Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man sykmelde seg hvis man har sagt opp/sluttet i en jobb uten annen fast jobb?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Gjest dfdac...b14

Du bør absolutt sykemelde deg og ikke under noen omstendighet gå med på å stå registrert som arbeidssøker istedet. Du kan være sykemeldt i ett år før du går over på AAP. Når du går over på AAP vil de gjerne at du står som arbeidssøker istedet og sier utbetalingen vil bli den samme som om du går på AAP, men rettighetene er annerledes. 

Det siste du vil er altså å bli registrert som arbeidssøker.

Anonymous poster hash: dfdac...b14

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du må sykemelde deg siste arbeidsdag, ikke dagen etterpå hvis du vil beholde samme inntekt på sykepenger som du hadde i lønn. Du kan evnt ta egenmelding siste arbeidsdag og så sykemelde deg dagen etterpå. Hvis arbeidsgiver ikke tåler en dag med sykmelding så er det absolutt kurant at du finner en ny jobb. Slike folk pleier ikke å være gode referanser heller...

Lenke til kommentar
Gjest 25318...2dc
SpecialForce skrev (På 25.11.2019 den 23.26):

Hvis du kjenner fysiske plager knyttet til jobben din så er det galskap å jobbe seg igjennom dette. Hvis du ikke tar kroppens signaler på alvor så vil det kunne skape varige plager som følger deg resten av livet. Sykemeld deg og bruk tiden på å bli frisk og til å finne noe annet å jobbe med.

Hvilke regler som gjelder kan NAV rådgi deg om. Er du i jobb og har plager så ta hensyn til dette så du raskere kan komme tilbake i jobb igjen.

Jeg har senebetennelse, så ja, fysiske plager. Heldigvis er jeg bedre enn når det først brøt ut, men jeg skulle nok vært sykmeldt noen uker for å bli helt frisk og unngå at det blir kronisk (per definisjon er det vel kanskje det alt nå). Med en gang jeg fikk det var det ille og jeg slet med å komme gjennom arbeidsdagen. Slik det er nå jobber jeg noenlunde greit, men er fortsatt hemmet og trener for eksempel ikke skikkelig styrke enda.

Har i grunnen bestemt meg for å bare jobbe ut året. Siden jeg ikke er verre, så håper jeg at to uker juleferie kan gjøre susen.

Men hadde jeg skulle satt meg selv først burde jeg nok bare sykmeldt meg. 

Gjest dfdac...b14 skrev (På 26.11.2019 den 11.51):

Du bør absolutt sykemelde deg og ikke under noen omstendighet gå med på å stå registrert som arbeidssøker istedet. Du kan være sykemeldt i ett år før du går over på AAP. Når du går over på AAP vil de gjerne at du står som arbeidssøker istedet og sier utbetalingen vil bli den samme som om du går på AAP, men rettighetene er annerledes. 

Det siste du vil er altså å bli registrert som arbeidssøker.

Anonymous poster hash: dfdac...b14

Takk for svar :)

Se også mitt svar over.

 

Throwaway1 skrev (21 timer siden):

Ja du må sykemelde deg siste arbeidsdag, ikke dagen etterpå hvis du vil beholde samme inntekt på sykepenger som du hadde i lønn. Du kan evnt ta egenmelding siste arbeidsdag og så sykemelde deg dagen etterpå. Hvis arbeidsgiver ikke tåler en dag med sykmelding så er det absolutt kurant at du finner en ny jobb. Slike folk pleier ikke å være gode referanser heller...

Takk for svar :)

Det er kanskje et alternativ å gå tidlig siste dag? 

Men heller mot å bare droppe sykmelding og satse på at to ukers juleferie gjør susen. Se over :)

Anonymous poster hash: 25318...2dc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...