Gå til innhold

Wankelmotoren gjør comeback – som miljøalibi


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Sitat fra artikkelen:

*Det er Mazda som kommer på banen, med en slags nylansering av elbiler med rekkeviddeforlenger. Slike biler har en liten forbrenningsmotor som starter opp og lager strøm når elbilbatteriet begynner å bli tomt. Her til lands var dette vært bortimot ensbetydende med BMW i3.*

Her viser skribenten en tydelig kunnskapsløshet når han overser den "elbilen" med rekkeviddeforlenger som desidert har solgt mest her i landet, nemlig Opel Ampera (uten e).

blogg-20140424-ampera_2_800.jpg

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange årsverk barnearbeid synes du er ok? Og hvis etterspørselen etter wankelhybrider øker mens barnearbeidet er på din maksimale grense, skal vi da øke den moralske grensen, eller må barna bli mer effektive?

Dette er selvsagt absurd. Barnearbeid er uakseptabelt i alle volum. Å velge en middelmådig teknologi fremfor en god en, med formål å begrense barnearbeid er å begynne i feil ende.

Det er ingenting med kobolt som krever barnearbeid. Det er produsentene sitt ansvar å sørge for at etikken er i orden og en eventuell høyere pris, hvis det i det hele tatt gir utslag på ferdig bil, betaler vi selvsagt gladelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (42 minutter siden):

...ensbetydende med BMW i3.*

Her viser skribenten en tydelig kunnskapsløshet når han overser den "elbilen" med rekkeviddeforlenger som desidert har solgt mest her i landet, nemlig Opel Ampera (uten e).

 Beklager, men Opel Ampera er en parallellhybrid på lik linje med Toyota Prius (som har solgt vesentlig flere eksemplar.) Og ja, jeg vet hva den Opelen ble forsøkt markedsført som i ren villfarelse. Norske avgiftsmyndigheter var ikke imponert ..

 

Konseptet ‘rekkeviddeforlenger’ indikerer derimot en form for seriehybrid.  

Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (36 minutter siden):

 Beklager, men Opel Ampera er en parallellhybrid på lik linje med Toyota Prius (som har solgt vesentlig flere eksemplar.) Og ja, jeg vet hva den Opelen ble forsøkt markedsført som i ren villfarelse. Norske avgiftsmyndigheter var ikke imponert ..

 

Konseptet ‘rekkeviddeforlenger’ indikerer derimot en form for seriehybrid.  

Motoren på Ampera hadde kun EN funksjon, og det var å produsere strøm. Den var (er) ikke direkte koblet på drivhjulene.

I USA er den (tvillingbilen Chevrolet Volt) kategorisert som elbil med rekkeviddeforlenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Motoren på Ampera hadde kun EN funksjon, og det var å produsere strøm. Den var (er) ikke direkte koblet på drivhjulene.

Det er feil. Volt hadde en clutch som kunne kople motoren på drivhjulene for å få litt bedre systemvirkningsgrad. (Unngår tap i generator/batterier/elmotor). Den hadde ikke flere utvekslinger så dette skjedde bare hastigheter som passet med motorens operasjonsområde. 


Mishubishi outlander PHEV fungerer svært likt, den har også en clutch som tillater at hjulene drives fra forbrenningsmotoren i hastigheter over ca 70km/t, men fungerer ellers som en seriehybrid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13459

"Fordelene med forbrenningsmotoren er bortimot ubegrenset rekkevidde, så lenge man stopper for kaffe og drivstoff innimellom."

Ja, det er vel strengt tatt fordelen med elektrisk motor også.......hvis man bytter ut drivstoff med lading!

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Motoren på Ampera hadde kun EN funksjon, og det var å produsere strøm. Den var (er) ikke direkte koblet på drivhjulene.

I USA er den (tvillingbilen Chevrolet Volt) kategorisert som elbil med rekkeviddeforlenger.

Fortsatt ikke korrekt, selv om du med dette siterer det temmelig villedende markedsføringsmaterialet til GM.

 

Har kommentert på dette før, nærmere bestemt da TU sist skrev om denne Wankelmotoren fra Mazda. Vennligst referer til mine to kommentarer til denne artikkelen. Nummer 9 og spesielt nummer 17 i rekken av kommentarer.

