Gå til innhold

Ny overkommelig PC til ca. 10-15000kr til all-around bruk; streaming, bilde+videoredigering, casual gaming?


Anbefalte innlegg

Har budsjett på enten 10000kr -ELLER- 15000kr (kommer an på visse ting) til å få meg en ny PC som jeg skal bygge opp selv. Har tidligere bare brukt Intel, men vil gjerne prøve meg på AMD den her gangen.

 

Bruksområder:

- Noe heavy multi-tasking; Blir å strømme en del samtidig som jeg surfer med flere tabs oppe samt bruker andre apps ala word osv. + photoshop samtidig. Nå så lagger det veldig når jeg forsøker å gjøre det der. Må derfor limitere meg for at det ikke skal virke for treigt.

- Heavy streaming. De ulike jobbene mine gjør at jeg ofte må strømme 4-5 streams samtidig.

- Jobber også daglig med en del lyd, bilde+videoredigering, så det er vel et must at PC'en takler det på en bra måte..

- Jeg skal IKKE game noe hardcore. Bare helt casual gaming. Jeg er ikke særlig "pixel-nøye" av meg, så jeg trenger ikke "top tier"-greier til det nivået jeg skal game på + at jeg trenger ikke ha toppkarakterer på ultra settings osv. Når det er sagt, så hadde det vært finfint om systemet også taklet 1440p-gaming... Og når jeg spiller, så spiller jeg IKKE FPS-spill. Går mer i FIFA, RPG og sånt.

 

Disse delene har jeg allerede på plass: kabinett (Fractal Design D R5), Noctua NH-D15 CPU-kjøler, 4 skjermer (3 er 1080p-skjermer og 1 er 1440p), mus+keyboard, HDD'er og EVGA Supernova G3 550W PSU, som kanskje er litt for lite, hva?

 

Har speilet meg ut disse kandidatene ut ifra ymse reviews og youtube-reviews. For ordens skyld, så har jeg satt sammen 2-3 forslag til hver av delene, så får dere hjelpe/rådføre meg hva jeg bør gå for:

- Asus B450-F Gaming, X470-F Gaming -ELLER- Asus X570-F Gaming hovedkort?

- G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB -ELLER samme men 3600MHz 2x8GB?

- Ryzen R7 2700X, R7 3700X -ELLER- R9 3900X?

- Skjermkort.... Der tenker jeg å vente til 1660 Super kommer ut, Evt. bare gå for en 2060 eller 5700 XT, men vet ikke hvilken utgave man bør gå for som passer til mitt bruk.

 

Som dere ser, så er de delene jeg nevner først, de rimeligere utgavene som nok kommer på UNDER 10000kr, mens de andre delene gjør det nok at beløpet bikker OVER 10000kr...

 

Så ja, hva anbefaler dere? Er det noen av de dyrere delene jeg kan kombinere med de billigere delene, kanskje?

 

Har selvfølgelig lyst til at PC'en skal vare et par år når jeg først oppgraderer.

Er på INGEN måte noe ekspert, så derfor jeg spør dere om råd og tips om hva jeg bør gå for.

 

Ble litt mye skriveri her, men jeg håper dere tar tiden å gi meg råd og tips.

 

Jeg skal forøvrig ikke kjøpe delene "i dag", men iallfall før jul..... ;)

 

Takker så meget på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på om en vil legge pengene i prosessor eller skjermkort eller begge. To gode alternativer:

 

(ca 10000 pc)

Ryzen 5 3600

GTX 1660 Ti skjermkort

 

(noen tusenlapper mer)

Ryzen 7 3700X

RXT 2060 Super skjermkort

 

Ser egentlig for meg at Ryzen 7 3700X proessor og 1660Ti skjermkort kan være det rette.

Edit: RTX 2060 eller bedre har blitt anbefalt for foto og video editing.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ville vurdert 3700X pga mye streaming, de ekstra kjernene og trådene hjelper og det er betydlig raskere enn f.eks 2700X. B450 holder nok fint, men pass på at det støtter ryzen 3 ut av boksen. B550-hovedkortene kommer nå snart, evt har du B450 max-serien til MSI som støtter ryzen 3. 

 

Ang ram kan du vurdere disse:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3470963 

 

eller disse:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4791863

 

sistnevnte er litt tregere, men du kan som regel sette ned CL til 16 eller 17 uten problemer. Du bør uansett laste ned og bruke ryzencalc for mest mulig ytelse.

Lenke til kommentar

Ville vurdert 3700X pga mye streaming, de ekstra kjernene og trådene hjelper og det er betydlig raskere enn f.eks 2700X. B450 holder nok fint, men pass på at det støtter ryzen 3 ut av boksen. B550-hovedkortene kommer nå snart, evt har du B450 max-serien til MSI som støtter ryzen 3. 

 

Ang ram kan du vurdere disse:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3470963 

 

eller disse:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4791863

 

sistnevnte er litt tregere, men du kan som regel sette ned CL til 16 eller 17 uten problemer. Du bør uansett laste ned og bruke ryzencalc for mest mulig ytelse.

