Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utkastelse av "leieboer"


Muncie

Anbefalte innlegg

Takk for mange gode svar, de fra Taurean ser jeg som så useriøse at jeg betrakter dem som trolling og det trodde jeg man skulle slippe på ett ellers bra forum. Hvorfor i all verden skal vi oppsøke familie-terapeut pga. en "inntrenger"  som gjør helt som han vil, vi ser han nesten ikke, han sitter foran PC,en hele dagen, han vil ikke omgås oss for som han sier "da blir det bare small-talk og det er han ikke interresert i", vi hører han ikke engang for han lister seg rundt i huset, min mor som bodde hos meg flyttet ut da hun var 84 fordi hun ikke orket at han listet seg rundt, plutselig kunne han stå bak henne, rommet han er på er fullt av matrester, dobbeltsenga er nesten fullt med 1,5 liters brusflasker, sist jeg titta inn var det rundt 60 flasker i senga sammen med en PC og 2 skjermer, han ligger helt inntil veggen for der er det plass, nå har vi fått mus i annen etasje og det er vel pga. matrestene, siste 2 månedene har han fått ordre om og rydde opp 4-5 ganger uten at noe skjer.
De 2 årene han har bodd her har han vært 2 turer i USA, ett par uker i Tyskland pga. noe gaming-styr bl.a. han har kjøpt seg 3 el-gitarer, 2 av dem har visst bare vært noe giveaway-greier, den ene USA-turen påstår han ble spandert av ei i USA, + en del data-utstyr.
Han var hos psykolog for noen år siden men den første psykologen måtte skiftes ut fordi han gjorde henne syk, den andre sa hun kunne egentlig sette flere diagnoser men hun kunne ikke fordi han var for ung og dettte forventer tydeligvis Taurean av vi skal takle, akkurat nå er det jeg som er lei av livet og min samboer sier hun ikke orker mer uten meg, så sånn jeg ser det er det bedre med ett liv enn to, nå ble det nok og han skal ut på søndag.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
theNiceOne skrev (3 timer siden):

Jeg synes du lager en livshistorie for han på tynt eller ikke-eksisterende grunnlag. Hvor har du fra at han er lei av livet, og at det er forståelse og støtte han mangler?

Det kan like gjerne være at han er giddalaus og egoistisk og trenger noen som ikke lar han utnytte andre. Jeg sier ikke at det er slik, men kan ikke se noe i det TS skriver som tyder på din tolkning heller.

Men enig i siste setning, det skulle vært interessant å høre han fortelle selv hvorfor han gjør slik han gjør det.

Det er litt av grunnen til at jeg gidder å forsvare'n, for det er ikke rettferdig at noen skal bli dømt før de har fått én eller helst mange sjanser til å forklare seg i en ikke-dømmende atmosfære. For jeg tror at alt bunner ut i psykologi, økonomi og astrologi, og retter man ut alle trådene og får kartlagt alles historier, først da kan man dømme riktig. Og det er det veldig få som gidder å ta seg tid til å gjøre, og det mener jeg er urettferdig. At noen skal havne på gata bare fordi ingen gidder å prøve å lytte.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Muncie skrev (2 timer siden):

Takk for mange gode svar, de fra Taurean ser jeg som så useriøse at jeg betrakter dem som trolling og det trodde jeg man skulle slippe på ett ellers bra forum. Hvorfor i all verden skal vi oppsøke familie-terapeut pga. en "inntrenger"  som gjør helt som han vil, vi ser han nesten ikke, han sitter foran PC,en hele dagen, han vil ikke omgås oss for som han sier "da blir det bare small-talk og det er han ikke interresert i", vi hører han ikke engang for han lister seg rundt i huset, min mor som bodde hos meg flyttet ut da hun var 84 fordi hun ikke orket at han listet seg rundt, plutselig kunne han stå bak henne, rommet han er på er fullt av matrester, dobbeltsenga er nesten fullt med 1,5 liters brusflasker, sist jeg titta inn var det rundt 60 flasker i senga sammen med en PC og 2 skjermer, han ligger helt inntil veggen for der er det plass, nå har vi fått mus i annen etasje og det er vel pga. matrestene, siste 2 månedene har han fått ordre om og rydde opp 4-5 ganger uten at noe skjer.
De 2 årene han har bodd her har han vært 2 turer i USA, ett par uker i Tyskland pga. noe gaming-styr bl.a. han har kjøpt seg 3 el-gitarer, 2 av dem har visst bare vært noe giveaway-greier, den ene USA-turen påstår han ble spandert av ei i USA, + en del data-utstyr.
Han var hos psykolog for noen år siden men den første psykologen måtte skiftes ut fordi han gjorde henne syk, den andre sa hun kunne egentlig sette flere diagnoser men hun kunne ikke fordi han var for ung og dettte forventer tydeligvis Taurean av vi skal takle, akkurat nå er det jeg som er lei av livet og min samboer sier hun ikke orker mer uten meg, så sånn jeg ser det er det bedre med ett liv enn to, nå ble det nok og han skal ut på søndag.
 

