Gå til innhold

Salg av bolig


Gudmunns

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal selge en bolig og lurer på om noen har noen råd. Jeg flyttet ut den 11.3.19 og har leid ut siden den tid. Jeg har bestemt meg for å selge. Men burde jeg selge forløpende for å ikke utløse skatt på salget? Hvor rigide er de på å sjekke dette? Tenkte å kjøpe ny bolig før jeg solgte men finner ikke noe ny bolig så regner med det kan ta litt tid. Burde jeg bare selge så fort det lar seg gjøre eller har jeg enda litt tid på å vente?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regelen tilsier at man skal ha bodd i boligen minimum 12 måneder av de siste 24. 
Sånn sett har du fremdeles god tid. 

 

Hvis du er sikker på boligen er lettsolgt og til riktig pris kan du godt få banken med på en mellomfinansiering og kjøpe ny bolig allerede nå, gitt at din gamle bolig fortsatt er utleid. 

Lenke til kommentar

"Hvor rigide er de på å sjekke dette?"

100% rigid. Å opplyse om feilaktige fakta på selvangivelsen utløser i tillegg tilleggsskatt, så det kan bli dyrt hvis du blir tatt. 

Skatteetaten er ganske profesjonell, og er det en ting de ikke liker så er det skatteunndragelse. Ville ikke gamblet på å fylle ut feilaktig informasjon om slikt. 

 

Hva som er mest lønnsomt må du nesten vurdere selv. Har det vært lav prisutvikling i området, og gevinsten ligger på 100k er det ikke mye å stresse med, men forventer du million++ i profitt kan det bli dyrt å utsette salget

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt er I boks med mellomfinansiering og bank. Det jeg lurte mest på var egentlig hvor strenge de var, på datoen eller går de på mnd. Jeg trodde jeg hadde bedre tid på meg, så ble litt stresset. Er det noen som vet om de regner fra salgsdato eller om de regner fra overtakelse?

Aldri vært intensjon om skatteundragelser men hva jeg har å forholde meg til. Er snakk om litt i overkant av million i overskudd hvis det blir solgt til takst. Så det er snakk om litt ved Evnt skatting

Lenke til kommentar

Overtagelse. Det er reell botid som er gjeldene. At du har signert salgsavtale er irrelevant, det er din faktiske botid som er styrende. 

Så med f.eks. 3 måneder overtagelse har du ikke allverdens med tid... 

Kan alltids terminere leieavtalen og flytte tilbake i gammel leilighet da. 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Sidan det blir leigd ut så må du avklare med dei før ev. salg. Om dei skal ut så må dei ha varsel om det innanfor ein viss frist. Hugs at ved salg så er det ikkje sikkert kjøpar er interessert i å overta så fort, men du kan vere heldig og finne ein kjøpar som kan overta kort tid etter kontrakten er signert.

 

Du har framleis tid, men lag ein plan allereie no for å sikre at du har levert nøklane innan ein viss dato.

 

newman sitt forslag aktuelt, å flytte tilbake ein periode neste år.

 

Alt er litt avhengig av kor attraktiv bustaden er og kor lang tid ein kan rekne med å få solgt. Dersom bustaden ikkje er overlevert innan 11.03.20 så må du bu der ein periode for å oppfylle kravet om 12mnd i siste 24mnd.

Lenke til kommentar

Overtagelse. Det er reell botid som er gjeldene. At du har signert salgsavtale er irrelevant, det er din faktiske botid som er styrende. 

Så med f.eks. 3 måneder overtagelse har du ikke allverdens med tid... 

Kan alltids terminere leieavtalen og flytte tilbake i gammel leilighet da. 

Her mener jeg skatteetaten har lagt til grunn en annen tolkning. Selger regnes som ikke lenger boende fra tidspunktet hvor salgsavtalen inngås, mens kjøper anses å begynne å opparbeide seg botid fra overtakelsen.

Med andre ord ikke helt symmetri i reglene for beregning av botid ettersom det er tre tomme måneder der, men det er trolig gjort for at man ikke skal kunne opparbeide seg botid i to boliger samtidig. I dette tilfelle hvor OP er selger vil 12/24 beregningen basere seg på botid på tidspunktet for salgsavtalen.

Endret av Compoundinterest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...