Gå til innhold

Toll/MVA ved bestilling av varer fra utlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (2 timer siden):

Du må nok regne med å betale moms i ettertid men muligens du slipper unna under 350 kr:

OK, men er dette noe jeg må sørge for selv, eller blir det tatt hånd om automatisk i prosessen ved at varen føres inn til Norge?

Mao, kan jeg som privatperson bestille noe til Norge fra en side som alibaba, og risikere å unngå å betale MVA/toll for noe jeg burde ha betalt for?

Endret av Hjelpelaus
Lenke til kommentar
On 3/7/2020 at 8:21 PM, Hjelpelaus said:

Dersom man bestiller en vare fra utlandet, for eksempel fra en kinesisk butikk via alibaba.com, kan man da regne med at man betaler alt man er påkrevd å betale av toll og avgifter ved innførsel til Norge, eller er det noe man selv må sørge for i ettertid?

Alle pakker får fra 01.04.2020 full mva ved innførsel til landet. Fra første krone. Kan innholdet i pakken spises er det 299kr i fortollingsgebyr, og 149 dersom innholdet ikke kan spises. 

EU kommer med en ny teknisk løsning for enkel selvfortolling til nyttårsaften, så da måtte selvfølgelig Norge være først ute med lovverket uten å ha en teknisk løsning i orden. 

 

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, newman221 said:

Alle pakker får fra 01.04.2020 full mva ved innførsel til landet. Fra første krone. Kan innholdet i pakken spises er det 299kr i fortollingsgebyr, og 149 dersom innholdet ikke kan spises. 

EU kommer med en ny teknisk løsning for enkel selvfortolling til nyttårsaften, så da måtte selvfølgelig Norge være først ute med lovverket uten å ha en teknisk løsning i orden. 

 

Dette er nå utsatt på ubestemt tid: https://www.nettavisen.no/okonomi/norske-nettkunder-slipper-moms-tross-stortingets-vedtak---dette-er-uholdbart/3423931813.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (27 minutter siden):

Vi vet ikke før det er godt en stund over 1 april. Problemet er de fleste sendinger etter 1 april. Er etter datoen for fornying av moms reglene, så man kan risikere fremdeles pakken blir stoppet og krevd moms før hvis den ikke er 1 måned sent ute. Men vi må vente å se.

Lenke til kommentar

Fra 1 april, hvis man ser bort fra den midlertidige utsettelsen som er nå, så må enten butikken man handler ifra være innmeldt her VEOC registeret. Synd de ikke har en liste som viser hvem som har meldt seg inn der enda.

Disse får da ett VEOC nummer som pakken merkes med, da glir pakken rett igjennom og i din postkasse. Da har butikken ansvaret for å kreve inn og betale MVA for deg. Det du kjøper koster da 25% ekstra.

Hvis pakken ikke har dette nummeret, så stopper posten den, og tar 299,- for å gjøre jobben. Er pakken ikke godt merket, så spør de deg etter informasjon om den, og du må vise til kvittering osv.. Tar du deg selv av fortollingen, så tar posten 299,- for håndtering av den i vente perioden.

Hvordan f.eks. Ebay løser dette blir interessant å se, da det er masse må sjapper som selger via dem.

Du vil som regel se dette ved utlogging i butikken at de trekker ekstra mva (VAT som det ofte kalles på Engelsk).

Pakker det kreves Toll på kjenner jeg ikke til.

 

Slik som det er nå, så tar de en liten overgangsperiode for å slippe søpplehaugene som svenskene fikk da de fjernet sin grense. Folk gadd ikke å betale dyrt for småting, og hentet ikke pakkene. Utsettelsen er ment å unngå dette.

 

Hvis butikken har meldt seg inn i VEOC registeret, men ikke har fått ting klart hos seg enda, så går pakkene igjennom uten mva og fortolling. Dette for at de skal få tid på seg til å sette opp sine systemer. De må vise til en klar plan før de får sitt nummer å kunne bruke.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (10 minutter siden):

Hvordan f.eks. Ebay løser dette blir interessant å se, da det er masse må sjapper som selger via dem.

Du vil som regel se dette ved utlogging i butikken at de trekker ekstra mva (VAT som det ofte kalles på Engelsk).

Pakker det kreves Toll på kjenner jeg ikke til.

Tror du må regne med å måtte betale moms når pakken kommer norge, tror ikke ebay vil gidde å lage system på dette, samme med aliexpress og dx.com så disse må vel betale moms når de kommer på grensen i mai\juni.

Men blir spennede å se med amazon og ligdene om de vil finne løsning.

For de har ikke løsning med returseddel og ligdene blir til man må ta kostnaden selv ved retur.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 minutter siden):

Tror du må regne med å måtte betale moms når pakken kommer norge, tror ikke ebay vil gidde å lage system på dette, samme med aliexpress og dx.com så disse må vel betale moms når de kommer på grensen i mai\juni.

Men blir spennede å se med amazon og ligdene om de vil finne løsning.

For de har ikke løsning med returseddel og ligdene blir til man må ta kostnaden selv ved retur.

