Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mobil som alltid-på router på hytta


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil sette opp en 4G-router på hytta som alltid er på (ikke bare når vi er der).
Tanken er å koble til wifi-panelovn for å slå på varmen og kanskje værstasjon eller web-kamera.

Spm er om det er lurt å bruke en "gammel" mobil for dette (med internett-deling av mobildata).
Det jeg er bekymret for er om OSet eller Apper tar masse GB når vi ikke er der og har kontroll.

Jeg kunne kjøpt en router, koster ikke all verden, men når jeg allerede har en eller to mobiler som bare ligger i skuffen...

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg ville ha vært litt schkeptischk til å la en mobil stå på 24/7 med batteri i som hele tiden står på 100%. Tenker på mulig brannfare. Skal ikke si at det skjer men kan jo tenkes en mulig avkorting i utbetaling fra forsikringsselskap hvis lader/mobil blir påvist å være årsak til brann. Og da blir pengene spart ved å bruke en gammel mobil fort en dyr affære.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Barnum skrev (10 timer siden):

Ja, den må jo stå i lader hele tiden.

Er det mindre sikkert med mobillader enn ruter med "vanlig anslutning til elstikk"?

Ja. En ruter og tilhørende strømforsyning er bygget for å stå permanent tilkoblet strøm. Det er ikke mobil og lader konstruert for. En gammel mobil kan ha slitt / møkkete / skadet ladekontakt som kan forårsake varmgang. En gammel mobil har også et slitt batteri som plutselig kan svikte.

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...