Gå til innhold

Hva kan man bruke Arduino til i hverdagen?


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (40 minutter siden):

Er det bare å koble denne Wifi saken til ardinioen ...

ESP8266 skal ikke kobles til en Arduino, det er et alternativ til Arduino. Den kan programmeres på samme måte som Arduino.
Arduino har i utgangspunktet ikke nettverk. Det finnes Ethernet plugginn-kort (shield) for Arduino, men da anbefaler jeg heller KeyeStudio W5500
Men skal man ha WiFi er det ESP8266 som gjelder. Den finnes også i mange forskjellige utgaver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hårek skrev (51 minutter siden):

ESP8266 skal ikke kobles til en Arduino, det er et alternativ til Arduino. Den kan programmeres på samme måte som Arduino.
Arduino har i utgangspunktet ikke nettverk. Det finnes Ethernet plugginn-kort (shield) for Arduino, men da anbefaler jeg heller KeyeStudio W5500
Men skal man ha WiFi er det ESP8266 som gjelder. Den finnes også i mange forskjellige utgaver.

Så det du egentlig sier er at ESP8266 er bedre enn Arduino på alle måter da denen fungerer på samme måte og har innebygget wifi i tillegg?

Lenke til kommentar

Lurer inn et spørsmål til:

Hvis jeg feks. kjøper dette kortet:
https://www.aliexpress.com/item/32647690484.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.46ec1549s2dLoh&algo_pvid=4b7a7969-d748-4cc2-8355-4090caea553c&algo_expid=4b7a7969-d748-4cc2-8355-4090caea553c-0&btsid=02cb9b99-4ebf-4205-b078-ed29a308edb1&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_10,searchweb201603_55

Kan jeg da plugge denne rett til Arduino Uno for så og koble til releer etc. som jeg kan styre 220v belysning med tanke på og slå av/på via en app?

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere, alt til sitt bruk. ESP8266 er bedre egnet til noen ting mens Arduino er bedre egnet til andre. Noe å tenke på med ESP8266 er at den ikke tåler 5 volt slik Arduino uno gjør. Den er laget for 3.3 volt og tåler maksimalt 3.6 volt. Om du kjøper ESP8266/nodemcu så kan det være lurt å handle inn noen 3.3v til 5v level shiftere.

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (4 minutter siden):

Det er bare standard 2.54mm "pin headers", og har ingenting med Arduino å gjøre. Er bare en enkel måte å føre ut alle pinnene på. Gjør at du for eksempel kan koble den i et "breadboard" for å lage prototyper.

Egentlig så trenger jeg vel et ESP8266 med rele på tror jeg. Disse pinnene tar jo bar ekstra plass, så disse trenger jeg jo ikke da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mulig (litt tungt) programmeringsprosjekt: Kalender/todo-liste med e-ink-skjerm. Batteridrevet. Kan se noe ala dette ut, bare at denne er med Raspberry pi

OBS. Har ikke testet dette selv, men er en ide jeg har lekt med selv.

Omtrentlig fysisk oppsett:

  • Ardruino med Wifi-modul (finnes et par nano-varianter med det innbegygget)
  • RTC modul med wake up funksjon 
  • e-ink-display fra si WaveShare (de har forskjellige størrelser, opp til 12" https://www.waveshare.com/12.48inch-e-paper.htm )
  • Ramme fra Ikea som du synes ser pen ut
  • For testing breadboard med ledning
  • For å gjøre det "pent" og "mindre": Loddebolt og tilhørende utstyr
  • Batteripakke til Ardruino 

Fordelen er at med ramme kan du trygt skjule all elektronikken bak ramma. Siden den er batteridrevet, kan du henge den på veggen uten tilkoblet strømledning.

Omtrentlig programmeringsoppsett:

  • Sett opp en liten dedikert server (eg. raspberry pi zero w) som du kan koble til strøm et eller annet sted i leiligheten.
  • Ardruino blir programmert via RTC-modulen til å sove i si 24 timer, før den henter nytt bilde fra serveren.

Tilleggsfunksjoner:

  • Legg til diverse sensorer (eg. CO2 og temperatur) og plot disse også inn i ramma (enten nåværende temperatur, eller et plot over en tidsserie)
  • Legg inn batterivarsling når batteriet begynner å gå tomt
  • Legg inn knapper for å endre hva som vises (her kan det være lurt å legge til en sd-card-shield for å lagre ulike views).
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 minutter siden):

Mulig (litt tungt) programmeringsprosjekt: Kalender/todo-liste med e-ink-skjerm. Batteridrevet. Kan se noe ala dette ut, bare at denne er med Raspberry pi

OBS. Har ikke testet dette selv, men er en ide jeg har lekt med selv.

Omtrentlig fysisk oppsett:

  • Ardruino med Wifi-modul (finnes et par nano-varianter med det innbegygget)
  • RTC modul med wake up funksjon 
  • e-ink-display fra si WaveShare (de har forskjellige størrelser, opp til 12" https://www.waveshare.com/12.48inch-e-paper.htm )
  • Ramme fra Ikea som du synes ser pen ut
  • For testing breadboard med ledning
  • For å gjøre det "pent" og "mindre": Loddebolt og tilhørende utstyr
  • Batteripakke til Ardruino 

Fordelen er at med ramme kan du trygt skjule all elektronikken bak ramma. Siden den er batteridrevet, kan du henge den på veggen uten tilkoblet strømledning.

