Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stender i vegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ingen voldsom vanskelig jobb, men du må være innstilt på at det kanskje kan ta litt tid dersom det er første gangen du gjør noe slikt. Uansett hvem du er så har du godt av å forsøke deg på et slikt prosjekt, om ikke annet for å lære noe nytt. Skulle det gå helt galt så er det ikke verre enn å ringe en snekker og få hjelp, ikke verdens undergang. Snekkere er ikke like flinke til å sparkle gipsvegger som malere er, men de er flinkere enn deg og meg - så det holder lenge med snekker i verste fall.

 

Ser at formålet her er å sette opp flere stendere slik at du får festet tv riktig. Du er sikker klar over dette, men standard avstand mellom stendere er 60cm. Jeg hadde bare satt opp 60cm stendere på tvers av de stenderne som er der fra før. Dersom du setter inn 3X med 2x4 stendere oppå hverandre så har du nok av feste til en tv. Mål høyden fra gulvet før du dekker over med ny gipsplate, så slipper du å lete.

 

Skulle jeg først tatt ned en gipsvegg så hadde jeg også vurdert å legge inn skjult kabelføring fra tv og ned til tv-benk under. Masse tips her og på youtube.

 

NB. Leste kjapt gjennom innleggene så langt. Dersom bygget / veggen er fra 1966 så må du kanskje regne med å finne mye annet i veggen enn bare en gipsplate. Hadde dette vært helt nytt bygg så hadde det vært gips plate rett på stender verket. Jeg antar du har lett med en stender detektor, og årsaken til at du ikke finner så mange stendere som du forventer er mest sannsynlig at det er lag-på-lag med flere veggplater der, akkumulert over tid. Ikke alle stender detektorer klarer å "se" så veldig langt inn i veggen dersom det er mange plater oppå hverandre. Ved oppussing så er det ikke uvanlig at folk bare har skrudd fast nye gipsplater på eldre veggpanel eller lignende, uten å ta ned gammelt først. Det var også i en periode på 70-80 tallet populært å skru inn isolasjonsplater på opprinnelig veggpanel fra 60-tallet, og deretter noe oppå der igjen. Så du kan ha mange lag med vegg plater innover der før du møter på stender verk :)

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Jeg har da funnet noen stendere, men de er ikke i nærheten av der jeg vil ha tven. Og der jeg vil ha tven finner jeg no hardt no bak gipsen frem til jeg tar fram drillen og borrer. Hvis det har noe å si så er veggen fra 1966...

 

Til ditt bruk så vil den definitivt enklaste løysninga være at du finn to stendarar omtrent der du vil ha TVen og at du skrur fast ein tjukk planke mellom stenderane. Deretter skrur du TV-stativet til planken. Planken kan med fordel malast i same farge som veggen.

 

Sidan det her tydelegvis er snakk om ein litt stor TV så vil denne planken være skjult bak TVen frå dei fleste vinklane.

 

 

Også hus frå 60-talet har vanlegvis stendaravstand på 60 cm, men i enkelte tilfeller kan det være litt meir som til dømes 80 cm om huset var bygd på stramt budsjett.

 

Å rive heile veggen for å bygge den opp på nytt virker å være i overkant mykje arbeid for å henge opp ein TV.

Dersom dette er løysninga som du vil ty til så ville eg sterkt vurdert å fore ut veggen ved å legge f.eks. sponplater utanpå gipsveggen, og deretter skrur du inventaret fast i sponplatene. Rommet blir litt mindre ved denne løysninga,men du sparer deg for mykje arbeid og ikkje minst byggestøv.

Lenke til kommentar

Ta et 8mm bor og lag et hull i veggen der veggfestet skal henge. Studer rusket som kommer ut. Legg merke til hvor langt inn du borrer, så veit du tykkelse på sjiktene. Kan tenkes det er rupanel på baksiden. Da trenger du ikke å bekymre deg særlig for at armen faller ned. 

Å ta ned en hel og intakt gammel gipsplate er ikke spesielt lett. Uansett må man sparkle skjøt mot naboplate, og så må du male hele veggen på nytt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...