Gå til innhold

Etter 5 år forsvinner mulighet for å reparere TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (17 minutter siden):

Vet man hvor mye volt\amper tven tar burde det ikke være så vanskelig, problemet er vel tver tar spessielle kabeler.

https://www.ebay.com/b/Samsung-TV-Power-Supply-Boards/163768/bn_745796

Kan jo prøve ebay?

Man kan ikke forvente at alle kan søke opp eller vite hva delen heter , for å importere den og få verksted til å sette inn delen.

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 23.2.2020 den 10.06):

En TV som er 5 år gammel hadde jeg enkelt avskrevet, da har man god unnskyldning for å kjøpe en ny.

Det kommer vel ann på, hvis det er 720p eller ligdene bør man få 4k skjerm til ok pris.

Men problemer smarttv og høytaller\ hdmi porter gjør det ikke bedre med ny skjerm alltid.

Syns vel selv produsentene må lage produkter som er lettere å reparere.

https://www.dinside.no/bolig/nye-eu-krav-blir-lettere-a-reparere-elektronikk/71768104

Men lurer på hvordan dette skal skje, for produsentene tjener penger på ting blir vanskeligere.

Generielsett blir reprasjon vanskeligere og vanskeligere med tiden som går.

Før var det vanlig med utbyttbar kredtskort men i dag gjør produsentene slik at reprasjon blir umulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

......og så er det ikke annet enn syting mht flytrafikk osv.

Men å lage billig produkter som blir ødelagt etter bare få år kan dem , søppelberget hoper seg opp i stedet for at dem lager noe med god kvalitet (men vi kan skylde oss selv , må være billigst mulig) , gamle brune kjøleskapet varte 30 år.....var kanskje ikke mye å se på men faen ta om det ikke funket !

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Når det kommer til elektronikk er det vanligvis relativt enkle feil som stort sett skjer, og strømforsyning er veldig vanlig det som feiler. Som regel er det kontaktproblemer eller strømstyring som vanligvis integrerte MOSFET-kretser i moderne elektronikk. På DinSide er det en kar som omtaler dårlig lodding i PSU på modellen. Det er verdt å spørre uavhengige verksteder (kommer på InfoCare og Anovo) om de kan se over og forsøke å reparere, men enig i at produsenten bør kunne supportere problemet lengre enn 5 år.

Det vil uansett være et ønske fra produsentene å ikke supportere eldre produkter for lenge da det tar fokus vekk fra nyere produkter og også inntjeningsmuligheter fordi kundene velger å reparere, heller enn å kjøpe nytt. At Samsung blir mer som Apple som regnes som kongen av planned obsolesence er jo bekymingsverdi. Det som er i ferd med å skje er at store selskaper får for mye makt, og bruker den til å skaffe seg mer makt og penger på bekostning av miljø og kunder. Det er en bekymringsverdig trend som kommer til å koste mye over tid, både for miljø/klima og gode samfunnsinteresser.

Har nettopp f.eks kjøpt en Mac mini fra 2012 fordi det etter min mening er den modellen som gir meg det jeg vil ha. Alle senere modeller er mindre kundevennlige på oppgradering enn 2012-modellen. Apple har over tid gjort seg mindre interessant med hvordan de har ødelagt for kundene. De er ikke så unike nå at jeg tolererer denne formen for oppførsel lengre, så nye produkter kjøper jeg derfor av konkurrenter som tilbyr bedre kjøp og ivaretar mine interesser mer. Apple har glemt kundene i mye større grad men det viser seg vanligvis litt for sent etter kjøp for de fleste, som når de får problemer og trenger service eĺler vil oppgradere.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er tilfellet,men får inntrykk av at en del verksteder ikke lenger reparerer slik som før. At det i dag er blitt mer å bytte større kretskort og moduler.

Jeg ser også her inne at det er økende aksept for å kaste ut TV til maaange tusen om den dør om 5 år. Altså kaste før normal levetid på 10 år eller mer er over.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 hours ago, Radovan said:

......og så er det ikke annet enn syting mht flytrafikk osv.

Men å lage billig produkter som blir ødelagt etter bare få år kan dem , søppelberget hoper seg opp i stedet for at dem lager noe med god kvalitet (men vi kan skylde oss selv , må være billigst mulig) , gamle brune kjøleskapet varte 30 år.....var kanskje ikke mye å se på men faen ta om det ikke funket !

Det er masse syting mot bruk- og kast-samfunnet, og det er flere bevegelser i verden som kjemper for right to repair.

Selv pleier jeg alltid å sjekke ifixit og venner for å se hvor enkelt det er å reparere noe selv. Det spiller inn på kjøpsavgjørelsen, men kanskje ikke for en TV -- selv om jeg synes denne saken er helt idiotisk fra Samsung din side.

Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

Vet ikke om dette er tilfellet,men får inntrykk av at en del verksteder ikke lenger reparerer slik som før. At det i dag er blitt mer å bytte større kretskort og moduler.

Jeg ser også her inne at det er økende aksept for å kaste ut TV til maaange tusen om den dør om 5 år. Altså kaste før normal levetid på 10 år eller mer er over.

Det er nok en trend som du sier, og mange elektronikkreparatører har funnet seg annet å gjøre fordi produsentene ikke støtter dem slik som før lengre, slik at det blir ulønnsomt å drive. Sett i lys av klima/miljø er ikke dette lengre holdbart. Økonomiske forhold er jo en ting, men en må hensynta flere ting enn det i forhold til bærekraftighet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

tv'n her tok kvelden i går.

kjøpt juni 2013, dvs. ikke syv år gammelt engang.

fablet om reparasjon, inntil jeg snublet over denne tråden.

heldigvis betalte  jeg ikke mye for det, og neste tv skal neimenn ikke koste særlig mer. Det er åpenbart bare bruk & kast.

Er vel da først fra neste år (ny Forbruker/EU lov som har vært nevnt) at man får 10 års garanti ved kjøp? Norge henger seg vel på det får man håpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...