Gå til innhold

Installere win 10


Anbefalte innlegg

Har en gaming-pc fra komplett som nå skulle hatt fått win 10 installert. Win 10 er anskaffet på Usb, må sannsynligvis endre boot order, men det order seg når man kommer så langt. 

Noe man ble bekymret rundt, er drivere. Er det noen som har noen tips rundt dette? En liten tvist er muligens at man har en ASUS PCE-AC68 AC1900 Trådløs Adapter, og man har forsåvidt skaffet drivere til denne og lastet ned på en minnepenn. Er det noen tips og triks man kan foreta seg for å gjøre installasjonen mest mulig smertefritt?

Endret av Ingeniør
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har mulighet til å bruke kablet nettverksforbindelse under installasjonen, så regner jeg med at Windows vil finne kompatible drivere for det trådløse kortet selv, og deretter kan du gå tilbake til å bruke det trådløse kortet (hvis det er det du bruker til vanlig).

Hvis ikke, eller hvis Windows ikke finner drivere, så kan du legge dem til selv fra Device Manager. Det trådløse kortet vil da stå som uidentifisert enhet, og du kan bruke menyer/høyreklikk for å legge til drivere. (Som ingeniør fikser du det.)

Lenke til kommentar

Og til den som sliter med å få både trådløst og WiFi opp å gå. Har skjedd meg en gang fordi laptop sikkert ikke hadde skikkelige innstallerte drivere, eller at det etter en tids bruk bare ble søl med innstallasjonen.

Kjøpte en slik USB til RJ-45 adapter for nettverskablet tilkobling. Behøvde ikke innstallere en eneste driver, kom på nettet etter noen sekunder. Er den tryggeste, mest pålitelige internettforbindelsen jeg har opplevd under Windows. Sånn i tilfelle alt annet skulle skjære seg tips fra meg ;)

Lenke til kommentar
1 hour ago, nebrewfoz said:

Hvis du har mulighet til å bruke kablet nettverksforbindelse under installasjonen, så regner jeg med at Windows vil finne kompatible drivere for det trådløse kortet selv, og deretter kan du gå tilbake til å bruke det trådløse kortet (hvis det er det du bruker til vanlig).

Hvis ikke, eller hvis Windows ikke finner drivere, så kan du legge dem til selv fra Device Manager. Det trådløse kortet vil da stå som uidentifisert enhet, og du kan bruke menyer/høyreklikk for å legge til drivere. (Som ingeniør fikser du det.)

Å få til kabel er mulig, bare litt midlertidig ommøblering som skal til. Vil det da brukes drivere some følger med, el.l ? Vil en telefon med 4G via usb kunne fungere?

Lenke til kommentar
Ingeniør skrev (1 time siden):

Å få til kabel er mulig, bare litt midlertidig ommøblering som skal til. Vil det da brukes drivere some følger med, el.l ? Vil en telefon med 4G via usb kunne fungere?

Windows-installeren har sannsynligvis drivere som fungerer med (det kablete) nettverkskortet som er innebygd i PC'en. Under installasjonen vil den sjekke PC'ens hardware og forsøke å laste ned nyere & bedre drivere fra Microsoft, inkl. drivere for ditt trådløse nettverkskort.

Å bruke en telefon som "modem" under installasjonen byr på samme problem som å bruke det trådløse nettverkskortet; Windows har neppe innebygde drivere som støtter dette. Hvis du kan få til å bruke nettverkskabel den snaue timen (?) det tar å installere Windows, så gjør det.

Et annet tips: Hvis du har flere disker i PC'en, så er det enkleste å midlertidig koble fra alle andre disker enn den du skal installere Windows på. (Noen ganger ender man opp med bootloaderen på én disk og Windows-filene på en annen, og det kan skape plunder hvis man senere må bytte den ene disken.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...