Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (8 minutter siden):

Fordi det er såpass mange som dør, og legene blir slitne.

Akkurat det at de velger ut hvem som vil ha nytte av en behandling, er ikke oppsiktsvekkende ifølge den italienske legen Grassini. Det har de gjort hele tida. For eksempel har han selv en far på 85 år, og han ville ikke ha lagt sin far i respirator, dersom det ble aktuelt. (Dette sier han i en youtube-video). 

Men er jo et problem hvis de må velge mellom flere pasienter i 60-årsalderen, fordi det er for få respiratorer.

Helsevesenet vil uansett bli overbelastet, overalt i Norge. Både i Nord-Norge og i hyttekommuner. Jeg tror ikke de kan unngå det. Fordi helsevesenet blir ikke oppgradert nok til en katastrofe. Som det ble sagt i "Debatten". 

Takk. Men det var ikke det jeg lurte på. Jeg lurte på hvorfor Covid-19 er så voldsomt fryktet.

At leger blir slitne, og mange før, har ingenting med hvorfor Covid-19 er fryktet.

At leger blir slitne har noe med kapasitet og utholdenhet å gjøre.

At mange dør har noe med konsekvensene å gjøre.

Lenke til kommentar

Live nå:
USA aktiverer "Defense Production Act" for å kunne dirigere det private næringslivet til å produsere utstyr og materiell for håndtering av pandemien. Denne loven fra 1950 (starten av Korea-krigen) har til hensikt å raskt øke produksjonskapasitet for å møte behovet som oppstår ved f.eks. krig eller nasjonal krise.

Briefing i WH underveis:

 

Endret av xRun
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Windoge said:

Friskmeldte er vel i teorien nå immunitet? Eller i det minste et sterkere immunforsvar mot det.

No idea. https://www.aftenposten.no/norge/i/XgA7zb/korona-ekspertene-usikre-paa-om-man-kan-bli-smittet-to-ganger

Korona: Ekspertene usikre på om man kan bli smittet to ganger

Forskerne vet foreløpig ikke om man blir immun når man først har blitt smittet med koronaviruset, og i så fall hvor lenge kroppens forsvarsverk varer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Miri skrev (9 timer siden):

Argumentet er feil fordi det vil koste mer å ikke gjøre noe. Vi ser det jo allerede nå: Hvis landegrensen hadde blitt stengt fra start, så hadde vi hatt en normal situasjon i Norge i dag. Kostnaden ved en slik strategi, vil nesten utelukkende knytte seg til at personer som reiser inn til landet må i karantene, og det må fortsette i kanskje 1-2 år, eller inntil verden har fått kontroll med viruset.

Strategivalget  handler om politisk grunnsyn. Å stenge grensene er det første en nasjonalist tenker på, men det siste en globalist vil vurdere.

 

Nettopp. Nå må de virkelig høre på forslaget til Gunhild Alvik Nyborg. Likevel, jeg tror nok ikke 2 uker er nok, men 2 måneder så kunne vi fått kontroll innenlands og landet kunne gått tilbake til normalt. I stedet sitter FHI med planer om å seigpine oss i 18 måneder. 

Hva er de tenker så galt med å stenge grensene så lenge dette pågår? Er det så jævlig viktig å reise for enkelte så får de dra på jordomseiling og komme tilbake om 2 år.

FHI vil at det skal ta 18 måneder før vi kan gå tilbake til hverdagen. Hvorfor ikke høre på en løsning som både tar kortere tid og dreper færre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Heiheihade said:

No idea. https://www.aftenposten.no/norge/i/XgA7zb/korona-ekspertene-usikre-paa-om-man-kan-bli-smittet-to-ganger

Korona: Ekspertene usikre på om man kan bli smittet to ganger

Forskerne vet foreløpig ikke om man blir immun når man først har blitt smittet med koronaviruset, og i så fall hvor lenge kroppens forsvarsverk varer.

Det er da ikke verre enn å smitte en friskmeldt person på nytt? Viruset er ikke farlig for folk flest.

Lenke til kommentar
Brukeralias95 skrev (37 minutter siden):

Hvorfor er Koronaviruset fryktet så voldsomt?

Det er fordi det dør så mange. Både noen slengere av unge, og det er veldig mange av oss som har høyt blodtrykk eller diabetes, samt mange eldre.

For å sette det i perspektiv så gav en forskergruppe i Oxford? England ut nylig en rapport som mente optimistisk at 200000 briter kom til å dø av Corona....

Dette fikk Boris til å snu tvært.

I Norge er det optimistiske tallet omregnet 20000 døde, det sannsynlige der et helsevesen ikke teller pga massivt antall syke som ikke får nødvendig hjelp er 150000 døde nordmenn.....

Nå vet vi ikke data, Briter har en tend til å flokke seg daglig på pub, både italienere og franker samles til kaffe og spanjolene har siesta.

I mye større grad enn nordmenn.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Simkin skrev (10 minutter siden):

Kort oppsummert, et virus ingen har immunitet mot, det rammer da mange på kort tid, ikke farlig for de aller fleste med et forholdsvis mildt sykdomsforløp for de fleste, men de som er utsatt (primært eldre med underliggende sykdom) kan rammes hardt og overbelaster helsevesenet. 

Så et overbelastet eller kollaps i helsevesenet er det som fryktes, og selfølgelig dødsfall for de eldre i utsatte grupper. 

Takk.

Jeg mener at dette har noe med konsekvenser å gjøre. Ikke noe med Covid-19 virus å gjøre.

Jeg tenker mer på viruset i seg selv.

1. Kan viruset mutere?

2. Kan viruset mutere med for eksempel Ebola og HIV?

Når det kommer til konsekvenser av viruset, ser man at utbredelsen er omfattende.