 

• Mazdas neste elbil kan få en wankelmotor som rekkeviddeforlenger

 

> Copy & Paste:

Både Volt og Prius benytter en variant av to-modus CVT girkassa kjent fra en 1971 patent av TRW :

 

• Prius(+) and Volt(-): Configuration Analysis of Power-Split Hybrid Vehicles With a Single Planetary Gear

 

 Unbolting the Chevy Volt to see how it ticks

 

• Revenge of the Two-Mode Hybrid :

 

 

Toyota-transmission-patent.jpg

 

( Diagram over de eldre girkassene finnes på samme siden. ) 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

i forhold til andere alternativ er biogass i praksis forurensingsfri for den gir svært lite forurensing av alle typer i forhold til andre energialternativ og man bør jo velge det beste alternativet ved fks å avgiftsfavorisere gass ...., biogass kan blandes med andre gasser som fks hydrogen . google linken , hytan , man bør bruke fks en biogassdrevet gassturbin som primærmaskin og utnytte spillvarmen med fks en dampturbin eller stirlingmotor . stempelmotorer er ineffektive og umoderne ...

Lenke til kommentar
Arvid Lenes skrev (8 timer siden):

i forhold til andere alternativ er biogass i praksis forurensingsfri for den gir svært lite forurensing av alle typer i forhold til andre energialternativ og man bør jo velge det beste alternativet ved fks å avgiftsfavorisere gass ...., biogass kan blandes med andre gasser som fks hydrogen . google linken , hytan , man bør bruke fks en biogassdrevet gassturbin som primærmaskin og utnytte spillvarmen med fks en dampturbin eller stirlingmotor . stempelmotorer er ineffektive og umoderne ...

I denne artikkelen snakkes det om en elbil med rekkevidde på rundt 20 mil. Da vil strøm stå for ca 90% av kjøringen. Det drivstoffet en bruker til rekkeviddeforlenger vil da bli mindre viktig om en ser på klimaulempene. En må velge et kompakt drivstoff som diesel eller bensin og som også i fremtiden er tilgjengelig som et sekundært drivstoff (etter strøm). Gass som hydrogen blir håpløst da den trenger et volum på ca 120 liter og vekt på ca 85 kg (på noe som nesten aldri skal brukes). Annen gass er også ganske håpløst (stort volum og høy vekt på tank). Ferdig med det. Er spent på å få se Mazdas Wankelløsning og har selv ventet på microturbiner!

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden):

I denne artikkelen snakkes det om en elbil med rekkevidde på rundt 20 mil. Da vil strøm stå for ca 90% av kjøringen. Det drivstoffet en bruker til rekkeviddeforlenger vil da bli mindre viktig om en ser på klimaulempene. En må velge et kompakt drivstoff som diesel eller bensin og som også i fremtiden er tilgjengelig som et sekundært drivstoff (etter strøm). Gass som hydrogen blir håpløst da den trenger et volum på ca 120 liter og vekt på ca 85 kg (på noe som nesten aldri skal brukes). Annen gass er også ganske håpløst (stort volum og høy vekt på tank). Ferdig med det. Er spent på å få se Mazdas Wankelløsning og har selv ventet på microturbiner!

Tror Du må revurdere tallene litt, rekkeviddeforlengeren leverer spillvarme.....

Husker ikke helt men den fra HONDA innlimt av meg over tror eg oppnår 92% av brennverdi spillvarme inklusive.

Døme: Liten bil med smale dekk på stålfelg 24 kWt batteri og HONDA rekkeviddeforlenger over. Lusekjøring i 70 km/t i 4 timer, som om sommer da man har spillvarme på 3 kW og strøm produksjon på 1 kW.

Overnevnte døme reduserer batteribehovet med 16 kWt gitt at man treng spilvarmen. Vektbesparelse ca 160 kg batterier - 50 kg rekkeviddeforlenger = 110 kg spart. Og ja man har en nødløsning, vil være selvhjulpen.

 

Ta med 100 kg bensin og en sekk ris for overvintre på Dovre.  Om Du vil  er Mulighetene mange.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...