Gå til innhold

Forbrukslån


Gjest de786...c5e

Anbefalte innlegg

Gjest de786...c5e

Hei

Jeg har en venn som har ca 150.000 i forbrukslån. Han skylder penger til 5 forskjellige selskaper. Den største aktøren skylder han ca 90.000kr. Hele lånet er samlet i Appen Horde. Total rente er på ca 21%

Har dere noe erfaring med å gå til en privat bank å få overført alle de små lånene til en bank. Han er ikke lengre kredittverdi. Men har hatt stabil inntekt i over 12 måneder.  Har dere noen gode tips for å slippe å betale ned et lån med så høy rente ??

Tusen takk for alle mulig tips og råd.

Anonymous poster hash: de786...c5e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første må være å få samlet det til ett lån hos de som tilbyr det. Det beste hadde vært forbrukslån i en vanlig bank, men da må man ofte ha bolig å sette pant i for denne typen lån..

 

Samle lånet til ett lån, bit tenna sammen og lev med kun det aller mest nødvendige i ett år, og betal ned alt. Det er mitt tips. Med en sånn rente så blir man aldri ferdig med normale avdrag, og man ender opp å bare betale renter i evigheten. 

 

Sånne type lån burde ikke vært lovlig, det er kunn en måte å utnytte mennesker som allerede har en svak økonomi. 

Lenke til kommentar

Gå til den banken han har lønnskonto i
Han vil ikke få noen super rente, men den vil være lavere, om han i det hele tatt får hjelp
Jeg var i litt samme situasjon for mange år siden, men jeg hadde "bare" 70k i lån, og da fikk jeg min lokale bank til å ta seg av lånene
Kravet var at jeg måtte ha lønnskonto i banken, som jeg hadde fra før

Med det nye gjeldsregisteret så er det vanskeligere å få stor gjeld, så det er et steg i rett retning

Lenke til kommentar

Han vil sannsynligvis både måtte betale et etableringsgebyr for et sånt lån, og tilsvarende rente. 

Det beste er å legge opp til å betale ned alt så fort som mulig. Kutte alle kostnader og øke inntekt.
Begynn med å betale ned de minste lånene først, de har oftest høyest rente også. 
I mellomtiden betaler han minimumsbeløp på de andre. Så fort han har betalt ned det første så fortsetter han med neste. 
Det hjelper veldig på motivasjonen å se det ene lånet etter det andre forsvinne.. "om to mnd er det borte!! osv.."

150k bør man kunne klare å betale ned på et år eller to under normale omstendigheter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Taurean skrev (4 minutter siden):

Ut fra hva jeg har sett på luksusfellen, så er det ikke noe annet som gjelder enn beinhard forhandling over lang tid.

Å spørre familie om lån kan være en løsning.

Og beinhard nedbetaling i startfasen. 

Lenke til kommentar

Fyrst og fremst, kven er det som seier at han ikkje er kredittverdig? Er det han sjølv som beskriv seg slik?

For å ikkje være kredittverdig så må ein vanlegvis være utan inntekt til å betjene lånet og/eller verdiar som kan stillast som sikkerheit. Dersom han reelt sett ikkje er kredittverdig så blir det utfordrande å få refinansiert låna ettersom ingen vil gi lån til ein person som ikkje er kredittverdig.

Det er to vegar som er aktuelle å gå, og den eine utelukker ikkje nødvendigvis den andre. Det fyrste er refinansiering ved å finne ein bank (eller anna utlåner som kan tilby eit nytt lån med lavare kostnadar), og det andre er å reforhandle med kredittorane for å sjå om ein kan oppnå lavare rente.

 

Spør hos fleire bankar, og ikkje vær redd for å refinansiere lånet fleire gongar.
Dersom samla rente i dag er 21% så vil han oppnå gunstigare avtale om han finn ein kreditor som er villig til å låne ut same beløpet til under 21%. Når han har fått lavare rente så vil han være i ein betre økonomisk situasjon der risikoen for at han ikkje klarer å betene lånet er litt lavare. Denne høgare graden av betjeningsevne kan han igjen bruke for å forhandle om ny refinansiering med lavare rente.

Lenke til kommentar
Gjest 8d369...966

Hei

 

Jeg takker får svar.

 

Jeg har fast jobb har hatt det i 2.5 år nå, men jeg har ikke noe kapital.  Jeg har prøvd og søke om refinansiering men det får jeg avslag på grunnet inkasso osv.

Anonymous poster hash: 8d369...966

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...