 

Takker for svar.

 

Ja, Har satt opp 3700X som et alternativ til 2700X, hvis man får råd til det.

 

Hmm? B450-F Gaming ser da vel ut til å støtte R3 ut av boksen, eller tar jeg feil..? Hadde i utgangspunktet speilet meg ut X570-F Gaming... Tror du jeg vil klare meg lengre med B450-F Gaming enn med f.eks X570-F Gaming, kanskje? Eller... jeg kan jo kanskje vente å se an prisen på B550-F Gaming for å se hvordan den er. Når er den ventet å komme ut da..? Og den vil vel ligge på samma pris som X570-F Gaming, kanskje?

 

Ja, har de minnebrikkene jeg listet, er ment for 2700X, men får jeg råd til 3700X CPU så går jeg nok for de Black 3600-brikkene. De røde er vel C19, hva?

Lenke til kommentar

Om det støtter 3700X ut av boksen er det null problem :) De minnebrikkene er cl19, men bruker du ryzencalc kan du enkelt jtstere de ned. Basert på Hynix CJR som funker bra med ryzen og kan tweakes en god del.

 

Skjønner. Men vil det ikke være lurt for meg å gå for X570 hovedkortet allikevel mtp. at den vil holde seg litt lengre enn f.eks B450-F?

 

Ja, jeg går nok for de Black 3600-brikkene, hvis jeg får råd til de, hehe

Lenke til kommentar

3700X

32GB ram 3200MHz cl 14/16

AMD 5700 XT

M2 SSD str etter behov, rundt 1TB? Siden du hadde HDD fra før. 


Ang SSD

Den beste:
https://www.proshop.no/SSD/A-Data-XPG-SX8200-Pro-M2-SSD-1TB/2687322

 

Best med tanke på kr/ytelse

https://www.proshop.no/SSD/Intel-660p-SSD-M2-NVMe-1TB/2676192

 

PSU du har er av grei kvalitet!" Behold og oppgrader når du har spart opp litt ekstra peng!
HK som er anbefalt over er bare å kjøre på! Sjekk ut MSI sine MAX kort!

Lenke til kommentar

 

Hehe, glad i Proshop? ;)

 

Takker for forslag og liste!

 

Men... hvorfor de RAM-brikkene fremfor de jeg hadde funnet frem til? Og er det kortet bedre enn Nitro+ jeg hadde funnet frem til?

 

Frister veldig å gå for en 3900X as... men der sier nok budsjettet nok er nok.

Lenke til kommentar

Tenkte bare mest på pris :) Butikk er nå det samme hvor du kjøper fra!


Nitro+ kortet har jeg selv, men det koster litt mer.

Rammen så får du mer til lavere pris, ja de er ikke så super raske, men raske nok!
 

 

M2 SSD her tok jeg også den beste! DU kan fint spare noen kr å gå for Intel 660p.

 

Kommer jo helt an på om du vil nærmere 10k eller 15k kr!

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Hehe, glad i Proshop? ;)

 

Takker for forslag og liste!

 

Men... hvorfor de RAM-brikkene fremfor de jeg hadde funnet frem til? Og er det kortet bedre enn Nitro+ jeg hadde funnet frem til?

 

Frister veldig å gå for en 3900X as... men der sier nok budsjettet nok er nok.

 

De få streamingtestene jeg har lest viser ikke den helt store forskjellen på 3700X og 3900X, ville valgt 3700X :)

Lenke til kommentar

99% sikker på at den har det :)

 

 

Jeg som glemte meg ut et sekund der når jeg skrev posten uten å dobbelt sjekke hvilken PSU det var du hadde ;)

 

KONGEbra det der da! :)

 

Da er vel settet mitt mer eller mindre komplett, ser det ut til.

 

Da ble det som jeg nevnte tidligere, disse delene:

Asus X570-F Gaming

Nitro+ 8gb 2xhdmi

Adata M.2 1tb

G.Skill Ripjaws Black V 3600MHz

R7 3700X

 

Tror det skal holde i massevis fremover det as... Iallfall til mitt bruk!

 

Bare for ordens skyld, hvilke alterantiver har man til Nitro+ kortet? Noen bedre i samme prisklasse, eller? Ser noen nevner kommende GTX 1660 Super som et alternativ (på yt/google), men den blir vel ikke noe match for Nitro+ kortet nevnt over, hva?

Lenke til kommentar

Jeg ville egentlig heller gått for Powercolor red dragon 5700 xt eller Sapphire pulse 5700 xt, ca like raske som Nitro+, stlyer lite og koster ca 509 mindre :)

 

Ja se der. Er akkurat det jeg trenger. Skulle kanskje ha spesifisert det tidligere, men ja... er på jakt etter en kraftig gpu, men som er så stille som mulig. Ser flere nevner Sapphire Pulse også... og ja, at den koster 500kr mindre er jo finfint det også. Da kan man bruke de på noe annet. Får bare finne ut hvem av de to kortene er best  overall + stille. Hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...