepet er en del av den innledende fasen i prosessen med å gjenåpne landet.

Mer: https://www.tv2.no/sport/11410650/


Italia:

Sliter med å bli frisk

Juventus-stjernen Paulo Dybala tester fortsatt positivt for coronasykdom seks uker etter at han og kjæresten ble syke første gang.

Ifølge spanske El Chiringuito de Jugones har Dybala testet positivt fire ganger de siste ukene, men han skal ikke være svært redusert.

Argentineren er derfor fortsatt i isolasjon i leiligheten i Torino. – Jeg føler meg bra, mye bedre faktisk. Jeg prøvde å trene de dagene symptomene var sterke, og da følte jeg meg ukomfortabel med én gang og klarte nesten ikke å puste. Etter fem minutter måtte jeg stoppe, sa Dybala i slutten av mars.

Da snakket han om opplevelsen av å være covid-19-syk.

Det er over en måned siden, og hans sykdomssituasjon er ikke så mye endret siden det.

Mer: https://www.dagbladet.no/studio/sportsstudio/307?post=32203

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Tyskland: 

Mange tyskere er negative til rask oppstart av Bundesliga. Tyskland har hatt en flat kurve lenge, men smitte- og dødstallene har økt igjen etter at de har åpnet opp deler av samfunnet.

EDIT: Oppdaget at den tyske tweeten har "i mai" i spørsmålet. Flertallet ønsker altså ikke oppstart allerede nå i mai.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Danielzu skrev (17 minutter siden):

Bedre valg enn å nulle ut sesongen vell? Nederland som dummet seg ut. Greit å avslutte sesongen burde egentlig alle gjøre, men avslutt ikke null ut.

Det er jo egentlig to like ting, begge gir enn slags "NULL" i mine øyne. Jeg mener, det er like mange som har ting på spill begge veier, vinnere - tapere, det blir det samme antall vinnere og taper uansett hvordan du vrir og vender på det

EDIT: Og i Liverpool sitt forsvar, så tror jeg en tittel på denne måten smaker litt bittert, selv om den er aldri så fortjent (og det er den). Men det er ikke slik en sesong skal være eller avsluttes

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Golf'ern skrev (3 minutter siden):

Tenk hvor gøy det blir med en sesongavslutning når dette drittet er over! det er jo den morsomste delen av sesongen! blir litt antiklimaks og begynne helt på nytt og alt man har jobbet får den sesongen bare virker bortkastet.

Enig. Blir som en cup som kun var med gruppespillet og ikke med play offs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...