Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

(Løst) De vil ikke teste meg for corona (Løst)


Anbefalte innlegg

IceBlitz skrev (4 timer siden):

Hvordan er ditt innlegg relevant til mitt?

Jeg tror du bør lese hva du skriver(i sitering) og hva jeg svarer, en gang til. 

edit: For å klargjøre; Du bagatelliserer, for det er jo nesten bare en vanlig influensa
Vanlige folk trenger ikke bekymre seg - så de kan vel leve helt vanlig som at 'influensan' ikke er reell
Nå kan du altså lese svaret jeg ga, igjen. (ser du relevansen?)

Leser du andre avsnittet så ser du jeg nevner "føre var" - altså ikke bare "leve vanlig", det er nesten bare en influensa, vanlige folk trenger da ikke bekymre seg.
 

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en liten oppdatering her. Jeg fikk heldigvis fri av sjefen fra jobb, og skal få jobbet det inn igjen slik at vi unngår sykemelding. Hun derimot har fått influensa. 

Siden symptomene mine ble hakket verre fikk jeg lov å teste meg i dag, og derfor satt i karantene i påvente av svar. 

Mine symptomer: 

  • Mild feber
  • Vondt å trekke pusten
  • Lett andpusten
  • vondt i brystkassen
  • Tørr hals
  • Litt hoste, tørrhoste
  • dersom jeg krummer ryggen (sitter avslappet i sofaen), gjør det også vondt.
  • Kraftig hodepine som kommer og går
  • Ble svimmel i går
  • Sov nesten 12 timer i natt, kontra de 6-7 timene  jeg pleier å sove.

Som jeg sa til sjefen: Hadde det ikke vært for corona viruset hadde jeg fremdeles klart å jobbe. Er kronisk syk og vandt med å gå med smerter, så det jeg er ikke så kraftig plaget. Har det egentlig ganske greit etter forholdene. Skulle få svar om et par dager.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Blesten_i_vesten said:

Bare en liten oppdatering her. Jeg fikk heldigvis fri av sjefen fra jobb, og skal få jobbet det inn igjen slik at vi unngår sykemelding. Hun derimot har fått influensa. 

Siden symptomene mine ble hakket verre fikk jeg lov å teste meg i dag, og derfor satt i karantene i påvente av svar. 

Mine symptomer: 

  • Mild feber
  • Vondt å trekke pusten
  • Lett andpusten
  • vondt i brystkassen
  • Tørr hals
  • Litt hoste, tørrhoste
  • dersom jeg krummer ryggen (sitter avslappet i sofaen), gjør det også vondt.
  • Kraftig hodepine som kommer og går
  • Ble svimmel i går
  • Sov nesten 12 timer i natt, kontra de 6-7 timene  jeg pleier å sove.

Som jeg sa til sjefen: Hadde det ikke vært for corona viruset hadde jeg fremdeles klart å jobbe. Er kronisk syk og vandt med å gå med smerter, så det jeg er ikke så kraftig plaget. Har det egentlig ganske greit etter forholdene. Skulle få svar om et par dager.

Først og fremst må du ha god bedring :) Få høre hvordan det går med deg.

 

Bare stusser på et at du fikk lov å teste deg i dag? Jeg har hatt disse symptomene og flere siden torsdag kveld og får ingen test.

Har snakket med Aleris (mandag og i dag, fikk bare beskjed om å ta influensa remedier) og kommunal Corona telefon (i dag, ble henvist tilbake til fastlege som de vet ikke tar telefon). Fastlegen er umulig å komme gjennom til og 116117 ber deg ringe fastlegen. Har sittet nå 6 ganger i 2+ timers telefonkø til fastlegen siden mandag. Siste i ettermiddag til det ble brutt kl. 16.

Torsdag kveld var jeg såpass dårlig at jeg sovnet kl. 17 og sov til neste morgen og gjennom helgen har det tiltatt med symtpomer. Det har "stabilisert" seg siden mandag men det du beskriver er konstant (hverken bedre eller verre).

Det som er mest plagsomt er at det kjennes ut som du har fått juling på hele ryggen langs ribbena.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Først og fremst god bedring :)

 

Bare stusser på et at du fikk lov å teste deg i dag? Jeg har hatt disse symptomene og flere siden torsdag kveld og får ingen test.

Har snakket med Aleris (mandag og i dag) og kommunal Corona telefon (i dag). Fastlegen er umulig å komme gjennom til og 116117 ber deg ringe fastlegen.

Torsdag kveld var jeg såpass dårlig at jeg sovnet kl. 17 og sov til neste morgen og gjennom helgen har det tiltatt med symtpomer. Det har "stabilisert" seg siden mandag men det du beskriver er konstant (hverken bedre eller verre).