Hvis det blir utryddet ett sted, kan det jo være risiko for at det kommer tilbake fra andre steder så lenge det eksisterer. Så omfattende utbredelse, er det vanskelig å se for seg at dette går over på kort tid.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Allinuse said:

Nettopp. Nå må de virkelig høre på forslaget til Gunhild Alvik Nyborg. Likevel, jeg tror nok ikke 2 uker er nok, men 2 måneder så kunne vi fått kontroll innenlands og landet kunne gått tilbake til normalt. I stedet sitter FHI med planer om å seigpine oss i 18 måneder. 

Hva er de tenker så galt med å stenge grensene så lenge dette pågår? Er det så jævlig viktig å reise for enkelte så får de dra på jordomseiling og komme tilbake om 2 år.

FHI vil at det skal ta 18 måneder før vi kan gå tilbake til hverdagen. Hvorfor ikke høre på en løsning som både tar kortere tid og dreper færre?

Å gå tilbake til normalt vil bare føre til at epedemien blusser opp igjen.

Lenke til kommentar
Brukeralias95 skrev (2 minutter siden):

Takk.

Jeg mener at dette har noe med konsekvenser å gjøre. Ikke noe med Covid-19 virus å gjøre.

Jeg tenker mer på viruset i seg selv.

1. Kan viruset mutere?

2. Kan viruset mutere med for eksempel Ebola og HIV?

Når det kommer til konsekvenser av viruset, ser man at utbredelsen er omfattende.

Hvis det blir utryddet ett sted, kan det jo være risiko for at det kommer tilbake fra andre steder så lenge det eksisterer. Så omfattende utbredelse, er det vanskelig å se for seg at dette går over på kort tid.

De mener allerede at det er mutert, det er forskjell på Korea g Kina virus og Italia virus.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Windoge said:

Det er da ikke verre enn å smitte en friskmeldt person på nytt? Viruset er ikke farlig for folk flest.

Det kan være snakk om midlertidig immunitet på 1 uke, 2 uker, 4 uker, 6 mnd, 1 år, 10 år, resten av livet om man blir immun, så blir ikke fasitsvar ut av det heller dessverre  

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

De mener allerede at det er mutert, det er forskjell på Korea g Kina virus og Italia virus.

Takk.

Allerede mutert?

Betyr "allerede mutert" at det ikke kan mutere igjen?

Hva mener du med forskjell på Korea, Kina og Italia virus?

Kan man tolke det slik?

Endret av Brukeralias95
Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (4 minutter siden):

Reuters er et seriøst nyhetsbyrå. Og hvorfor Tyske farmasøyter skulle ha grunn til å lyve lurer jeg på.

VG er mindre troverdig enn Reuters.

Og vit dette, både russere og cia er kjent for å kjøpe plass hos mindre seriøse nyhetssider, dette gjelder spesielt Russland. Snopes er ukjent for meg, men Faktisk.no er jeg uhyre skeptisk til.

Sjekk kilder, og søk rundt sidene og hvem som driver de.. ofte oppsiktsvekkende....

Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (2 minutter siden):

Det kan være snakk om midlertidig immunitet på 1 uke, 2 uker, 4 uker, 6 mnd, 1 år, 10 år, resten av livet om man blir immun, så blir ikke fasitsvar ut av det heller dessverre  

Man kan jo starte ett sted?

Jo mer kunnskap, jo enklere kan må forstå det man ikke vet!

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Brukeralias95 said:

Takk.

Allerede mutert?

Betyr "allerede mutert" at det ikke kan mutere igjen?

 

Kan man tolke det slik?

Det betyr at det er et RNA-virus de muterer masse hele tiden, men ikke alle/svært få av mutasjonene gir noen nevneverdig endring av viruset egenskaper

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Reuters er et seriøst nyhetsbyrå. Og hvorfor Tyske farmasøyter skulle ha grunn til å lyve lurer jeg på.

VG er mindre troverdig enn Reuters.

Og vit dette, både russere og cia er kjent for å kjøpe plass hos mindre seriøse nyhetssider, dette gjelder spesielt Russland. Snopes er ukjent for meg, men Faktisk.no er jeg uhyre skeptisk til.

Sjekk kilder, og søk rundt sidene og hvem som driver de.. ofte oppsiktsvekkende....

Jeg velger å heller avblåse deg som kilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brukeralias95 skrev (3 minutter siden):

Takk.

Allerede mutert?

Betyr "allerede mutert" at det ikke kan mutere igjen?

Hva mener du med forskjell på Korea, Kina og Italia virus?

Kan man tolke det slik?

Det er bestemt at det er to versjoner Corona, i prinsippet skal muterte virus bli mindre dødelig, men i forhold til Italia så frykter jeg dette er mer dødelig.

Men vi vet ikke enda om den nye versjonen er mer eller mindre dødelig.... Det er mye vi ikke vet om Corona, vi får nok vite mer etterhvert...

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Jeg velger å heller avblåse deg som kilde.

Da velger du uten kritisk sans.

Om du virkelig setter Snopes urespektabel lettkjøpt nyhets side..

Kontra Reuters, NY times etc så sliter du...

 

Fra Wikipedia..

Snopes, även Urban Legends Reference Pages är en webbplats som enligt dem själva är källa för kunskap om "vandringssägner, folklore, myter, rykten och felaktig information". Sidan drivs sedan 1995 av David och Barbara Mikkelson och är en populär källa för information, med 300 000 besök per dag. Wikipedia
Skapades av: Barbara Mikkelson; David P. Mikkelson
Lanseringsdatum: 1994
Registrering: Required only on Internetforum
Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...