Så ikke svaret ditt med én gang. Jeg troller ikke, men nå skriver du jo om detaljer som ikke kom frem før. Og det er jo vanlig å ta seriøst og fremsnakke alle som er enige med en selv. Skal være enig i at situasjonen virker slitsom. Men:

1) Familieterapeut fordi dere kan trenge nye ideer og strategier. Skriver det ikke for å dømme, men for å hjelpe.

2) Kanskje han lister seg rundt fordi han er lei av å få psyken sin invadert? At han føler han blir dømt og presset og trenger tid for seg selv i en lengre periode til å finne ut av livet sitt.

3) Dette med å "plutselig stå bak henne", hvorfor gjør han det? Mener du i generelle gjøremål, eller gjør han det for å skremme og plage?

4) Hvordan vet du at han var den som gjorde psykologen syk? At den andre psykologen var inkompetent og ikke turte å gjøre noe er jo trist, men dere burde fortsatt prosessen. Kanskje ta den opp igjen?

5) Jeg skal være enig i at med alle disse belastningene, så forstår jeg så klart avgjørelsen deres. Prøver bare å få alle mulige løsninger på bordet så dere ikke angrer etterpå. Jeg troller absolutt ikke.

6) Kan ikke helt forstå dette med at han har invadert leiligheten eller rommet. Hadde han nøkkel? Pratet han seg inn med vennlige ord, og dermed skiftet holdning i løpet av kort tid, ergo manipulasjon?

Uten at jeg kjenner til særlig mye av livshistorien til noen av dere, eller særlig innsikt i den psykososiale dynamikken, så er det vanskelig å gi konkrete råd. Derfor burde dere få støtte av profesjonelle. 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
BIGG skrev (6 timer siden):

I det ordet "astrologi" ble nevnt forsvant siste rest av seriøsitet... Denslags passer vel bedre på et alternativt-forum enn jus.

Så fint at du ikke er forutinntatt, da. Jeg legger ikke BARE det til grunn, men psykologi og økonomi også! Jeg har heller ikke skrevet noen ting om astrologi i denne tråden, så du har ingen grunn til å stigmatisere rundt min person! Kom heller med dine egne meninger enn å spre dritt om andre! Jeg gjør aldri det, så hold dritten din unna meg også!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
*NORGE* skrev (På 4.12.2019 den 16.44):

Det du her sier er domstolene ikke nødvendigvis enige i og jeg kjenner et konkret tilfelle - mellom 10 og 20 år gammelt - fra nabokommunen. Noen (mindreårige) skolelever fikk tanken om at de hadde betalt for tolv måneder på skoleinternatet - som ikke leier ut “til alle slags gjester”, men en konkret målgruppe - når de hadde betalt for “år”, og nektet å flytte ut ved skoleslutt. Skolen stengte da av gjennom låsbytte, overleverte gjenværende til lensmannen og inndro depositum. Foreldrene til en av elevene gikk til sak (enten på vegne av kun vedkommende eller for flere) og krevde erstatning bl a fordi det ikke var gitt lovlig oppsigelse. Overhodet intet gjennomslag. For det ene var avtale brutt, for det andre varf “full forpleining” noe annet enn “husrom” og var derfor ikke omfattet av husleieloven. Grensen for hvorvidt “husrom” var det vesentlige gikk etter rettens avgjørelse ved hvorvidt man mottok noe utover det bagatellmessige mer enn to hovedmåltider/døgn, mens her var inkludert strøm, oppvarming, internett, ukentlig renhold og sengetøybytte, bruk av vaskemaskin, fire måltider/døgn, brannvakt på natt osv.  Så kan Wyller hevde hva Wyller vil, selv om han er en juridisk autoritet er han ingen fasit som ubetinget og uten spørsmål følges i jussens praktiske liv. 

