Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Avfetting hos Circle K, dårlig kvalitet?


Anbefalte innlegg

Brukte da formiddagen igår på å vaske min nye Nissan Quasqai på selvvasken på Circle K.

Jeg gikk gjennom bilen med avfetting og spyling i tre serier, og håpet da at mesteparten av skitten skulle være vekke. Jeg hadde ikke bilsjampo, så kunne ikke gå løs med vaskehansken. Kostene/børstene unngikk jeg, da jeg fryktet at de vil lage riper på bilen. Tror heller ikke at de børstene blir inspisert noe særlig, + at dem skifter de vel ikke ut før de MÅ . :S

Etter at jeg var ferdig tok jeg fram den splitter nye mikrofiber håndkleet til tørk av bilen. Forsiktig tok jeg ett tørk på toppen av dørkarmene. Også ser jeg dette...Stoppet umiddelbart.

Jeg skjønner at bilen ikke blir 100% ren av bare avfetting og spyling. Men er ikke dette unormalt skitten?

IMG_6937.jpg

Endret av Sixstars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker selv 3-stegs avfetting utenfor garasjen hjemme. Kjemikaliene på CK er nok ikke av de beste, og man må bruke det i rett rekkefølge. Ingen bil blir noensinne helt ren uten berøringsvask, men har du god lakkbeskyttelse kan du få en høvelig ren bil med kjapp skumlegging og avspyling.

Lenke til kommentar
kremt skrev (28 minutter siden):

Bruker selv 3-stegs avfetting utenfor garasjen hjemme. Kjemikaliene på CK er nok ikke av de beste, og man må bruke det i rett rekkefølge. Ingen bil blir noensinne helt ren uten berøringsvask, men har du god lakkbeskyttelse kan du få en høvelig ren bil med kjapp skumlegging og avspyling.

Hva er tre- steg avfetting? haha

Jeg gjorde hva jeg gjorde fordi jeg visste at jeg skulle vaske uten berøringsvask.

Bilen har ikke blitt vokset eller polert på over ett år fra forrige eie, men  nå som bilen er min, skal det bli andre boller. Må jo ta vare på familiemedlemmet. :D

Endret av Sixstars
Lenke til kommentar

Først bruker jeg prickbort på tørr bil (ikke hver gang jeg vasker, kun når den er spesielt skitten eller lenge siden forrige vask.). Lar det virke i 10-15 minutter. Går over med høytrykkskanne med Surfex hd i blanding 1:30, lar virke enda 10 minutter. Legger skum med kanon fra høytrykk, virker 3-4 minutter. Så spyles alt av nedenfra og opp. På denne måten forlenger du virketiden til hvert produkt vesentlig og får mer effekt av det. Etter renspyling vasker jeg med berøringsvask, 2 bøtter metoden, grit guard, vaskehanske, såpe er Qyeon Bath som skummes i bøtte med høytrykk. Innimellom de 3 rundene med avfetting bruker jeg å spraye på felgrens som virker 10-15 minutter før jeg børster over med egnet børste for å få det helt rent. Felgrens er Bilthamber Autowheel. Man må også vaske og tørke i døråpninger/bagasje, her varierer det hva jeg gjør etter hvor skittent det er. Noen ganger enkel avfetting, kost og skylle med lavtrykk sprøyte før tørking. Andre ganger når det er renere bare vaske med fuktet mikrofiber. 

Ferdig vasket er det bare å tørke over med waffle håndkle, jeg bruker 2 siden de blir fort fuktige.  Lakkbeskyttelse legger jeg 1-2 ganger per år (Fusso coat99). Hurtigvoks ca hver andre måned, legges på våt bil og spyles av fortløpende (Gyeon wetcoat). Jeg handler det meste fra bilnerden.no og erfarer gode priser, service og leveringstid fra dem. 
Det er bare å spørre hvis du lurer på noe mer :)

Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Det er bare å spørre hvis du lurer på noe mer :)

Du er ikke nybegynner nei. hehe

har lånt bilvaskboka fra en kompis, ellers er det YOUTUBE, og google. Utrolig kjekt når man blir bitt av bilvaskbasillen. :)

Har bokmerket hittil to produkter;

bilvaskshampo - CarPro Reset Intensive Car Shampoo

Voks - Autoglym Rapid Aqua wax, såkalt latmannsvoks

Har lest my bra om sistnevnte, og bra anmeldelse av første. Noen formenninger? Vet ikke hvor dyrt det blir i lengden på disse produktene, men tenker etterhvert er det nok greit å se på pris vs kvalitet. :))

 

Endret av Sixstars
Lenke til kommentar

Ikke hvis du spyler riktig, nei. Det blir derimot vanskeligere å bli kvitt det meste av skitt da avfettingen løser det opp og det blir enkelt å spyle av. Det er mange som tror man skal spyle av grovt først, og så ta på avfetting og la det virke. På noen typer avfetting går det, men ikke prickbort som virker dårlig på våt bil. Så jeg ser ingen poeng i å spyle først, kun hvis man har digre leireklumper og lignende på lakken kanskje. Selv foretrekker jeg merker som Gyeon og Bilthamber, men det fins mange gode produkter. Man må prøve seg frem og finne det man trives best med. Det er en kombinasjon av virkemåte, pris, trivsel i bruk, hvor drøyt det er i bruk osv. Man kommer uansett langt med god kunnskap selv om man har litt dårligere utstyr. 

