Gå til innhold

Fri Abort-grense, 12, eller 22 uker.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Drunkenvalley said:

Mitt svar (sjølv om eg ikkje er failern) er forsåvidt "ja" med nokre forbehold, men når alt er sagt og gjort virke det litt tangentielt til emnet.

Jeg spør, fordi mange av de som sier "frihet til å bestemme over sin egen kropp", har ingen problem med å bestemme over andres kropp hvis det ikke handler om abort.

De som er for full frihet kan jeg respektere. Og hadde det vært tankegangen i Norge så ville vi vært et mye friere land.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Camlon skrev (1 time siden):

Er du for andre personlige friheter som å kunne bestille medisiner og vitaminer fra utlandet, bruke narkotika, ta livet sitt, selge sex?

Nei, ikke nødvendigvis og jeg ser heller ikke relevansen. Narkotika er utelukkende negativt for samfunnet (bortsett fra i noen få medisinske tilfeller), selge sex er ikke skadelig for noen (om man får bukt med hallik-virksomhet og denslags), ta livet sitt er ikke vits å regulere uansett, men mener du aktiv dødshjelp så har jeg ingenting mot det nei. Bestille medisiner og vitaminer har jeg svært lite peiling på (heldigvis) så der skal jeg ikke uttale meg. 

Du kan ikke ekstrapolere en frihet over til alle andre mulige friheter da det i noen tilfeller begrenser andres frihet. Men generelt sett der det ikke går utover tredjepart så mener jeg det ikke skal forbys, dog her også finnes det unntak. Jeg forfekter pragmatisme.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, failern said:

Nei, ikke nødvendigvis og jeg ser heller ikke relevansen. Narkotika er utelukkende negativt for samfunnet (bortsett fra i noen få medisinske tilfeller), selge sex er ikke skadelig for noen (om man får bukt med hallik-virksomhet og denslags), ta livet sitt er ikke vits å regulere uansett, men mener du aktiv dødshjelp så har jeg ingenting mot det nei. Bestille medisiner og vitaminer har jeg svært lite peiling på (heldigvis) så der skal jeg ikke uttale meg. 

Du kan ikke ekstrapolere en frihet over til alle andre mulige friheter da det i noen tilfeller begrenser andres frihet. Men generelt sett der det ikke går utover tredjepart så mener jeg det ikke skal forbys, dog her også finnes det unntak. Jeg forfekter pragmatisme.

Jeg er ikke så fokusert på narkotikadebatten, men jeg har hørt flere nevne at Portugal avkriminaliserte narkotika med gode resultater. Det er helt uaktuelt i Norge. Selge sex er ulovlig i Norge. Prøver man å ta livet sitt i Norge så kan man bli tvangsinnlagt, og aktiv dødshjelp er ulovlig. Bestille medisiner på nett har alltid vært ulovlig, og det ble ulovlig å bestille vitaminer for noen år siden.

Vi har også andre ting som forbud mot gambling, ulovlig å gjøre DNA-test på fosteret, ulovlig med eggdonasjon og hadde helsedirektoratet fått viljen sin så ville pappvin blitt forbudt. Fokuset på de lovene er ikke å beskytte en tredjepart, men å beskytte folk mot seg selv ved å kontrolere hva de gjør med sin kropp.

Her er heldigvis folk litt mer ideologiske konsekvente, men det irriterer meg at nordmenn generelt bruker argumentet "frihet til å bestemme over sin egen kropp" for abort og samtidig støtte masse andre lover som bestemmer over andres kropp.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Jeg er ikke så fokusert på narkotikadebatten, men jeg har hørt flere nevne at Portugal avkriminaliserte narkotika med gode resultater. Det er helt uaktuelt i Norge. Selge sex er ulovlig i Norge. Prøver man å ta livet sitt i Norge så kan man bli tvangsinnlagt, og aktiv dødshjelp er ulovlig. Bestille medisiner på nett har alltid vært ulovlig, og det ble ulovlig å bestille vitaminer for noen år siden.

