Gå til innhold

Hva kan man bruke Arduino til i hverdagen?


Anbefalte innlegg

Helt klart mye artig man kan lage. Det har jeg aldri sådd noe tvil om. Men det meste jeg har sett havner nettopp i kategorien "artig". 

Siden vi lever i 2020, så ser jeg for meg at wifi styring av lys samt noe i retning å bruke den som termostat hvor man overvåker temperatur samt bruker en termostatstyrt ovn for å regulere temperaturen etc. 

Det er bare det at for under 200 spenn så får man en hendig liten kontakt på Clasern som gjør akkurat den jobben. Derfor så blir det nok bare litt lek for min del når det kommer til Arduino. Men som du sier kan det tenkes at kreativiteten dukker opp etter hvert :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Styring av lys er "løst", der får du hyllevare. Det interessante er jo eventuelt å koble det videre med noe. Du kunne for eksempel som du hinter til hatt sensorer som merker når du kommer inn i huset, og det kan gjøres via en arduino. Jeg ville ikke brukt arduino til noe du kan kjøpe som hyllevare, med mindre du er opptatt av personvernsaspekter (som kan være en gyldig grunn i seg selv).

Flere lysstyringssystem har åpne APIer som kan kontrolleres fra en arduino. Eller enklere, arduino kan hente inn sensordata og sende det til en sentral server som styrer lys.

Andre mer kompliserte prosjekt: Automatisk vindusåpning / lukking ved enten spesifikke tidsrom, ved nådd temperaturgrense, eller ved nådd CO2-nivå. Typisk brukstilfelle: Du vil gjerne sovne inn i et kaldt soverom, men vil ikke våkne opp i et iskaldt soverom (da er det vanskelig å stå opp!)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror jeg har skjønt det som ble nevnt tidligere her. Det høres også mer fornuftig ut. Arduino er ikke her for å erstatte de "hverdagslige" oppgavene som andre enheter fra hyllen kan gjøre, men for å løse et problem andre enheter ikke klarer. 

For å løse slike problemer derimot har jeg skjønt at man må lese seg opp litt samt kunne litt koding og ikke minst kjøpe sensorer og det utstyret man skulle trenge til oppgaven. 

Helt greit for min del sånn sett. Var nok bare meg som trodde at dette var litt mer "plug and play". Dog ser ikke kodene fryktelig vanskelige ut og mye finnes jo ferdig skrevet der ute etc. så jeg skal gi det et forsøk.

Det jeg derimot lurer på er ganske enkelt. Her er et scenario:

Jeg kobler en temperatursensor til analog "A0" (regner med en slik må kobles til analog pin?) og en 220v lampe til digital "pin 1" via et rele. Jeg når sensoren måler feks. 15 grader celcius skal lampen som styres av digital "pin 1" slås på. 

Er noe slikt mulig og hvordan ser en slik kode ut?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ta en titt på https://home-assistant.io/ - Da kan du bruke ferdigløsninger ala IKEA, hue, Xiaomi osv til å gjøre alt det du vil, som eksempelet du nevner med slå på lampe ved 15 grader. Tror du vil få mer glede av det enn å mikke til løsninger selv.

 

Støtter også Arduino og ESPHome.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (2 minutter siden):

Ta en titt på https://home-assistant.io/ - Da kan du bruke ferdigløsninger ala IKEA, hue, Xiaomi osv til å gjøre alt det du vil, som eksempelet du nevner med slå på lampe ved 15 grader. Tror du vil få mer glede av det enn å mikke til løsninger selv.

Joda, men jeg vil gjerne teste ut Arduino litt og da lurer jeg på om man ved hjelp av kode kan gjøre det jeg skriver i eksemplet over. Har jo allerede bestillt meg startkit, så kan like godt teste det ut :) 

Lenke til kommentar

 

Hårek skrev (1 time siden):

Uten tvil mye man burde hatt, og kanskje kjøper jeg det også, men først må jeg finne ut om eksempelet mitt over er mulig å få til med kode og evt. gjerne link til en kode jeg kan starte med for å teste ut.