Lenke til kommentar

Det stemmer nok godt at vaskemidla i bilvaskehallen ikkje er av den aller mest effektive.
Dette på grunn av at det for eigaren av bilvaskehallen er enklare å overhalde regelverket som går på bruk av kjemikaliar, forurensing og internkontroll når produkta som blir brukt ikkje er for kraftige.
Sterke avfettingsmiddel som er effektive vil fort kreve bruk av verneutstyr og opplæring, noke som er håplaust å få til i ein sjølvvaskehall der folk kjem inn bokstavelegtalt frå gata for å vaske bilen.

Dersom du kjøper vaskemiddela som privatperson og vasker sjølv så gjeld ikkje alle disse krava, og dersom du får bilen vaska av profesjonelle så har dei tilsette det rette utstyret og opplæringa.

 

 

Når det gjeld spyling før avfetting så varierer det litt etter situasjonen. Sjølve avfettinga fungerer betre på tørr bil ettersom avfettinga då ikkje blir uttynna. Samtidig er det ein fordel å få vekk alt som er laust fyrst slik at avfettinga får virke på den skiten som ikkje kan spylast av. 
Ideelt sett så burde du derfor spyle av bilen fyrst (ikkje nødvendigvis med høgtrykk), la bilen tørke, deretter avfetting, spyling igjen, kontaktvask med bilshampo, og ny avspyling. Tilslutt kan du vurdere voksing av forskjellige typar.

Lenke til kommentar

Selvvaskehaller har ofte dårlig avfetning. Enten så sterk at den stripper alt av voks du måtte ha på bilen, eller det er kun noe såpe og ikke avfetning overhodet. De gangene jeg må bruke selvvaskehall har jeg med meg egen. Er det ikke lov med medbrakt legger jeg det på bilen rundt hjørnet før jeg kjører inn i hallen. Da vet jeg hva som blir brukt på bilen, og hva det gjør med lakk og beskyttelse.

Lenke til kommentar

Bra med tips. Tror jeg skal unngå selvvaskhaller og deres kjemikalier med mindre det er krise skitten, og dårlig med tid.

Men da sparer jeg nok mer penger på å vaske skikkelig for hånd. Jeg vasker fort for 200kr på Circle K. I måneden blir det fort 2-500kr.

Lenke til kommentar

Jeg har nok produkter for langt mer enn det, og apparater for kanskje dobbelt så mye igjen. Det er mye man trenger hvis man er interessert i å drive med dette og finner gleden i det. Blir mye børster, DA, roterende, kluter, pads for maskiner, bøtter, kanner osv.

Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Jeg har nok produkter for langt mer enn det, og apparater for kanskje dobbelt så mye igjen. Det er mye man trenger hvis man er interessert i å drive med dette og finner gleden i det. Blir mye børster, DA, roterende, kluter, pads for maskiner, bøtter, kanner osv.

Ja det tror jeg på. ? Men som du sa; mye man kan finne glede i. Hadde bare vi hatt en stor nok garasje, kunne jeg nok hatt ett lite verksted inni der. ?

Det får bli til neste gang. 

Lenke til kommentar

Hvilke steder i Oslo og omegn er det anbefalt å levere bilen for en riktig utført vask og kanskje også vårpolering?
Spesielt om den har blitt litt mer skitten enn man skulle ønske gjennom vinteren pga jobb crunch over lengre tid.

Har inntrykk av at det er stor risiko forbundet med å lever bil til vaskesteder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis du leverer til seriøse detailere, da blir det bra, men det koster. Leverer du til kurderen på hjørnet blir det billig, men du vet ikke resultatet du får. Jeg har sett at de ofte vasker bra og nøye, men kan bruke skitne svamper og litt sterke midler som riper lakk. Som sagt, hva er du ute eller og hvor mye vil du betale for det, det koker ned til det.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Hvilke steder i Oslo og omegn er det anbefalt å levere bilen for en riktig utført vask og kanskje også vårpolering?
Spesielt om den har blitt litt mer skitten enn man skulle ønske gjennom vinteren pga jobb crunch over lengre tid.

Har inntrykk av at det er stor risiko forbundet med å lever bil til vaskesteder.

Anbefaler deg å legge ut et post på forumet til Detailers Club der du skriver hva du ønsker gjort, og i hvilket område. Det vil nok ikke mangle på tilbud fra mange ekstremt dyktige detailere. Skulle gjerne hjulpet deg om jeg ikke var på flyttefot og uten garasje frem til juli/august.

Lenke til kommentar
4 hours ago, kremt said:

Hvis du leverer til seriøse detailere, da blir det bra, men det koster. Leverer du til kurderen på hjørnet blir det billig, men du vet ikke resultatet du får. Jeg har sett at de ofte vasker bra og nøye, men kan bruke skitne svamper og litt sterke midler som riper lakk. Som sagt, hva er du ute eller og hvor mye vil du betale for det, det koker ned til det.

Hva er en seriøs detailer? Hvordan vet man at den er seriøs? Jeg  har jo mange ganger blitt forsøkt lurt selv på merkeverksteder på reparasjoner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, archongamer said:

Anbefaler deg å legge ut et post på forumet til Detailers Club der du skriver hva du ønsker gjort, og i hvilket område. Det vil nok ikke mangle på tilbud fra mange ekstremt dyktige detailere. Skulle gjerne hjulpet deg om jeg ikke var på flyttefot og uten garasje frem til juli/august.

Takk for det. Har noen kontakter selv også men greit å vite hva man ser etter for å vite hvor det er trygt å levere bilen.

Tips notert :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...