Gå til innhold

NAS - anbefaling?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenker å kjøpe meg min første NAS. Hovedsakelig en som har plass til 2 harddisker, men kom gjerne med forslag om hvorfor jeg trenger flere. Skal brukes til lagring av TV serier og filmer som skal streames igjennom Plex.

 

Hvilke harddisker bør jeg velge? Bør de være spesielt egnet for NAS eller er det et salgstriks for å bruke mer penger? Uttyp gjerne hvorfor du mener dette.

 

På forhånd, tusen takk for gode svar og bidrag ?

 

Runner3x

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vel anbefalt en NAS fra Synology eller Qnap. Edit: asustor har vel også noen modeller som er gode og er gjerne litt billigere.

 

Jeg ville også vurdert en NAS som tar minimum 4 disker, og som støtter raid6.

 

Da får du en greit array med hensyn på speiling og hastighet.

 

Av disker ville jeg tatt western digital Red eller seagate barracuda ironwolf. Dette er disker som tåler høyere temperatur, noe som er en fordel i en NAS. Så nei, det er ikke et salgstriks egentlig. Diskene er bedre til dette formål.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har en Qnap TS-251+ og er stort sett fornøyd. Det jeg virkelig angrer på i ettertid er at jeg ikke valgte en NAS med flere diskplasser. 4 eller fler er mye bedre, og jeg kommer nok til å oppgradere i løpet av et års tid.

 

HDMI-funksjonaliteten til Qnap suger også. Mye bedre å bare installere Plex på NAS'en, og så bruke Chromecast på TV'en.

Lenke til kommentar

Jeg ville vel anbefalt en NAS fra Synology eller Qnap. Edit: asustor har vel også noen modeller som er gode og er gjerne litt billigere.

 

Jeg ville også vurdert en NAS som tar minimum 4 disker, og som støtter raid6.

 

Da får du en greit array med hensyn på speiling og hastighet.

 

Av disker ville jeg tatt western digital Red eller seagate barracuda ironwolf. Dette er disker som tåler høyere temperatur, noe som er en fordel i en NAS. Så nei, det er ikke et salgstriks egentlig. Diskene er bedre til dette formål.

 

Kyrre S skriver så godt som akkurat det jeg ville ha sagt om emnet, så jeg sier bare; enig!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

Kjøpte selv WD Red for det var anbefalt for NAS-bruk (24x7x365). I ettertid ser jeg at jeg like gjerne kanskje kunne kjøpt WD Green/Blue istedet. Lurer på hva forskjellen er, firmware?

Lenke til kommentar

Tenker du at Plex skal kjøres på/gjennom NAS, eller er det bare snakk om å lagre filer og kjøre Plex på noe annet?

Om NAS skal kjøre Plex så må den være litt kraftig, og kanskje kan en benytte en PC/FreeNAS istedet?

Plex på NAS står det om her:

https://support.plex.tv/articles/201373803-nas-compatibility-list/

Plex på FreeNAS:

https://graspingtech.com/install-plex-freenas/

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Til sammenligning så kan en bygge en PC (som kan brukes til FreeNAS) for ca 4200:

Fractal Design Core 2500 (Sort) (Kabinett)

Intel Core i3 9100 3.6GHz Socket 1151-2 Box (Prosessor)

Asus Prime Z390-P (Hovedkort)

Be Quiet! System Power 9 CM 400W (Strømforsyning)

Kingston SSDNow A400 SA400M8 120GB (Solid State Disk (SSD))

G.Skill Value DDR4 2133MHz 2x8GB (F4-2133C15D-16GNS) (DDR4-minne)

Totalt i prisjakt: kr 4243 (Fordelt på 3 butikker)

Hovedkortet har 4 SATA tilkoblinger, og 2 M.2 tilkoblinger.

Fordelen er: Mye ytelse for pengene, standard utbyttbare deler, FreeNAS er et godt system.

Ulempen er: Må jo først ha en passende pc. Deretter så spørs det hvor enkelt FreeNAS er i forhold til ferdige løsninger.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Kjøpte selv WD Red for det var anbefalt for NAS-bruk (24x7x365). I ettertid ser jeg at jeg like gjerne kanskje kunne kjøpt WD Green/Blue istedet. Lurer på hva forskjellen er, firmware?

Vet ikke hvordan det er nå, men kjøpte WD green til bruk i NAS selv for leng siden. Disse diskene er hissige på å parkere hodene så hadde flere hunde tusen power down/up etter noen uker. Heldigvis fikk jeg hendene på et program som justerte denne timeren på diskene. Etter dette har di fungert godt heldigvis, men kjøper nå WD Red disker for å erstatte ettervært som de gamle ryker.

Lenke til kommentar

Det som skiller NAS disker fra andre disker er prisen, de andre grunnene er ubetydelige. Kjøp den billigste disken du kommer over, det er ofte eksterne disker som du fjerner fra et kabinett.

Har inntrykk av at NAS disker er mer holdbare (dette vet jeg ikke så mye om). Ser at det er to WD Green jeg har i NAS som har virket i 8 år nå (bruker ikke raid).

Når det gjelder ekstern disker så trodde jeg ikke det var vanlig at der er en intern-disk inni. Dvs at der mangler standard SATA interface tilkobling (har jeg lest på forum).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Eksterne disker har som regel overgang fra USB til SATA. Veldig sjeldent du ikkje har det.

 

Alle harddisker blir produsert så og si likt, men for å auke inntjening så selger produsentene med kjipere firmware på de billigste modellene, så du har f.eks ikkje TLER . Men det trenger du bare til gamalt hardware raid uansett. For enterprise så er det vell sånn at harddisker er ikke verdt det lengre bortsett fra masselagring av kald data.

 

Produsentene oppgir ofte også bedre holdbarheit på dyrere disker fordi då ser dei betre ut og mange betaler med glede noko ekstra for bedre tal på papiret.

Lenke til kommentar

Husker ikke helt hva jeg har, en litt eldre 5-slots Synology NAS. Kan melde at det å strømme fra NAS og rett inn i PLEX på samsung tv / IPad går helt fint. Tror de fleste tv`er har støtte for PLEX appen nå. Kosta meg 5 USD ellerno å få appen til Ipad. 

 

Selve nas`n er kobla med kabel på en ASUS RT-AC3200, mens tv`n er kobla trådløst til den. Jeg skal opp på 50Gb HDR filmer før strømmen sliter, og da tror jeg det mest sannsynligvis er nettverket som ikke holder følge da jeg strømmer original fil uten noen form for transcoding i NAS`n. 

 

EDIT: jeg tror det spiller liten rolle om du går for Qnap eller Synology, da begge disse er svært gode valg. Da jeg skulle ha NAS mener jeg disse også lå ganske likt hva pris angår. Jeg hadde helst putta NAS disker i disse, men ser det er delte meninger om det er verdt pengene. 

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...