Gå til innhold

Ny overkommelig PC til ca. 10-15000kr til all-around bruk; streaming, bilde+videoredigering, casual gaming?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cowboystrek er inn på noe der ang Pulse kortet!

 

PSU, så kan du fint beholde den du har nå, den skal være god nok! Men vil kanskje støye en smule!

Prøvd, å støyer det for mye, så kjøper du ny på black friday!

 

Ohh ok. Hvilken W bør jeg gå for da? 750W, kanskje? Synes PSU'en jeg har nå, som er en EVGA Supernova G3 550W...

 

Bare så det er sagt, Nitro+ er litt bedre enn Pulse, litt bedre kjøling, lity mindre støy, men hovedsaklig om du skal overklokke eller har dårlig ventilert kabinett. Personlig synes ikke jeg det er verdt det, men for noen er det det :)

 

Har glemt å opplyse noe viktig... jeg trenger en så stille PC som mulig.

 

Har også vurdert å endre cpu'en min fra 3700x til 3600 også gå fra Nitro+ til MSI 2070 Super Gaming X. Sparer også 500kr på det... MEN... finner ikke helt støynivåforskjellen der... Men ja, akkurat nå står det mellom Nitro+ og 2070'en, avhengig av hvilken CPU jeg går for.

Lenke til kommentar

Red Dragon og Red Devil er de mest stille 5700-kortene, gå for dem istedet :)

 

https://www.techpowerup.com/review/asrock-radeon-rx-5700-xt-taichi-oc-plus/31.html

 

Liten forskjell på pulse og nitro+ og.

 

Ja ser det nå. Men... 5700 XT er vesentlig mer bråkete enn 2070 Super da, som jeg også vurderer... Hmm...

 

Forresten, når det gjelder cpukjøler, så skal jeg gå for Ninja 5.

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar

Ja ser det nå. Men... 5700 XT er vesentlig mer bråkete enn 2070 Super da, som jeg også vurderer... Hmm...

 

Forresten, når det gjelder cpukjøler, så skal jeg gå for Ninja 5.

Nei, se på Red Devil, 31dB med vanlig bios og 29dB med silent? Hvordan går det an å bråke mindre enn det? Det er jo knapt hørbart ;)

 

EDIT: Linka til feil test, her er Red Devil: https://www.techpowerup.com/review/powercolor-radeon-rx-5700-xt-red-devil/32.html Red dragon støyer såvidt mer enn Red Devil.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, se på Red Devil, 31dB med vanlig bios og 29dB med silent? Hvordan går det an å bråke mindre enn det? Det er jo knapt hørbart ;)

 

EDIT: Linka til feil test, her er Red Devil: https://www.techpowerup.com/review/powercolor-radeon-rx-5700-xt-red-devil/32.html Red dragon støyer såvidt mer enn Red Devil.

 

HØYST interessant det der! :o Ja, akkurat nå ser det ut til at Red Devil er valget... Men, hva er forskjellen på de to Red Devil GPU'ene i Fan Load-delen av testen? Quiet bios? Er vel samme kortet, bare bios modus som er satt i quiet, hva? Men, hvordan er Red Devil sammenlignet med f.eks 2070 i forhold til ytelse?

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar

HØYST interessant det der! :o Ja, akkurat nå ser det ut til at Red Devil er valget... Men, hva er forskjellen på de to Red Devil GPU'ene i Fan Load-delen av testen? Quiet bios? Er vel samme kortet, bare bios modus som er satt i quiet, hva? Men, hvordan er Red Devil sammenlignet med f.eks 2070 i forhold til ytelse?

5700XT yter litt bedre enn 2070 og litt under 2070 super til en betydelig bedre pris :)
Lenke til kommentar

5700XT yter litt bedre enn 2070 og litt under 2070 super til en betydelig bedre pris :)

 

Var markant prisforskjell, ja... Ser ut til a t jeg går for Red Devil-kortet, ja.

 

Hva tenker du om 3600 vs 3700X til mitt bruk? Var markant prisforskjell der også... Vurderer å gå for 3600 jeg. Tror det vil egne seg godt nok for mine formål...

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar

Ryzen 3600 har omtrent samme ytelse som i7-9700K, vil tro at disse holder til det meste.

 

Nemlig. 3600 it is. Sparer tydelig med penger på det iallfall.

 

DA tror jeg at jeg begynner å få en finfin liste med utstyr som vil passe ypperlig til mitt forbruk og budsjettet mitt:

 

 

Da gjenstår det bare minnet igjen... Er det virkelig SÅ stor forskjell på 3200MHz vs 3600MHz at det rettferdiggjør dobling av prisen på 3600MHz i forhold til 3200MHz-utgaven av G.Skill Ripjaws V Black-brikkene? Tenker da selvfølgelig i forhold til mitt bruksområde som jeg har nevnt tidligere.

