Gå til innhold

Dette er Apples nye MacBook Pro: Har endelig fått større skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Runar said:

Tenker du generelt, eller har du et konkret eksempel på en maskin med tilsvarende ytelse og funksjonalitet til en lavere pris?

Jeg har ikke noe konkret eksempel. Men tenker generelt, fra 2007 og oppover så ble laptoper (og selvfølgelig stasjonære) av andre slag billigere, som en konsekvens av at delene ble billigere. Mens jeg har sett at mac blir dyrere og dyrere uavhengig av dette. Spesielt SSD var dyrt når det kom såklart, og bare 128gb kostet skjorta. Nå er ikke det realiteten lenger. 64gb laptop-ram koster 3000 for vanlige forbukere. i9 koster ca 5000kr. En terabyte SSD koster 2400. 8tb er vel valgfritt og selvfølgelig dyrere.

Så for de som klarer å lage gode deals som Apple så er vel summen av delene 8000-10000 med skjerm og alt? Resterende er 18000+ for å sette sammen det hele på et godt etablert samlebånd som har betalt seg selv for lengst? Nei, det er nok heftig påslag.

Det er riktigok ikke så himla dyrt med tanke på at produktet varer i årevis.

Endret av djgudleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da SSD først kom på markedet så var SSD bare SSD (mer eller mindre). I dag er det vesentlige forskjeller på gode og dårlige SSDer. Apple har generelt sett pushet grensene når det gjelder skrive/lese-hastigheter på SSD. Så det er viktig at du sammenlikner tilsvarende specs der, og ikke bare den billigste SSDen som gir tilsvarende kapasitet.

Ellers så kom vel det største prishoppet på MacBook Proen da de lanserte Touchbaren. Så der ligger det nok også en ekstrakostnad i forhold til laptoper uten dette. Det er selvfølgelig mange som ikke vil ha Touchbaren, så det er kanskje ikke en bra ting.

Apple har også en tendens til å gjøre en del ting med hovedkortet som du ikke ser i andre laptopper. Det var ihvertfall en periode der det (nesten?) bare var Apple som hadde en dedikert chip til å switche mellom internt grafikkort på CPUen og ekstern GPU chip. Andre laptopper bare overførte bildet tilbake til CPUen og drev alltid skjermen via CPUens interne GPU. Dette ga Apple en liten fordel på latency. Apples T1/T2 system-management chip er også relativt unikt. Er det noen andre laptopper som har like bra/sikker håndtering av fingeravtrykk?

Apple er også veldig opptatt av god fargegjengivelse på skjermene. Dette er også noe du ikke får på en standard laptop.

Generelt sett mener jeg Apple bryr seg om mange av disse små detaljene og kvalitetsegenskapene som ikke er lett å sammenlikne på et spec-sheet. Så selvfølgelig kan du få noe veldig mye billigere hvis du finner en tilsvarende laptop som har samme specs på papiret. Og hvis det er alt du trenger.. så gå for det. Du har jo ikke bruk for god fargegjengivelse på skjermen hvis du ikke driver med foto eller design.. og hvis du ikke trenger noen av de andre egenskapene, og du ikke trenger/liker MacOS, så bare kjøp noe annet. Da leverer ikke Apple noe som gir deg valutta for pengene. Så enkelt er det

Og ja, Apple tar seg nok ekstra betalt ettersom de har et godt merkenavn. Men historisk sett mener jeg de har gjort seg fortjent dette ved å levere god kvalitet og god service. Fra 2015 fram til nå har de vært litt på villspor (dårlig tastatur, trashcan Mac Pro, touchbar, etc).. men nå virker det som de kanskje er på rett vei igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisene starter høyt også går de ned litt og litt.

Jeg kjøpte 15" Macbook Pro tidlig 2018. Den kom først ut med pris på 28900.

Så steg den til 32000!

Jeg ventet å fikk den på tilbud til 29 000.

Prisen gikk nedover til 26 000

Forventer det samme skjer med denne modellen.

Starter høyt også synker prisen litt og litt til det nærmer seg ny modell.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper heller en Windows pc. Har da mye større utvalg av programvare. Slipper å forholde meg til MacOS og Apple (proprietær programvare). Kan bytte ram brikker og SSD selv om nødvendig. Holdbarheten er minst like bra. Og priser fra ca 4000 for en maskin som er god nok for meg, ikke 15000 som på Apple. Dessuten har jeg Windows på andre maskiner (der MacOS ikke er et alternativ) så kjekt å ha bare en type system.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (15 timer siden):

Jeg kjøper heller en Windows pc.

Det er det som er så fantastisk med valgfrihet: ingen tvinger oss til å velge maskinvare fra enten den ene eller den andre produsenten. Personlig ville jeg aldri brukt 4 000 kr på en datamaskin med Windows, men jeg respekterer at du vil det og føler ikke noe behov for å overbevise deg om at ditt valg er «feil».

Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 timer siden):

Svakheten med MacOS er at det kjører bare på Apple maskiner. En kan derfor ikke velge maskinvare selv slik som på Windows og Linux. Dette alene gjør at jeg ikke vil velge MacOS.

Jeg forstår argumentet, men for meg og mine kriterier er det derimot en styrke at Apple har kontroll over maskinvaren, og på den måten kan optimalisere MacOS til maskinene de selger.

Lenke til kommentar
Runar skrev (På 14.11.2019 den 8.58):

Tenker du generelt, eller har du et konkret eksempel på en maskin med tilsvarende ytelse og funksjonalitet til en lavere pris?

Dell XPS 15 går riktignok "bare" opp til 2TB SSD og 32GB RAM, men skjermen kan være en 4K OLED om ønskelig, skjermkortet er et GTX 1650 (vesentlig bedre software-støtte profesjonelt enn Radeon), og prosessor kan være opp til en åttekjernet Intel. For 16GB-variant med 512GB lagring og seks kjerner er den drøye 10 000 kr billigere enn tilsvarende utstyrt MBP 16", og du har F1 til F12 framfor en ubrukelig touchskjerm. Det bør nevnes at XPS 15 har kjøleutfordringer med 8-kjerner varianten, da kjølesystemet i likhet med forrige generasjon MBP var designet for en lavere varmeproduksjon.

 

Vet dog ikke om noen andre laptoper som ligner. ASUS' Zenbook Pro Duo UX581 har elendig batterilevetid (en skjerm over tastaturet, og OLED som hovedskjerm), og verken Lenovo, HP, eller Microsoft lager noe i nærheten ytelsesmessig uten at de blir mer "gaming"-maskiner enn bærbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...