Omtrentlig programmeringsoppsett:

  • Sett opp en liten dedikert server (eg. raspberry pi zero w) som du kan koble til strøm et eller annet sted i leiligheten.
  • Ardruino blir programmert via RTC-modulen til å sove i si 24 timer, før den henter nytt bilde fra serveren.

Tilleggsfunksjoner:

  • Legg til diverse sensorer (eg. CO2 og temperatur) og plot disse også inn i ramma (enten nåværende temperatur, eller et plot over en tidsserie)
  • Legg inn batterivarsling når batteriet begynner å gå tomt
  • Legg inn knapper for å endre hva som vises (her kan det være lurt å legge til en sd-card-shield for å lagre ulike views).

Mange gode forslag her :) 

Men jeg skal prøve og forklare hvilken bruk jeg ser for meg:

I kjelleren har jeg en vifteovn på 2000 watt (220 volt selvsagt) samt to varmelamper (slik man har i fjøs etc.). Disse er koblet til stikkontakt uttak. Altså tre uttak. 

Disse tre enhetene vil jeg ha mulighet til og slå av/på via Wifi og en app på telefonen. 

Siden alle ledningene som går til disse enhetene må innom et rele og det igjen må trekkes ledning fra Arduino til disse så blir dte sabla mye kabling og rot, kontra og kjøpte et wifi stikk fra feks. Osram til 500 kroner så har jeg alle behov dekket. 

Joda, selve koblingen etc. er jo gøy med tanke på at man lærer nye ting, men når man er ferdig så ser det jo ikke ut. 

Lenke til kommentar

Ovn og varmelamper er et problem du har løsningen på. 
Arduino er en løsning hvor du prøver å finne et problem.

Kan nevne noen ting jeg har lagd med Arduino:
1. Lese 16 temperatursensorer som er montert rundt i hele huset. 
2. Lese status på kloakkpumpe, får alarm når noe går galt.
3. Detektere aktivitet i postkasse
4. Detektere åpen garasjeport.
5. Styre effekt på sentralvarme.
6. Lese barometrisk trykksensor
7. Lite LCD display som viser strømforbruk og solcelleproduksjon

Det vesentlige er at alle Arduinoene kommuniserer på nettverket (Ethernet kabel) til en PC hvor jeg har laget programmer som viser status, logger til fil, etc.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (31 minutter siden):

Ovn og varmelamper er et problem du har løsningen på. 
Arduino er en løsning hvor du prøver å finne et problem.

Kan nevne noen ting jeg har lagd med Arduino:
1. Lese 16 temperatursensorer som er montert rundt i hele huset. 
2. Lese status på kloakkpumpe, får alarm når noe går galt.
3. Detektere aktivitet i postkasse
4. Detektere åpen garasjeport.
5. Styre effekt på sentralvarme.
6. Lese barometrisk trykksensor
7. Lite LCD display som viser strømforbruk og solcelleproduksjon

Det vesentlige er at alle Arduinoene kommuniserer på nettverket (Ethernet kabel) til en PC hvor jeg har laget programmer som viser status, logger til fil, etc.

Ja, vi har jo forskjellige meninger om hva som man mener er nyttig, helt klart. 

1. Så viktig er det ikke for meg å vite temparturen.
2. Lukter det ikke dritt når npe er galt med denne? ?
3. Nja... usikker på hvor viktig det er for meg...
4. Denne var ikke så dum faktisk... 
5. Har varmepumpe og app til denne
6. Tja...
7. Strømforbruket får jeg fra Norgesenergi sine nettsider og dessuten så får jeg forbruket tydelig servert når jeg får faktura...

Les mine tilsvar her som litt ironiske. Vi har som nevnt forskjellige behov. Men man bruker fort noen Arduino'er hvis man skal ha en slik på hvert sted man skal ha en eller annen sensor. 

Du har nok rett i at Arduino er god på noen enkelte sære oppgaver. Men samtidig vil jeg si at en slik er unødvendig for folk flest med tanke på nytteverdi. Et produkt som er morsomt å leke seg med, men som har liten eller ingen praktisk nytte, som ikke kan gjøres av andre enheter man får kjøpt i lokalbutikken. 

Lenke til kommentar
Hårek skrev (10 minutter siden):

Ser ut som du har endret fokus fra å lure på hva Arduino kan brukes til, til å argumentere mot å lage noe som helst.

Neida... jeg har ikke det. men hadde den kunnet brukes til noe fornuftig, så er jo dte en bonus selvsagt. Som tidligere nevnt av en annen så er nok en Andruino feil valg i mitt tillfelle. Jeg er nok mer ute etter wifi modulen uansett. Vi lever nå ross alt i 2020 (snart) :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
48 minutes ago, Bjerknez said:

Neida... jeg har ikke det. men hadde den kunnet brukes til noe fornuftig, så er jo dte en bonus selvsagt. Som tidligere nevnt av en annen så er nok en Andruino feil valg i mitt tillfelle. Jeg er nok mer ute etter wifi modulen uansett. Vi lever nå ross alt i 2020 (snart) :) 

Kan jo være en ide å begynne med et par forhåndsdefinerte hobbyprosjekter ala de foreslått her, og så kommer gjerne kreativiteten etterhvert. Ellers er r/ardruino og r/ArduinoProjects/ et godt sted å finne litt inspirasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...