Gå til innhold

Betale for feil produkt?


Kinski

Anbefalte innlegg

For snart er par år siden besluttet borettslaget hvor jeg bor at de fleste av beboerne måtte gå til anskaffelse av nye kjøkkenhetter som følge av installering av nytt ventilasjonssystem.

 

Noen fra styret var derfor til befaring i leiligheten min, og kort tid etter fikk leilighetene det gjaldt et brev i posten hvor det ble opplyst at de hadde gjort en avtale med et lokalt firma med hensyn til de nye kjøkkenhettene, noe som ville gjøre det litt billigere for oss i tillegg til at utsendte fra firmaet ville installere dem. Vi fikk velge mellom to eller tre kjøkkenhetter om jeg husker rett. Noe mål ble aldri etterlyst. Når borettslaget og det firmaet som er involvert har gjort en avtale seg imellom, plasserer jeg min fulle tillit til dem og stoler på at de vet hva de gjør, både styret og fagfolkene fra firmaet.

 

Så jeg velger et av alternativene på lista, og gjør en avtale for når firmaet skal komme for å installere den. En mann kommer på døra, og jeg slipper ham inn. Mens han driver på kjøkkenet sitter jeg i stua og venter. Kort tid etter kommer han inn og sier at vi har et problem. Det viser seg at kjøkkenhetten er for liten til kjøkkenskapet mitt. Men da har han allerede montert den sammen. Siden han var fagmann stolte jeg som sagt på at han visste hva han gjorde, og at det å vite at målene passer før man setter i gang var standard prosedyre.

 

Hadde han først målt, og deretter kommet inn og sagt at den var for liten, og jeg likevel hadde gitt ham klarsignal til å montere produktet, ville selvsagt alt ansvar ha ligget hos meg. Men hadde jeg blitt spurt, ville jeg selvsagt sagt nei. Og som sagt, han monterte den først. Deretter sa han at han kunne fikse problemet. Etter at han hadde improvisert ga han beskjed om at han var ferdig og gikk. Det viste seg at han hadde festet kjøkkenhetta til et par avkappede plankebiter inni kjøkkenskapet, og borret et par nye hull gjennom kjøkkenhetten. Siden den var mindre enn den forrige, dekket den ikke lenger den gamle tapeten bak. Kort sagt så det forferdelig stygt ut. Så jeg skrudde den ned uten noen gang å ha brukt den, og forsøkte å levere den neste dag. De nektet å ta imot fordi den allerede var montert (at den også hadde et par nye hull er irrelevant, i og med at de brukte "allerede montert" som hovedargument uten at de engang visste om de nye hullene, som uansett ble laget av en av deres ansatte på eget initiativ uten å forhøre seg med meg først).

 

Satte den derfor bare bort, og sendte en mail til borettslaget der jeg forklarte situasjonen, siden det tross alt var en avtale mellom dem og firmaet. Hørte ikke mer fra dem, så jeg gikk ut i fra at alt var i orden. Men i vår fikk jeg purring fra firmaet. Igjen sendte jeg mail, denne gang til firma, og forklarte saken i detalj atter en gang. Sjekket innboksen neste dag, uten at det forelå noe svar. Dagene og ukene gikk, og jeg trodde saken igjen var avgjort. Men så fikk jeg forleden en telefon fra en kvinnelig representant for firmaet, som forlangte at jeg betalte raskest mulig. Forsøkte å forklare situasjonen, og sa at kjøkkenhetta aldri hadde vært brukt og kunne hentes når som helst. Hun var ubøyelig og ikke åpen for diskusjon, og gjentok at siden den var montert måtte jeg betale.

 

Dette er en situasjon jeg synes er veldig ubehagelig, men samtidig er det en prinsippsak. Føler at det ikke er riktig at jeg skal betale flere tusen for en tabbe som er begått av andre, noen som jeg hadde full tillit til. Borettslaget har tydeligvis tatt det som en selvfølge at alle leiligheter har hatt samme mål, uten å ta forbehold for at det kunne være unntak fra regelen. De var til befaring og sjekket ved selvsyn, og i brevet ble verken mål etterlyst eller beboer oppfordret til å sjekke. Og utsendt fra firmaet målte som sagt heller ikke før han monterte den. Har etter telefonsamtalen forsøkt å sende mail til "spør advokaten", men i det ene tilfellet fikk jeg ikke svar, og i det andre tilfellet ble jeg henvist til annet sted fordi det ikke handlet om meg som privatkunde i og med at det gikk gjennom borettslag. Med andre ord er det umulig for å meg å finne informasjon om hvilke rettigheter jeg har som forbruker. Noen som vet hvor en kan henvende seg, eller hva loven sier om tilfeller som dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De naboene som skulle ha en tilsvarende kjøkkenhette har dessverre for lengst fått den installert. Dessuten har vi problemet med at fyren som var hos meg lagte nye hull der det ikke skal være hull, noe han gjorde helt på eget initiativ.

 

Ellers jeg er enig; firmaet sa de ikke ville kunne selge noe som allerede var montert, men om de får flere oppdrag fra borettslag og lignende kunne de ganske enkelt ha brukt min. Men de valgte å slå seg vrange.

Lenke til kommentar

Kinkig situasjon, men her har borettslaget absolutt ett ansvar. Dette er noe beboere er blitt pålagt av styret (dine ord). Beboere kan ikke anses å være eksperter på kjøkkenvifter og når man får presentert en liste over valg uten forbehold om mål eller lignende (dine ord) så kan man i god tro handle slik du har gjort.

 

Det første du må gjøre er å ringe til styreleder i borettslaget, forklare situasjonen, og be vedkommende håndtere saken for deg siden det er borettslaget som har avtale med firmaet (dine ord).

 

Når det gjelder monteringen av viften selv om den var for liten så blir det fort ord mot ord. Montøren kan si at du insisterte på å få den montert mot hans anbefaling. Det som kan redde deg her er at montøren representerer den profesjonelle part og de har ansvar/egeninteresse av at avtaler blir gjort skriftlig (ordrebekreftelser etc.).

 

Borettslaget har trolig tilgang på advokat som kan se på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Borettslaget har trolig tilgang på advokat som kan se på dette.

 

Vil berre skyte inn at det for trådstartar vil være betre å sjekke om han/ho har advokathjelp som del av f.eks. innboforsikringa og heller bruke denne.

Dersom styreleiaren tek saka vidare og snakkar med burettslaget sin advokat så kan svaret fort bli at ansvaret ligg på bebuaren og ikkje på styret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...