Mht straffeloven er stikkordet nettopp “rettmessig rår over eiendommen”, hvilket altså ikke var tilfelle i saken nevn, t og slik jeg ser det like lite vil være tilfelle i saken tatt opp her på tråden. 

"Jeg kjenner til en sak" er ikke det samme som "dette vil være resultatet i denne saken hvis den kommer opp for domstolene". "Jeg kjenner til en sak som gikk for 10-20 år siden" er heller ikke det samme som "dette vil være resultatet i saken i dag" - rettsutviklingen går videre. Jeg tviler ellers gjengivelsen av dommen (det er et par ting som ikke gir mening i den sammenhengen du har presentert det i), så hvis du kan gi noen nærmere detaljer vil jeg gjerne søke den opp for å lese den selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjerne hold oss oppdatert hvordan det gikk, ift om prosessen gikk greit, hvordan partene tok det. Selv om mitt her ikke er noe direkte bidrag så har du full forståelse for hvor tungt dette har og er. Det å måtte forholde seg til en som utnytter andres raushet ved å ikke gi noe tilbake er noe du bare må kutte ut sporenstreks, lære av, jo raskere dess fortere vil du føle å få kontrollen og glede tilbake.

Lenke til kommentar
1 hour ago, krikkert said:

"Jeg kjenner til en sak" er ikke det samme som "dette vil være resultatet i denne saken hvis den kommer opp for domstolene". "Jeg kjenner til en sak som gikk for 10-20 år siden" er heller ikke det samme som "dette vil være resultatet i saken i dag" - ....

Selvfølgelig ikke, og det er heller ikke “den (husleieloven, min merknad) gjelder ikke forhold der "annet enn bruksrett til husrom er det vesentlige i avtaleforholdet", men det er heller ikke tilfelle her - kost er klart underordnet losji i en "kost og losji"-situasjon” eller Wyllers noen år gamle rettsteoretiske noter, selv om det prøves gitt et helt motsatt inntrykk av at “slik ER rettsituasjon” (fasit med to strek under) i innlegg onsdag 4.12. kl 09:14 og hvor det understrekes klart og uten forbehold (to ganger og for to påstander til og med) at annen påstand “er feil”. Advokater og rettshjelpere vet så altfor ofte fasiten for hva som er rett, men taper stort sett likevel annenhver sak, noe som alltid har forundret meg - litt mer ydmykhet i yrket kunne etter mitt syn med fordel gjort seg, men det er vel for mye å håpe på for en så selvsentrert og navlebeskunde yrkesgruppe som denne ofte er. 
 

1 hour ago, krikkert said:

.....Jeg tviler ellers gjengivelsen av dommen (det er et par ting som ikke gir mening i den sammenhengen du har presentert det i), så hvis du kan gi noen nærmere detaljer vil jeg gjerne søke den opp for å lese den selv. 

Det er bare å søke, du har fått de nødvendige opplysninger for å gjøre det. Jeg har ikke tenkt å gå i nærmere detaljer av den åpenbare grunn at det ville fastslå hva som er nabokommune for meg, noe jeg av anonymitetshensyn på forumet ikke ønsker. Står ditt ord “jeg vil gjerne” til troende søker du opp saken likevel og gjør du ikke har du vist at dette ikke var videre viktig for deg å finne ut av tross dine ord om hvor gjerne du vil dette. 

Med dette anser jeg emnet som utdebattert fra min side, og trådstarter har også gjort det klart i går at “han skal ut på søndag” så tilstrekkelig svar er også gitt i forhold til trådstarter. 

 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt å sende innsynsbegjæringer til over seksti tingretter og seks lagmannsretter for å be om en dom hvor det jeg har for å identifisere dommen er "den er mellom 10 og 20 år gammel", "erstatningssak", og "den gjaldt en internatskole". 

Videre innlegg fra deg om temaet vil etter dette bli slettet som useriøse. Takk til deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Jeg minner også om at vi er i Juss-forumet, og vi forventer at man holder seg til saken. Har fjernet et innlegg for å unngå videre avsporing.

Kommentering av moderering kan tas på PM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...