Gå til innhold

Jarand Rystad: Kan nå ny «all time high» på norsk sokkel i 2024


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
9 hours ago, mepy said:

"All time high" før elektrifiseringen av verdens bilpark, effektive motorer, resirkulerbar plast og fornybar energi gir olje- og gassprisen en permanent knekk pga. global overproduksjon.

Vi får se. Norsk olje har allerede lavt svovelinnhold: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-10-23/norway-s-new-crude-a-competitive-threat-in-prized-asian-market dette kan utgjøre en forskjell når nye regler for svovelinnhold kommer på plass for skipsnæringen.

I tillegg kommer mye av overskuddet i dagens oljeproduksjon fra skiferolje. Dette trenger en oljepris på rundt 50 dollar fatet (de beste plattformene i Norge trenger 15 USD/fat). Skiferolje sliter også med miljøaspektet, samt metanlekkasjer. 

Når det er sagt tror jeg heller ikke oljelykka er langvarig i Norge, og å satse for mye på olje nå er litt som å tisse i buksa for å bli. Jeg er kanskje bare litt mindre pessimistisk :)

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (15 timer siden):

Vi får se. Norsk olje har allerede lavt svovelinnhold: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-10-23/norway-s-new-crude-a-competitive-threat-in-prized-asian-market dette kan utgjøre en forskjell når nye regler for svovelinnhold kommer på plass for skipsnæringen.

I tillegg kommer mye av overskuddet i dagens oljeproduksjon fra skiferolje. Dette trenger en oljepris på rundt 50 dollar fatet (de beste plattformene i Norge trenger 15 USD/fat). Skiferolje sliter også med miljøaspektet, samt metanlekkasjer. 

Når det er sagt tror jeg heller ikke oljelykka er langvarig i Norge, og å satse for mye på olje nå er litt som å tisse i buksa for å bli. Jeg er kanskje bare litt mindre pessimistisk :)

Johan Sverdrup har visstnok produksjonskost på 2 USD/fat, og utbyggingen blir betalt ned på ett år med dagens oljepris. Hvor raskt verden klarer å vende seg bort fra olje og gass er usikkert, men alle prognoser tyder vel på at norsk produksjon vil falle raskere enn etterspørselen.  Det er synd, for det betyr at produsenter med større utslipp vil ta en større del av markedet fremover.

Ja, vi må bygge opp bærekraftige arbeidsplasser i næringslivet, og vi må begynne nå. Men enkelte tror den raskeste veien dit er å rive ned de velfungerende teknologimiljøene vi har. En slags "nød lærer naken kvinne å spinne" filosofi. Etter min mening mangler de grunnleggende forståelse for hvor krevende det er å bygge ny industri, og hva som trengs for å lykkes. Det skremmer meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"All time high" før elektrifiseringen av verdens bilpark, effektive motorer, resirkulerbar plast og fornybar energi gir olje- og gassprisen en permanent knekk pga. global overproduksjon.

Om verdens bilpark skal elektrifiseres trengs det en økning på 50% av verdens genereringskapasitet. Når vi vet at 15% av dagens elkraft er fornybar, 10% er kjernekraft, 10% vannkraft, og resten fossil, så er det en lang vei å gå. I tillegg kommer det faktum at fornybar energi betyr elkraft, en energiform som ikke kan drive våre skip og fly. Så skal fornybar energi erstatte all fossil energi, både statisk og mobil, må verdens fornybare elkapasitet økes med 1500%. I tillegg må teknologi for å konvertere elkraft til en mobil energibærer utvikles og intergreres i våre samfunn. Olje er også et svært viktig petrokjemisk råstoff, og kommer til å være viktig for oss de neste 50 år, og da vil kjente oljereserver være tømt. Olje og gass vil være vår viktigste inntekskilde i mange, mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Proton1 said:

"All time high" før elektrifiseringen av verdens bilpark, effektive motorer, resirkulerbar plast og fornybar energi gir olje- og gassprisen en permanent knekk pga. global overproduksjon.

Om verdens bilpark skal elektrifiseres trengs det en økning på 50% av verdens genereringskapasitet. Når vi vet at 15% av dagens elkraft er fornybar, 10% er kjernekraft, 10% vannkraft, og resten fossil, så er det en lang vei å gå. I tillegg kommer det faktum at fornybar energi betyr elkraft, en energiform som ikke kan drive våre skip og fly. Så skal fornybar energi erstatte all fossil energi, både statisk og mobil, må verdens fornybare elkapasitet økes med 1500%. I tillegg må teknologi for å konvertere elkraft til en mobil energibærer utvikles og intergreres i våre samfunn. Olje er også et svært viktig petrokjemisk råstoff, og kommer til å være viktig for oss de neste 50 år, og da vil kjente oljereserver være tømt. Olje og gass vil være vår viktigste inntekskilde i mange, mange år.

Har du kilde på at verden vil trenge 50% mer energi fra strøm hvis alle biler var elektriske? Jeg har bare sett mye mer moderate tall. Du har vel ikke tatt energiforbruket til vanlige ICE-biler og antatt at en elbil trenger det samme? En elbil trenger betydelig mindre energi for samme distanse.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (9 timer siden):

Har du kilde på at verden vil trenge 50% mer energi fra strøm hvis alle biler var elektriske? Jeg har bare sett mye mer moderate tall. Du har vel ikke tatt energiforbruket til vanlige ICE-biler og antatt at en elbil trenger det samme? En elbil trenger betydelig mindre energi for samme distanse.

Verden er ikke Norge. En engelsk husstand bruker rundt 3300 kWh strøm per år(resten av energiforbruket er gass).  Dette vil dobles med en elbil med gjennomsnittlig kjørelengde.

(Edit: Husholdninger står for 30% så det blir da økningen).

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Har du kilde på at verden vil trenge 50% mer energi fra strøm hvis alle biler var elektriske? Jeg har bare sett mye mer moderate tall. Du har vel ikke tatt energiforbruket til vanlige ICE-biler og antatt at en elbil trenger det samme? En elbil trenger betydelig mindre energi for samme distanse.

Svar: Her kom jeg litt skeivt ut fra hoppet. Om du regner 1,2 mrd biler i verden, hver bil kjører 15000 km/år og bruker 1,2 KWh/mil, så blir totalt elforbruk 2200 TWh/år. Det tilsvarer omtrent verdens samlede elkraftproduksjon fra sol og vind i dag. Det utgjør 8% av verdens totale genereringskapasitet, ikke 50%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...