Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Windows fryser ved oppstart


Anbefalte innlegg

Har den siste tiden har mye problemer med min stasjonære pc.

 

Spesifikasjoner:

Prosessor: i5-4430

Grafikkkort: MSI GTX770 2GB

Hovedkort: Asus M51AC

RAM: 8 GB DDR3

Lagring: 128 SSD (Windows)

(kom originalt med GTX650 og HDD disk)

Brukes med to skjermer.

 

Jeg har alltid slitt med at pcen fryser under oppdateringer. For 2 mnd siden fikk dette fatale konsekvenser. Pcen starter opp med svart skjerm etter innlogging. Etter mye prøving og feiling ble jeg nødt til å formatere harddisken, og installere windows på nytt. 

 

Etter dette har jeg fortsatt slitt med at pcen fryser under oppdatering. Jeg forsikret meg om at absolutt alle drivere var oppdatert, samt at Windows kjørte nyeste versjon. Da jeg igår skulle oppgradere til de to siste september/oktober oppdateringen frøs pcen under oppdatering. Jeg ble derfor nødt til å skru den av. Da jeg skrudde den på igjen fortsatte den å prøve å oppgradere, men igjen fryste. Jeg måtte igjen skru den av. 

 

Etter å ha bootet i safe-mode, angret pcen oppdateringene, men også her fryste pcen. Jeg måtte derfor igjen restarte.

 

Når jeg nå booter opp fryser pcen til svart etter Windows logoen eller skjermen der jeg må skrive inn PIN-kode for å logge på. Av og til rekker jeg å skrive inn hele pinkoden før pcen fryser, men da fryser den under "velkommen" med buffersirkel.

 

Det eneste som går ann er å boote i vanlig safe mode. Prøver jeg å boote i safe mode med internett fryser pcen på innlogging skjermen.

 

Jeg har prøvd alt nå føler jeg. Endret på innstillinger i BIOS. Tatt ut og inn RAM. Til og med byttet CMOS batteriet. Jeg har avinstallert både eksternt og internt grafikkort. Jeg har googlet meg fram til flere tips som jeg har forgjeves prøvd.

 

Nå vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre og håper at noen her kan være så snill å hjelpe meg.

 

Hilsen fortvilt student

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tatt ut alt av usb, bytte om?
Litt merkelig svar men opplever displayporten min er veldig merkelig for tiden, går i svart ved oppstart av programmer. Kommer ikke alltid ved oppstart heller.

Prøvd en annen psu? Ja du kommer inn i safe mode, men kanskje ikke alt loader så hardt da.
Tatt ut skjermkortet ved prøving av internt? Flashet/oppdatert bios?
Virker som noe strømrelatert, cpu,ram,psu,gpu. Men, drivere finnes de også ja.

Endret av Fartlitter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tatt ut alt av usb, bytte om?

Litt merkelig svar men opplever displayporten min er veldig merkelig for tiden, går i svart ved oppstart av programmer. Kommer ikke alltid ved oppstart heller.

 

Prøvd en annen psu? Ja du kommer inn i safe mode, men kanskje ikke alt loader så hardt da.

Tatt ut skjermkortet ved prøving av internt? Flashet/oppdatert bios?

Virker som noe strømrelatert, cpu,ram,psu,gpu. Men, drivere finnes de også ja.

 

Hei,  takk for svar!

 

Jeg har prøvd å ta ut alle USB, dog uten hell.

 

Har dessverre ikke en annen PSU, men forrige eier byttet fra originalt 350 W til 750W da grafikkort ble oppgradert. Det skal vell være nok? Eventuelt noe han da kan ha installert feil?

 

Ikke prøvd å ta ut eksternt skjermkort, det skal jeg prøve :) 

 

Har flashet nyeste BIOS versjon. 

Lenke til kommentar

Kan høres ut som noe blir kanskje for varmt? CPU, Skjermkort, minne etc? At det skjer under en oppdatering er jo litt typisk da maskinen jobber hardest..

 

CPU vifta snurrer og går, evnt vifta på GPU..  Bare for å starte på det mest grunnleggende :)

 

Hei, takk for svar!

 

Alle vifter snurrer og går og ingenting som tilsier at det er for varmt.

Lenke til kommentar

 

Har dessverre ikke en annen PSU, men forrige eier byttet fra originalt 350 W til 750W da grafikkort ble oppgradert. Det skal vell være nok? Eventuelt noe han da kan ha installert feil?

 

Det kan værre feil på PSU, ikke det at det er nok strøm. 750W er mer enn nok. 

Det kan også være f.eks Fix #5 Bootrec <-

 

Edit: Bios er standard innstilt nå på defaults? Ikke clock/underclocket? Fjern også andre disker

Endret av Fartlitter
Lenke til kommentar

Kan være feilende primær SSD/HDD også.

Forsøkt å reinstallere windows på et annet drev? (sørg for å bare ha 1 SSD eller HDD i maskinen under install, og kjør diskpart clean først).

 

Du bør også lage en bootbar memtest usb, koble ut harddisker/ssder og boote på usb. Kjøre memtest.

https://www.memtest86.com/download.htm

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg hadde også problemer med at Windows fryste under oppdateringer. Dette var dog en piratversjon. Vet ikke om det hadde noe og si. Fikk ikke installert de store oppdateringene som feks den store mai oppdateringen.

