Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det verdi av innskudd eller prosentandel av bolig som skal sjevdeles


Studenten!

Anbefalte innlegg

Ekteskapsloven § 59 om skjevdeling klarer jeg ikke helt å forstå for mitt tilfelle.

Innskudd på bolig - 1 million kroner - ble betalt av meg alene før eksteskapet ble inngått og boligen står i mitt navn. Under ekteskaet har ektefellen bidratt til løpende kostnader og arbeid i hjemmet, så jeg trekker ikke ut hele boligen i skjevdeling, men vil gjerne ha det som jeg investerte i boligen. men får jeg da skjevdelt verdiøkningen på 1 million eller like mye andel av boligen som innskuddet den gang var (innskuddet var 1/5 av boligens verdi - resten på fellesgjeld?

 

Takker på forhånd!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjevdeling er ikke blant det enkleste i et skifteoppgjør. 

Dersom boligen ved ekteskapets inngåelse hadde 20 % fri egenkapital vil du kunne skjevdele 20 % av boligens nåværende verdi, det vil si at du også kan skjevdele verdiøkningen. Dette kommer med noen forutsetninger: 

 - Du kan som regel ikke ha belånt boligen over 80 %. Da har du forbrukt skjevdelingskravet, og det kan ikke bygges opp igjen (med mindre boligen ble belånt for å anskaffe et annet objekt som så kan skjevdeles). 
 - Du kan bare skjevdele verdiøkning som er et resultat av markedsforhold. Verdiøkning som er et resultat av investeringer gjort med likedelingsmidler skal likedeles. 

La oss ta et eksempel på det siste. Du kan skjevdele 20 % av en bolig. Boligen blir taksert til 5mio før oppussing. Dere pusser opp med arbeidsinnsats og lønn. Boligen blir så solgt for 6mio. I dette tilfellet vil du kunne skjevdele 20 % av 5mio, men den 1mio som stammer fra oppussing må likedeles. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...