Jeg ringte fastlegen denne gangen, og ikke legevakten. Jeg reiste Bergen-Oslo-Bergen i forbindelse med en time jeg ble henvist til på Aker sykehus, så jeg ringte fastlegen for å få oppfølging på denne. Jeg kunne få en på tirsdag, men jeg svarte at jeg har mistanke om korona-smitte, og derfor passet det bedre å få en senere time. Hun ville vite hvorfor jeg mistenkte det, så jeg sa i grunn det samme som jeg sa til legevakten og som jeg skrev her. Da svarte hun at hun skulle ringe meg opp igjen. 

Det var kommuneoverlegen (og min tidligere fastlege som ringte opp igjen), og jeg fikk beskjed at de ville teste meg. Kanskje det har noe med at situasjonen har endret seg så mye siden søndag? Jeg hva med å prøve å ringe igjen? 

Jeg leste en plass at kristiansand nå kun tester de de er usikre på er smittet. Om noen har vært på utsatte områder og kommet hjem med smitten, så går de bare utifra at det er corona-viruset. Tror egentlig det er smart.

Lenke til kommentar

Jeg har ringt 6 ganger til fastlegen siden mandag morgen og alle gangene stått over 2 timer i telefonkø uten å komme i gjennom :). Corona telefonen i kommunen i dag forhørte seg også med legekontoret og kommuneoverlegen og de ba meg utrolig nok ringe fastlegen igjen hvor jeg så igjen ble stående over 2 timer i telefonkø før det ble brutt kl. 16. Selv om de fikk høre historien om at jeg har sittet over 2 timer i telefonkø 5 ganger siden mandag.

Så jeg er vel der at jeg ikke gidder bruke mer tid på det. Totalt 12+ timer med følgende:

"ring, ring, ring, ring"
"hei, vi har for tiden stor pågang på telefonen og vil hjelpe deg så snart som mulig."
"vi minner om at du kan bestille time og resept på helserespons eller www....... i tillegg til å ringe oss"
"hvis du prøver å nå lege xxx, xxx eller xxx så har disse flytte til et annet legekontor som nås på xxxx"
"hvis du har akutt skade eller trenger øyeblikkelig hjelp utenom kontortid ringer du 113 eller vaktelefon xxx"
"ring, ring, ring, ring"

Regla begynner på nytt igjen.
Prøv å sitt med det på øret i 2 timer av gangen, 3 ganger hver dag ;). Mens du samtidig er så slapp at du finner det slitsomt å se på Netflix.

Dette har jeg i grunn gjort bare for å få en sykemelding så jeg har et papir å levere til arbeidsgiver siden jeg har vært borte fra og med fredag og man har brukt opp de 3 egenmeldingsdagene rimelig raskt da helgen inkluderes i fraværsdager når man starter fraværet på en fredag.

Test har jeg ingen tro på at de finner nødvendig siden aleris, corona telefon og kommuneoverlege ikke har gitt det, derfor merkelig at du fikk det med samme symptomer?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Jeg har ringt 6 ganger til fastlegen siden mandag morgen og alle gangene stått over 2 timer i telefonkø uten å komme i gjennom :). Corona telefonen i kommunen i dag forhørte seg også med legekontoret og kommuneoverlegen og de ba meg utrolig nok ringe fastlegen igjen hvor jeg så igjen ble stående over 2 timer i telefonkø før det ble brutt kl. 16.

Så jeg er vel der at jeg ikke gidder bruke mer tid på det. Totalt 12+ timer med følgende:

"ring, ring, ring, ring"
"hei, vi har for tiden stor pågang på telefonen og vil hjelpe deg så snart som mulig."
"vi minner om at du kan bestille time og resept på helserespons eller www....... i tillegg til å ringe oss"
"hvis du prøver å nå lege xxx, xxx eller xxx så har disse flytte til et annet legekontor som nås på xxxx"
"hvis du har akutt skade eller trenger øyeblikkelig hjelp utenom kontortid ringer du 113 eller vaktelefon xxx"

Så etter 4 ring begynner regla på nytt igjen.
Prøv å sitt med det på øret i 2 timer av gangen, 3 ganger hver dag ;)

Dette har jeg i grunn gjort bare for å få en sykemelding så jeg har et papir å levere til arbeidsgiver siden jeg har vært borte fra og med fredag og man har brukt opp de 3 egenmeldingsdagene rimelig raskt da helgen inkluderes i fraværsdager når man starter fraværet på en fredag.

Test har jeg ingen tro på at de finner nødvendig, derfor merkelig at du fikk det med samme symptomer?

finnes det kanskje en online-lege eller dr.dropin du kunne brukt?