Ebay er en samleside for butikker og tilrettelegger for dem. De er nok intersert i å beholde Norge som kunde, så finner de nok en løsning for det, som jeg sa det blir interessant å se hvordan de løser det.

Amazon utvider nok momsingen de har i dag, med at de lar transportøren ta seg av det. Gjør det på alle utenom billigste forsendelse. Det har ikke kostet noe i fortollingsgebyr fra DHL for min del, og den ekstra kosten på porto har gått opp i fortollingsgebyret til posten, samt at pakken kommer kjapt.

 

Ting som ikke blir hentet på posten, og de ikke får sendt tilbake blir brent til slutt. Samme som Tollvesenet gjør det med ting de beslaglegger, selv om det er fullt brukanes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, AndersT2 said:

Slik som det er nå, så tar de en liten overgangsperiode for å slippe søpplehaugene som svenskene fikk da de fjernet sin grense. Folk gadd ikke å betale dyrt for småting, og hentet ikke pakkene. Utsettelsen er ment å unngå dette.

Vi har allerede hatt 1,5 års forvarsel her i Norge med en dato å forholde oss til. 
Svenskene besluttet å endre praksisen over natten, som var hovedårsaken til at det samlet seg opp 400 tusen pakker ingen ville hente. 

Etter all sannsynlighet vil en opphevelse av fritaket annonseres i god tid. Sikkert ikke før til neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (7 timer siden):

Hvis pakken ikke har dette nummeret, så stopper posten den, og tar 299,- for å gjøre jobben. Er pakken ikke godt merket, så spør de deg etter informasjon om den, og du må vise til kvittering osv.. Tar du deg selv av fortollingen, så tar posten 299,- for håndtering av den i vente perioden.

Pakker det kreves Toll på kjenner jeg ikke til.

Hvilken hatt har du hentet dette fra?

 

Det koster 299kr for ordinær tollbehandling. 

Bestillinger over 3000kr og import av næringsmidler. 

 

Alt annet går under forenklet tollbehandling, som koster 149kr. Hvis du toller inn varene selv må du betale posten 149kr i tollager kostnader.

Svært lite er tollpliktig i Norge. Næringsmidler kan ha både toll og særavgifter.

Klær/tekstiler har toll opptil 10,7% men bestillinger under 3000kr er ikke tollpliktig etter de nye reglene.

 

 

 

Lenke til kommentar
Hjelpelaus skrev (På 7.3.2020 den 20.21):

Dersom man bestiller en vare fra utlandet, for eksempel fra en kinesisk butikk via alibaba.com, kan man da regne med at man betaler alt man er påkrevd å betale av toll og avgifter ved innførsel til Norge, eller er det noe man selv må sørge for i ettertid?

Det er svært lite som er tollpliktig i Norge. Så nei, du blir ikke påkrevd å betale toll.

P.g.a. overgangsperioden som allerede er nevnt kan du mest sannsynlig bestille momsfritt inntil 350kr. en stund framover.

 

Kjøper du næringsmidler må du betale moms, toll, særavgifter og fortollingsgebyr på 299kr.

Kjøper du duppedingser må du betale moms og fortollingsgebyr på 149kr.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (13 timer siden):

Hvilken hatt har du hentet dette fra?

 

Det koster 299kr for ordinær tollbehandling. 

Bestillinger over 3000kr og import av næringsmidler. 

 

Alt annet går under forenklet tollbehandling, som koster 149kr. Hvis du toller inn varene selv må du betale posten 149kr i tollager kostnader.

Svært lite er tollpliktig i Norge. Næringsmidler kan ha både toll og særavgifter.

Klær/tekstiler har toll opptil 10,7% men bestillinger under 3000kr er ikke tollpliktig etter de nye reglene.

 

 

 

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

Leste for en stund siden at posten droppet forenklet fortolling når de nye reglene kom.

Slik jeg leser Postens egen nå, så er det 149,- hvis det er tollpliktig, og 299,- når posten fortoller for deg. Så for de aller aller fleste så blir det 299,- slik jeg ser det.

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (10 timer siden):

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

Leste for en stund siden at posten droppet forenklet fortolling når de nye reglene kom.

Slik jeg leser Postens egen nå, så er det 149,- hvis det er tollpliktig, og 299,- når posten fortoller for deg. Så for de aller aller fleste så blir det 299,- slik jeg ser det.

 

Posten fortoller for deg både når du betaler 149kr og 299kr. 

Nesten ingen varer er tollpliktig, alle blir momspliktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (4 timer siden):

Og da leser jeg posten sin liste som at man må ut med 299,-, og ikke 149,-

Fortolling

Hva som prises Pris
Forenklet fortolling import per oppdrag 149,–
Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg 299,–
Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad 149,–
Tollrefusjon 599,–
Innhenting av dokumentasjon for tollbehandling 149,–
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (14 timer siden):

Fortolling

Hva som prises Pris
Forenklet fortolling import per oppdrag 149,–
Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg 299,–
Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad 149,–
Tollrefusjon 599,–
Innhenting av dokumentasjon for tollbehandling 149,–

Vedlagt under er den jeg finner på Posten sine sider, som jeg også linket til over.

Hvor har du din ifra?

Prisene er like, men ordlyden er forskjellig.

posten.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...