Lenke til kommentar

Nemlig. 3600 it is. Sparer tydelig med penger på det iallfall.

 

DA tror jeg at jeg begynner å få en finfin liste med utstyr som vil passe ypperlig til mitt forbruk og budsjettet mitt:

 

 

Da gjenstår det bare minnet igjen... Er det virkelig SÅ stor forskjell på 3200MHz vs 3600MHz at det rettferdiggjør dobling av prisen på 3600MHz i forhold til 3200MHz-utgaven av G.Skill Ripjaws V Black-brikkene? Tenker da selvfølgelig i forhold til mitt bruksområde som jeg har nevnt tidligere.

Finner du brikker som et 3200cl14 kan de lett klokkes opp til 3600cl16, ville valgt 3200cl14 om jeg var deg :)
Lenke til kommentar

Når det gjelder minne så tror jeg ikke hadde kjøpt noe særlig dyrere enn dette.

2x16 GB: (om det er 4k video redigering så er det kanskje en fordel med 32 GB ram)

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4791864

 

2x8 GB:

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4791863

 

Har budsjett på ca. 1000kr til minne. 32gb er derfor uaktuelt. Skal heller ikke redigere noe særlig til 4k-filmer heller...

 

Hva tenker dere om Patriot Viper 4 Red DDR4 3400MHz 2x8GB (PV416G340C6K) vs G.Skill Black V 3200MHz vs G.Skill Red V 3600MHz da?

Lenke til kommentar

Kommer vel an på om de kan kjøres raskere enn oppgitt. Men her er beregning ut fra de oppgitte hastighetene:

 

Fra Latency calculator finner jeg ut fra oppgitt mhz og CAS Latency: 

3200Mhz c16 gir 10 ns (G.Skill Ripjaws V Black)

3400Mhz c16 gir 9.41 ns (Patriot Viper 4 Red, raskest av disse tre) 

3600Mhz c19 gir 10.55 ns (G.Skill Ripjaws V Red, tregest av disse tre)

 

https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Kommer vel an på om de kan kjøres raskere enn oppgitt. Men her er beregning ut fra de oppgitte hastighetene:

 

Fra Latency calculator finner jeg ut fra oppgitt mhz og CAS Latency:

3200Mhz c16 gir 10 ns (G.Skill Ripjaws V Black)

3400Mhz c16 gir 9.41 ns (Patriot Viper 4 Red, raskest av disse tre)

3600Mhz c19 gir 10.55 ns (G.Skill Ripjaws V Red, tregest av disse tre)

 

https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Men så er greia at 3600cl19 er Hynix CJR som stort sett alltid kan kjøres på 3600cl16, mens 3200cl16 ofte er Hynix AFR som sjelden går høyere enn 3333cl16. Se på hvilken chip som sitter i brikken, ikke papirspecs :)
Lenke til kommentar

Var markant prisforskjell, ja... Ser ut til a t jeg går for Red Devil-kortet, ja.

 

Hva tenker du om 3600 vs 3700X til mitt bruk? Var markant prisforskjell der også... Vurderer å gå for 3600 jeg. Tror det vil egne seg godt nok for mine formål...

 

MSI GeForce RTX 2070 Ventus

 

4490kr 

https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/grafikkort/42655/msi-geforce-rtx-2070-ventus-grafikkort-8g?scid=Pricecomparison2989_5_False&utm_id=Pricecomparison2989_5_False

 

Ikkje så dårlig pris på dette heller.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Men så er greia at 3600cl19 er Hynix CJR som stort sett alltid kan kjøres på 3600cl16, mens 3200cl16 ofte er Hynix AFR som sjelden går høyere enn 3333cl16. Se på hvilken chip som sitter i brikken, ikke papirspecs :)

 

Hmm, har ikke peil på hva de tingene er, men det høres vel bra at ut at jeg kan gå ned til C16 hvis det vil gjøre jobben bedre/raskere for meg?

 

Enig med posten over. G.Skill Ripjaws V Red 3600Mhz C19 brikker er et greit valg.

 

Virket jo greit nok det, ja. Får se hva han skriver tilbake. :)

 

Mulig å få se komplett liste når du er ferdig? Slippe å skrive ned alt fra tråden liksom ^^

 

Foruten om minne som enda ikke er helt på plass, så har jeg følgende ting på handlelista mi, minus skjermen fordi den kommer senere:

CPU: Ryzen 5 3600

GPU: PowerColor Red Devil 5700 XT 8gb

Kjøler: Scythe Ninja 5

SSD: PNY CS3030 M.2 1tb

Skjerm: LG 32GK850F

Mobo: Asus X570-F Gaming

 

Mulig at jeg også oppgraderer PSU'en fra EVGA Supernova G3 550W til noe høyere på BF. Har også FD R6 kabinett.

 

 

Hmm... hvordan er denne i forhold til Red Devil da? Finner heller ingen ok reviews på den... Hmm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...