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (3 timer siden):

Jeg tror du bør lese hva du skriver(i sitering) og hva jeg svarer, en gang til. 

edit: For å klargjøre; Du bagatelliserer, for det er jo nesten bare en vanlig influensa
Vanlige folk trenger ikke bekymre seg - så de kan vel leve helt vanlig som at 'influensan' ikke er reell
Nå kan du altså lese svaret jeg ga, igjen. (ser du relevansen?)

Leser du andre avsnittet så ser du jeg nevner "føre var" - altså ikke bare "leve vanlig", det er nesten bare en influensa, vanlige folk trenger da ikke bekymre seg.
 

Helt feil, det er ingen relevans.

Jeg sier normale folk ikke trenger å bekymre seg ja, men jeg sier ikke at de kan gå ut og leve som normalt uten å være redde for å smitte andre. Dette er noe du velger å tro at jeg mener. Du svarer altså på noe jeg aldri har påstått, ergo ingen relevans. Jeg mener fortsatt at vanlige folk kan leve mer eller mindre bekymringsfritt da svært få trenger å være redde for å dø (foruten de eldre som tidligere nevnt).

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Gjest 6e830...446
Theo343 skrev (23 minutter siden):

Jeg har ringt 6 ganger til fastlegen siden mandag morgen og alle gangene stått over 2 timer i telefonkø uten å komme i gjennom :). Corona telefonen i kommunen i dag forhørte seg også med legekontoret og kommuneoverlegen og de ba meg utrolig nok ringe fastlegen igjen hvor jeg så igjen ble stående over 2 timer i telefonkø før det ble brutt kl. 16. Selv om de fikk høre historien om at jeg har sittet over 2 timer i telefonkø 5 ganger siden mandag.

Så jeg er vel der at jeg ikke gidder bruke mer tid på det. Totalt 12+ timer med følgende:

"ring, ring, ring, ring"
"hei, vi har for tiden stor pågang på telefonen og vil hjelpe deg så snart som mulig."
"vi minner om at du kan bestille time og resept på helserespons eller www....... i tillegg til å ringe oss"
"hvis du prøver å nå lege xxx, xxx eller xxx så har disse flytte til et annet legekontor som nås på xxxx"
"hvis du har akutt skade eller trenger øyeblikkelig hjelp utenom kontortid ringer du 113 eller vaktelefon xxx"
"ring, ring, ring, ring"

Regla begynner på nytt igjen.
Prøv å sitt med det på øret i 2 timer av gangen, 3 ganger hver dag ;). Mens du samtidig er så slapp at du finner det slitsomt å se på Netflix.

Dette har jeg i grunn gjort bare for å få en sykemelding så jeg har et papir å levere til arbeidsgiver siden jeg har vært borte fra og med fredag og man har brukt opp de 3 egenmeldingsdagene rimelig raskt da helgen inkluderes i fraværsdager når man starter fraværet på en fredag.

Test har jeg ingen tro på at de finner nødvendig siden aleris, corona telefon og kommuneoverlege ikke har gitt det, derfor merkelig at du fikk det med samme symptomer?

Har legen din startet med e-konsultasjon? Om ikke annet så kan du i alle fall sende en melding der for å bevise at du har prøvd å få kontakt. 

Anonymous poster hash: 6e830...446

Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (15 minutter siden):

Helt feil, det er ingen relevans.

Jeg sier normale folk ikke trenger å bekymre seg ja, men jeg sier ikke at de kan gå ut og leve som normalt uten å være redde for å smitte andre. Dette er noe du velger å tro at jeg mener. Du svarer altså på noe jeg aldri har påstått, ergo ingen relevans. Jeg mener fortsatt at vanlige folk kan leve mer eller mindre bekymringsfritt da svært få trenger å være redde for å dø (foruten de eldre som tidligere nevnt).

Utifra hva du skrev, så jo. At du i etterkant sier og spesifiserer mer hva du legger i det, får så være - det burde du gjort fra starten av. Derfor jeg også nevnte Italia og med de følgene de har fått med en slik holdning.

Forøvrig, syns du noen av de siste innleggene her i tråden nå er med på å irritere deg (de som skriver at de prøver og prøver tlf osv) - Stenger de for din kontakt med legen ugrunnet?