Lenke til kommentar

Det er svært enkelt å få til. Akkurat slikt er det man bør begynne med for å lære seg programmering.
Ta det eksemplet jeg linket til, få det opp og kjøre og så kan du eksperimentere litt for å få forståelse av hva koden gjør.
Så tar du et annet eksempel for å styre et rele, og eksperimenterer litt med det. https://randomnerdtutorials.com/guide-for-relay-module-with-arduino/
Etterpå vil du finne at det er enkelt å kombinere de to.

Lenke til kommentar

Joda, det å koble til et rele og styre dette ser jeg ikke på som noe problem. 

Det jeg ennå ikke synes jeg har funnet, er en kode som gjør at man kan sette at digital utgang nr. 1 aktiveres (high) når digital utgang 2 går i false (low) etc. Altså at man kan sette regler slik at den ene utgangen utfører handling ut fra hvilken tilstand en annen utgang er i etc. 

 

Klønete forklart, men håper det glir inn... :) 

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg kun ESP8266 og ESP32 pga de har innebygget WiFi.

Mine bruksområder er:

Garasjeportåpnere via MQTT over WiFi

Temperatursensorer i garasjene samt inni skap for frostsikring.

Vektsensorer i senger ifb med hjemmeautomasjon.

 

Å styre lys direkte finnes det hyllevare for så det er ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar

I see. Har bestillt meg 6x ESP32 så jeg får testet disse også :) 

Men et spørsmål til noen som har peiling på koblinger etc. og spesielt når det gjelder Arduino. 

Jeg driver å leker meg litt med EasyEDA hvor jeg lager et "Shield" til Arduinoen som skal ha følgende funksjoner. 

1. En LED pære som lyser så fort Shield er montert på Arduinoen og Arduinoen er koblet til strøm.

2. En temperatursensor som skal aktivere et rele og slå på en vifteovn når temperaturen når over et visst punkt. (Merk at rele ikke er tegnet inn i dette eksempelet)

Det jeg lurer på er om dere kan se noen feil i koblingene og banene som er trukket på bildet under og evt. kommet med tilbakemeldinger på dette?

Arduino.thumb.PNG.60b98157d1728c3e526e524a884429c4.PNG

Lenke til kommentar

Ser ikke rett ut i det heletatt. Først og fremst, hvilken transistor har du valgt å bruke?

Sånn som det er koblet nå så vil LED lyse hele tiden, men du vil kortslutte 3.3volt railen når transistoren slår inn. Du må også ha en motstand mellom Arduino og base på transistoren for å begrense strømmen transistoren kan trekke fra Arduinoen.

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (6 minutter siden):

Ser ikke rett ut i det heletatt. Først og fremst, hvilken transistor har du valgt å bruke?

Sånn som det er koblet nå så vil LED lyse hele tiden, men du vil kortslutte 3.3volt railen når transistoren slår inn. Du må også ha en motstand mellom Arduino og base på transistoren for å begrense strømmen transistoren kan trekke fra Arduinoen.

Takker for svar. Det ante meg at dette ikke ble helt rett, men uansett... slikt lærer man av :) 

Meningen i dette eksempelet er at LED skal lyse hele tiden for å vise at den er koblet til Ardinioen. (sikkert ikke nødvendig og muligens bare tull, men la oss holde oss til eksempelet og konsentrere oss om selve koblingen av komponentene)

Tenkte å bruke en 250R resistor, slik at LED pæren ikke blir overbelastet. Har regnet meg frem til at 250R er noenlunde riktig. 

Kan du forklare meg med t-skje metoden hvorfor 3.3v vil kortslutte?

Transistoren krever i følge datasheet fra 3V for å fungere og tåler opp mot 5V, så den skal være trygg å bruke på 3.3v?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...