Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med varmeproblemer med 3080 Strix oc kortet mitt. Kortet er montert vertikalt i et Silverstone TJ11 kabinett. Selv med en 140mm og en 120mm vifte ekstra og åpent sidedør, så stiger temperaturen over 85 grader i port royale testen. Viftene til gpu'en står på 100%.

Har lest at en på reddit slet med det samme, og han snudde kabinettet rundt slik at kortet kom i normal posisjon. Da sank temperaturen igjen til normalt. Det han sier er at varmerørene til strix oc er ikke laget for å stå vertikalt. Testet med cable mod sin pci-e riser for å sette kortet horisontalt, men da fikk jeg ikke bilde i det  hele tatt. Må enten kjøpe vannblokk til skjermkortet eller selge det... 

Er det noen her som har kabinett fra Silverstone med vertikalt montering av gpu som også har det samme varmeproblemet?

 

 

20201225_195346.jpg

Endret av samye83
Feilretting
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
samye83 skrev (4 minutter siden):

Jeg sliter med varmeproblemer med 3080 Strix oc kortet mitt. Kortet er montert vertikalt i et Silverstone TJ11 kabinett. Selv med en 140mm og en 120mm vifte ekstra og åpent sidedør, så stiger temperaturen over 85 grader i port royale testen. Viftene til gpu'en står på 100%.

Stram skruene på kjøleribben

Lenke til kommentar
samye83 skrev (1 time siden):

Testet med cable mod sin pci-e riser for å sette kortet horisontalt, men da fikk jeg ikke bilde i det  hele tatt. Må enten kjøpe vannblokk til skjermkortet eller selge det... 

Nå vet jeg ikke hvilken type cpu og hovedkort du har, men hvis det støtter pci-e 4.0, satte du det til 3.0 da riser kabelene ikke støtter 4.0 enda?

Lenke til kommentar
24 minutes ago, AndersT2 said:

Nå vet jeg ikke hvilken type cpu og hovedkort du har, men hvis det støtter pci-e 4.0, satte du det til 3.0 da riser kabelene ikke støtter 4.0 enda?

Jeg har et Asus Rampage Extreme 4 hk med Intel 3970x cpu. Systemet er gammelt, men 24/7 oc til 4.8ghz fungerer enda. Hk støtter kun pci-e 3.

Lenke til kommentar
13 hours ago, samye83 said:

Jeg sliter med varmeproblemer med 3080 Strix oc kortet mitt. Kortet er montert vertikalt i et Silverstone TJ11 kabinett. Selv med en 140mm og en 120mm vifte ekstra og åpent sidedør, så stiger temperaturen over 85 grader i port royale testen. Viftene til gpu'en står på 100%.

Har lest at en på reddit slet med det samme, og han snudde kabinettet rundt slik at kortet kom i normal posisjon. Da sank temperaturen igjen til normalt. Det han sier er at varmerørene til strix oc er ikke laget for å stå vertikalt. Testet med cable mod sin pci-e riser for å sette kortet horisontalt, men da fikk jeg ikke bilde i det  hele tatt. Må enten kjøpe vannblokk til skjermkortet eller selge det... 

Er det noen her som har kabinett fra Silverstone med vertikalt montering av gpu som også har det samme varmeproblemet?

 

 

 

Temperaturproblemer er vel hovedgrunnen til at vertikal montering med luftkjøling generelt ikke er anbefalt. Men har ikke noe annet tips enn vannkjøling da.

Lenke til kommentar
3 hours ago, ObscureScience said:

Temperaturproblemer er vel hovedgrunnen til at vertikal montering med luftkjøling generelt ikke er anbefalt. Men har ikke noe annet tips enn vannkjøling da.

Kjøpte Strix OC på grunn av kjølingen og utseendet, og hadde egentlig ikke tenkt til å kjøle kortet med det første. Kanskje har jeg ikke noen valg hvis jeg vil beholde kortet. Eller kan jeg modder hk-brakettet slik at hk'et blir rotert 90 grader. Da må jeg omorganisere hele loopet, og skjære hull i kabinettet. Blir et stort prosjekt dette her. 

 

2 hours ago, Mumriken said:

Mitt strix hadde dårlig print over die. Dårlig kontakt mao

Sendte du kortet inn eller demonterte du selv? Jeg mistenker at det er orienteringen til kortet som gjør at varmen ikke fordeler seg riktig i heatpipene. Når jeg holder hånden over kortet, merker jeg klart at lufta som kommer ut i den nedre delen av kortet ikke er varm i det hele tatt. Øverste delen blåser ut ganske varm luft. 

Lenke til kommentar

Da har jeg fått snudd på kabinettet, med åpent sidedør, 80% viftehastighet, romtemp 23 grader gpu @stock var høyeste temp i port royale 59 grader. Da puster jeg lettet ut, ingenting galt med kortet. 

Powerlimit: 110%
Vifte: 80%
Core: +125
Mem: +300
Max Temp: 62 grader

@Kjetil Lura

Takk for at du tok deg tid til å teste :)

 

Da står kabinettet sånn inntil videre. 

20201226_213928.jpg

Endret av samye83
La til bilde
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...