Edit: Det er vel doblet påviste tilfeller i Norge på bare ett døgn nå, så dette vil nok gå fort. (Tenkt på alle tilfellene som ikke er registrerte også)

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
On 3/8/2020 at 11:04 AM, Blesten_i_vesten said:

Jeg har vært ute og reist med fly. Aner ikke hvem jeg har sitti ved siden av, men har truffet på masse asiatere i løpet av turen. Dette var på tirsdag og onsdag. Onsdag kveld hadde jeg feber, hodepine og vondt i hele kroppen. Tenkte på corona, men følte meg fin dagen etter og slo det fra meg. I går begynte jeg å kjenne meg litt tung i brystkassen (jeg har slitt med angst tidligere og visste med en gang det ikke var angst), og utover dagen ble det verre. I dag morges har jeg feber igjen og det er tungt å trekke pusten + vondt i brystkassen.

Jeg ringte legevakten (bor på ei lita plass med under 5000 innbyggere, de kan umulig være travle). De sa at siden jeg ikke fylte kriteriene til FHI for å testes, så ville de ikke teste meg. Dette er kriteriene:

image.png.c8e8ee5223ef02c38e0cd9686cbfa4f7.png

Her tenker jeg på punkt 2. Jeg aner jo ikke hvem jeg har sitti ved siden av på flyet, eller hvem som var på flyplassene. Jeg er i kontakt med mange mennesker gjennom dagen min, spesielt eldre mennesker, og er redd for å smitte disse. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Er det heller noe jeg skal være obs på ift utvikling av sykdom? Vet om hoste, men det opplever jeg ikke nå. 

Ønsker her også å legge til at jeg i løpet av mine 35 år aldri har hatt influensa, så jeg er rimelig sikker det ikke er det.

 

 

Fløy du forøvrig innenriks eller utenriks og evt. til hvilke land?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Guest 6e830...446 said:

Har legen din startet med e-konsultasjon? Om ikke annet så kan du i alle fall sende en melding der for å bevise at du har prøvd å få kontakt. 

Anonymous poster hash: 6e830...446

Jeg sendte melding til legekontoret ja og fikk følgende svar tilbake kl. 10 i dag.

"For slike henvendelser ser vi helst at du ringer oss. Forsøk å ring etter kl. 13:00 og hold linjen". Jeg stod godt over 2 timer i telefonkø før det ble brutt for 6. gang.

Jeg har i grunn prøvd alt utenom å troppe opp på døra til legekontoret uanmeldt (de er 10min unna huset mitt) som man ikke skal gjøre. Har isolert meg selv siden torsdag kveld og ikke vært utenfor døren.

Bevis har jeg nok av, har skjermbilder av telefonen for hver time jeg står i telefonkø. Samtale lister siden fredag morgen osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
MittNavnErTatt skrev (På 9.3.2020 den 0.12):

"Har vært i et område med vedvarende spredning" - Nå må de da ta til vettet og teste alle som har reist med fly eller vært i nærkontakt med turister. Det blir aldri kontroll på dette hvis ikke folk testes.

Da vil med stor sannsynlighet mange som har fått viruset også teste negativt. Det er ikke i alle faser at testen slår ut.

Er sannsynligheten for spredning større om en får beskjed om å være hjemme i 14 dager uten helt sikkert å vite om en er smittet eller om en får samme beskjed men samtidig beskjed om at testen ikke viste smitte?

Lenke til kommentar
On 3/11/2020 at 8:11 PM, Blesten_i_vesten said:

Bare en liten oppdatering her. Jeg fikk heldigvis fri av sjefen fra jobb, og skal få jobbet det inn igjen slik at vi unngår sykemelding. Hun derimot har fått influensa. 

Siden symptomene mine ble hakket verre fikk jeg lov å teste meg i dag, og derfor satt i karantene i påvente av svar. 

Mine symptomer: 

  • Mild feber
  • Vondt å trekke pusten
  • Lett andpusten
  • vondt i brystkassen
  • Tørr hals
  • Litt hoste, tørrhoste
  • dersom jeg krummer ryggen (sitter avslappet i sofaen), gjør det også vondt.
  • Kraftig hodepine som kommer og går
  • Ble svimmel i går
  • Sov nesten 12 timer i natt, kontra de 6-7 timene  jeg pleier å sove.

Som jeg sa til sjefen: Hadde det ikke vært for corona viruset hadde jeg fremdeles klart å jobbe. Er kronisk syk og vandt med å gå med smerter, så det jeg er ikke så kraftig plaget. Har det egentlig ganske greit etter forholdene. Skulle få svar om et par dager.

Gikk det bra? alt ok?

Lenke til kommentar
On 3/9/2020 at 7:56 PM, coffeee said:

Norge er det landet i verden med det aller høyeste sykefraværet. Tror du det er fordi folk som meg sitter på kontoret selv om vi er forkjøla, eller tror du det er fordi folk har en veldig lav terskel for å stjele fra arbeidsgiveren sin (aka være hjemme når du egentlig kunne jobbet)?

Du vet vel at vi er i en pandemi nå? Er det mulig å være så tett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...