Jeg løste problemet med å kjøpe en ny lisens, og kjøre en clean install med den versjonen.

Lenke til kommentar

Hei igjen! Takk for alle nye svar!

 

Fartlitter:

- Hvordan kan jeg sjekke om det er feil på PSU?
- Angående Fix #5 Bootrec, så startet jeg Windows i avansert reaksjonsalternativer - Feilsøking – Avanserte alternativer – Ledetekst. 

I ledetekst skrev jeg: Bootrec /fixboot og får til svar "Ingen tilgang". Kan det være her problemet ligger?
 

Bios standard er tilbakestilt til default, ingen lock/underclock og ingen andre disker enn SSD disken med Windows tilkoblet.

 

Kyrre S.: 
Ja, jeg har formatert disken hele 3 ganger  (via program "Ereaser") etter jeg hadde problemer sist, før jeg installerte Windows på nytt. Kun 1 disk var i under installasjon. Ikke prøvd å installere på nytt. Ønsker helst ikke det, da samme problem har vist seg å komme tilbake.

 

Jeg har også kjørt en memtest nå. Testen tok 1 time og 58 minutter, resultatet var 0 errors. Alle CPUs aktiv. 

 

Oriuss:
PCen er som tidligere nevnt kjøpt brukt. Noen mulighet for å sjekke om jeg sitter med en privatutgave?

 

Personlig misstenker jeg at dette kan ha noe med grafikkdriveren/kortene å gjøre, eller at Windows har gått helt i lås etter at oppdatering failet. Merkelig nok kommer jeg inn i safe mode (men ikke med nettilkobling)

Lenke til kommentar

Kyrre S.: 

Ja, jeg har formatert disken hele 3 ganger  (via program "Ereaser") etter jeg hadde problemer sist, før jeg installerte Windows på nytt. Kun 1 disk var i under installasjon. Ikke prøvd å installere på nytt. Ønsker helst ikke det, da samme problem har vist seg å komme tilbake.

 

Som jeg skrev, installere på nytt på NY/ANNEN ssd, for slik å eliminere - eller bekrefte - at det er SSD som er feilkilden din :)

 

(PS: Formatere er egentlig ikke noe god løsning før en clean install. Nå kjenner ikke jeg til "ereaser", men anbefaler diskpart fra cmd under installasjonen, altså fra den bootbare windows-usb'en.)

Lenke til kommentar

Har feilsøkt videre. Tok frem en gammel Acer laptop med Windows 10 Home og oppdaterte til nyeste versjon. Tok ut SSD disken fra laptopen og koblet til den stasjonære. Koblet så ut alle andre disker. Da fikk jeg til å boote uten noe problem. 

 

Da jeg tok SSD disken som tilhørte den stasjonære og brukte til å boote Acer-laptopen fikk jeg ikke windows til å starte. Jeg mistenker nå at det kan være noe galt med SSD disken med Windows pro i den stasjonære. 

 

Jeg ser også det at SSDen (med Windows) til den stasjonære pcen ikke har "UEFI"-merke på seg i BIOS. Det hadde derimot SSDen med Windows fra laptopen. 

 

Kan det være så enkelt at jeg har installert Windows feil? Hva betyr "UEFI" merket over disken i BIOS? Er det nødvendig å ha dette merket? Det har jo funket i ca. to uker uten "UEFI" merke. 

 

Med UEFI-merket mener jeg det grønn øverst til høyre i fanen boot priority, som vist på dette bildet.

Endret av Osteskive
Lenke til kommentar

Uefi er arvtageren til legacy bios. Normalt sett skal alle maskiner i dag bruke uefi. Du kan lese mer om hvordan bytte mellom disse to i manualen til ditt hovedkort

 

Du kan prøve dette vedr ditt problem

https://www.easeus.com/partition-manager-software/fix-uefi-boot-in-windows-10-8-7.html

 

Men jeg vil tro det enkleste er å

1. Clear cmos på hk

2. Boot på USB Windows pinne og bruk diskpart clean på din ssd. Google it hvis du ikke vet hvordan ..

3 reinstall Windows

 

Er det fortsatt problemer da, men ikke med den andre harddisken du har, så er det en feil med din SSD. Som allerede nevnt noen ganger nå.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

Det merket er for å indikere forskjell mellom UEFI og Legacy boot. Legacy var den vanlige måten å boote via MBR. UEFI er den moderne måten, med flere muligheter.
Med den gamle BIOS var Legacy eneste måten. Med UEFI BIOS kan man velge. Difference Between UEFI and Legacy Boot

 

 

Forstår, takk! På Min disk er det ikke UEFI-merke, men det er det om jeg kobler til disken fra laptopen. Hva er grunnen til det?

Lenke til kommentar

ENDELIG!! 

 

Jeg forsøkte å oppdatere driveren til nettverkskortet uten hell. Men så avinstallerte jeg driveren til nettverkskortet, restartet PCen, slik at driverene automatisk ble installert på nytt. Deretter aktiverte jeg tjenesten "WLAN AutoConfig", og nå virker PCen som normalt!! :D 

 

Takk for all hjelp på veien!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...