Vi har også andre ting som forbud mot gambling, ulovlig å gjøre DNA-test på fosteret, ulovlig med eggdonasjon og hadde helsedirektoratet fått viljen sin så ville pappvin blitt forbudt. Fokuset på de lovene er ikke å beskytte en tredjepart, men å beskytte folk mot seg selv ved å kontrolere hva de gjør med sin kropp.

Her er heldigvis folk litt mer ideologiske konsekvente, men det irriterer meg at nordmenn generelt bruker argumentet "frihet til å bestemme over sin egen kropp" for abort og samtidig støtte masse andre lover som bestemmer over andres kropp.

Må bare korrigere deg: selge sex er IKKE ulovlig i Norge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Men å kjøpa er, sist eg sjekka. Snodig, men til ein viss grad forståeleg kvifor den vegen blei vald.

Veldig langt fra logikk, men ja. Det er lov å selge, ulovlig å kjøpe. Det er vel det at i denne prosessen er det kjøperen som har den laveste moral og største utnyttelse av en annen persons sårbare situasjon. 

Lenke til kommentar
On 1/19/2020 at 1:16 PM, failern said:

Og jeg mener at så lenge fosteret bor i et annet menneske er det prisgitt det menneskets avgjørelser. Noe annet blir litt for religiøst i mine øyne.

Synes det er en ekstremt rar tilnærming. Er du også for at kvinner kan røyke og drikke under svangerskapet, da? Det er jo kvinnens kropp, hun kan gjøre hva hun vil i følge deg. 

Lenke til kommentar
On 1/19/2020 at 8:33 PM, Vimsan said:

Veldig langt fra logikk, men ja. Det er lov å selge, ulovlig å kjøpe. Det er vel det at i denne prosessen er det kjøperen som har den laveste moral og største utnyttelse av en annen persons sårbare situasjon. 

Er enig i at det er langt fra logikk, men langt i fra alle prostituerte er sårbare og "tvunget" til å gjøre det.
Noen ganger er det ingen utnyttelse inne i bildet, bare en frivillig transaksjon fra begge parter. 
Etter min mening er det eneste logiske at det er lovlig for kjøper og selger eller ulovlig for kjøper og selger. 


 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
debattklovn skrev (31 minutter siden):

Synes det er en ekstremt rar tilnærming. Er du også for at kvinner kan røyke og drikke under svangerskapet, da? Det er jo kvinnens kropp, hun kan gjøre hva hun vil i følge deg. 

Skal vi se, er dette ulovlig idag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
debattklovn skrev (19 minutter siden):

Så at gravide røyker og drikker det er noe du støtter? 

På generelt grunnlag syntes jeg alle skal få lov til å si sin mening, men jeg støtter ikke noe av det du sier. 

Svarte dette på spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar

Denne hårsplittingen rundt uker handler vel mer om å gjøre noe egentlig ganske utrivelig litt mer smakfullt i folks egen fantasi. Ganske vilkårlig spør du meg. Argumentet om at "det er jo bare en klump celler" er likeså ganske irrasjonelt; alle er jo bare en klump celler enten du er 0.1% ut i livet eller 99.9%. At noe tilfeldig organ er ferdigutviklet likeså, det ville jo betydd at en voksen person med et organ som svikter blir mindre en person på et eller annet vis. Lite logisk konsistens i denne suppa og mye rasjonaliseringer som ikke helt holder mål.

Enten så får man prøve å finne en eller annen grense som faktisk gir noen mening, som for eksempel bevissthet, ellers får man bare gå med på at det er en liten person man knerter uansett når. Som er greit nok for min del. Usmaklig valg, men alle burde ha full bestemmelsesrett over sin egen kropp.

Så for min del legger jeg meg også på fødselen som grense. Jeg synes også folk burde koste aborter selv, ser ingen grunn til at det skal sponses av staten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...