Gå til innhold

Kjappeste intro til .NET og Azure-stacken for programmere


Anbefalte innlegg

Hva er kjappeste ruta for å komme til et nivå der jeg relativt effektivt kan starte et C# ASP.NET Core MVC prosjekt og få det kjørende i Azure?

Det virker kanskje som et litt snodig spørsmål, men bakgrunnen min her er at jeg har programmert en god del både .NET MVC tidligere og konfigurert miljøer kjørende i Microsoft Azure. Jeg har også erfaring med en haug andre programmeringsmiljøer og masse devops i AWS, Google Cloud og Digital Ocean. Jeg er altså ikke redd for verken programmeringen i .NET eller skytjenestene ? Men jeg er ikke flasket opp på Microsoft, og jeg har aldri satt opp et typisk .NET-prosjekt fra scratch: jeg har tatt over prosjekter fra andre og jobbet som en del av teamet, da hovedsakelig på frontenden skrevet i Razor, men siden jeg hadde masse backenderfaring fra tidligere prosjekter i Java, Python og Javascript har det vært ganske enkelt å sette seg inn i C#-koden også. Da vi kjørte masse tjenester i Azure på et annet prosjekt var det hovedsakelig NodeJS applikasjoner som brukte Kosmos (DocumentDB) og Azure Table Storage, og da var det jo fint lite Azure-spesifikt å konfigurere annet enn en liten konfigfil, og så skru litt på noen brytere i kontrollpanelet på webben. Jeg har altså ingen erfaring med verken å opprette et typisk C#-prosjekt eller bygge og drifte det i skyen. Jeg er en typisk kommandolinjejunkie, men har sett at Visual Studio har ganske tett integrasjon med Azure som det kunne vært nifty å kjenne til.

De fleste introene til diverse tech antar vanligvis at du er helt fersk, og det blir utrolig kjedelig å bygge Hello World enda en gang, så det ville vært kjekt med noen tips til kilder som har litt høyere terskel og læringskurve. Trenger ikke intro til C#, men kanskje heller 

  • tankegang, konvensjoner, etc for .NET Core MVC prosjekter
  • hva som er en typisk prosjektlayout (skjønt at det var vanlig med flere underprosjekter for en app)
  • integrasjon mellom Visual Studio og Azure 
  • etc

Har jo greid å google meg til Getting Started with ASP.NET Core MVC, og det virker jo kurant, men dekker vel antagelig bare en liten del. Jeg husker VS som en relativt treig sak, men jeg mister vel kanskje en god del goodies ved å kun bruke VS Code (hva)?

Tips og pekere til bra materiale mottas med takk ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...