Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkering på offentlig vei uten kjennemerke - parkeringsbot/bortauing?


B&B

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har kommet i en kjedelig situasjon der garasjeanlegget må pusses opp slik at alle kjøretøy må ut. Problemet er at det ikke finnes noen gode alternativer mtp. parkeringsplass(Annet å betale enorme summer i parkeringsbiletter) Det er altså ikke lov til å parkere i gaten uten et beboerkort.(Oslo<3)

 

Men så kom jeg over denne paragrafen i vgtrl: https://lovdata.no/artikkel/borttauing_av_kjoretoy_uten_kjennemerker/995

 

Her fremkommer det at et kjøretøy ikke kan stå lenger enn 14 dager uten kjennemerke. Spørsmålet blir da, hva skjer hvis jeg parkerer i gaten uten kjennemerker, og uten gyldig billett ila. disse 14 dagene.

 

Noen ideer?

 

Takker 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir ikke mer lovlig å parkere hvis du tar av skiltene. Borttauing av kjøretøy uten kjennemerker er en supplerende bestemmelse, et kjøretøy uten kjennemerker kan naturligvis også taues bort av alle de årsaker et kjøretøy med kjennemerker kan taues bort.

 

Ja det er jo riktig. Men på hvilket grunnlag kan et kjøretøy som står på kommunal parkering bortaues?

Lenke til kommentar

Parkering i strid med skiltbestemmelser, parkering i strid med lovbestemmelser, parkering i strid med private forbud...

 

OK. Trodde man fikk parkeringsbegyr for slik overtredelse jeg da, har aldri opplevd å bli tauet bort

 

Hvilket lovverk referer du til forresten?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar

Du får et rosa klistremerke i vinduet på førerside, med varsel om bortauing i løpet av 14 dager. Etter 14 dager blir bilen tauet.

 

edit: dette gjelder Oslo kommune, hvordan det praktiseres andre steder har jeg ikke kjennskap til.

 

Ja det har jeg opplevd før. Men på det aktuelle stedet må man i utgangspunktet betale for å stå(beboerparkering). Så vet ikke om kjøretøyet kan taues før de 14 dagene da.

Lenke til kommentar

Etter samtale med bymiljøetaten ble jeg informert om at et kjøretøy ikke vil bli tauet bort så lenge det ikke er feilparkert. Men man vil få et parkeringsgebyr på 600kr. 

 

På spørsmål om hvorvidt man kan bli bortauet hvis man står parkert uten kjennemerker vil man bli bortauet etter 14 dager. Så man kan i prinsippet da stå i 13-14 dager uten å betale for parkering. Ser ut som det er et scenario bymiljøetaten ikke har regnet med og at det er et smutthull i regelverket?

Lenke til kommentar

Etter samtale med bymiljøetaten ble jeg informert om at et kjøretøy ikke vil bli tauet bort så lenge det ikke er feilparkert. Men man vil få et parkeringsgebyr på 600kr. 

 

På spørsmål om hvorvidt man kan bli bortauet hvis man står parkert uten kjennemerker vil man bli bortauet etter 14 dager. Så man kan i prinsippet da stå i 13-14 dager uten å betale for parkering. Ser ut som det er et scenario bymiljøetaten ikke har regnet med og at det er et smutthull i regelverket?

Tror du at du unngår bot bare fordi du fjerner skiltene? Så enkelt er det nok ikke. De slår bare opp rammenr på bilen og sender deg boten som vanlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du at du unngår bot bare fordi du fjerner skiltene? Så enkelt er det nok ikke. De slår bare opp rammenr på bilen og sender deg boten som vanlig.

 

Skal de slå opp i gule sider da? Det eneste stedet chassienr kan sees uten å åpne dører, panser osv er inne i bilen ved frontruta. 

Lenke til kommentar

OK. Trodde man fikk parkeringsbegyr for slik overtredelse jeg da, har aldri opplevd å bli tauet bort

 

Hvilket lovverk referer du til forresten?

 

Takk for svar

Man trenger vel ikke referere til lovverket for å vise til offentlige skilt og vanlige parkeringsbestemmelser som jo er lite finjuss?

 

Det er nok ikke noe mulig smutthull at man kan ulovlig parkere en bil uten skilter og slippe unna med det. Dersom de ikke får registrert et forelegg mot akkurat din bil, så tipper jeg de kan tolke lovverket dithen at den kan fjernes. Da blir det jo en hensatt gjenstand med uidentifisert eier som bare er i veien for samfunnet for øvrig.

 

Hør heller med kommunen om det er mulig med et slags beboerbevis for den bilen :-)

Lenke til kommentar

Man trenger vel ikke referere til lovverket for å vise til offentlige skilt og vanlige parkeringsbestemmelser som jo er lite finjuss?

 

Det er nok ikke noe mulig smutthull at man kan ulovlig parkere en bil uten skilter og slippe unna med det. Dersom de ikke får registrert et forelegg mot akkurat din bil, så tipper jeg de kan tolke lovverket dithen at den kan fjernes. Da blir det jo en hensatt gjenstand med uidentifisert eier som bare er i veien for samfunnet for øvrig.

 

Hør heller med kommunen om det er mulig med et slags beboerbevis for den bilen :-)

 

Jeg tror at at all "makbruk" inngrep mot befolkningen fra myndighetene må hjemles i lov.

Endret av B&B
Lenke til kommentar

Jo, men det finnes ingen regler mot å ha feks si en parkeringslapp fra kiwi i dashbordet ved frontruta...

Er du sikker? Jeg tipper du fint kan bli dømt for å bevisst skjule chassisnr og demontere skilter på en bil som ikke er avskiltet. Hvis de vil finne ut av det, så klarer de det.

Chassisnr står også flere steder på de fleste biler, noen ganger i hjulbue/oppheng, noen ganger i front av rammen bak fanger etc.

 

I verste fall ringer de politiet/falken som enkelt åpner døren på bilen og leser av chassisnr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...