Gå til innhold

Bildekket sjekker seg selv 700 ganger i døgnet og justerer lutftrykket underveis


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva koster ekstra vekt kontra rett dekktrykk?

Feil dekktrykk betyr mye for forbruket. 5-10% økt drivstofforbruk er fullt mulig uten at man ser med første øyekast at dekket har feil trykk. Dette systemet ser ikke ut til å veie så alt for mye. Kanskje 1-2 kg per dekk? Jeg er mer interessert i hva vekta det gjør med kjøreegenskapene, kjølingen av bremseskivene og hva det koster. Sikkert glimrende på ikke-sportslige biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

var jo jækla overkomplisert, sentralovervåking og justering av trykk er jo relativt vanlig for tungkjøretøy, Hummer bilene har muligheten frå fabrikk, 1 tank 4 ventiler og slanger så kan det intigreres i bilens eksisterende sensor/datasystem langt billigere og med mindre vekt på bilen og ikkje minst ute på den mest utsatte delen av bilen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trodde det var felgen, så feil kan man ta...

 

Konklusjon:

Artiklen er for komplisert å forstå.

Er det 0-utslepp, og noe eg ikke bør kunne selv ?

 

En kondens-mikrofon (peltiær lignende) sak seriekoblet og innstøypt I ABS føleren vil kunne lytte enkelt på skivelyd, lager, bærekuler og dekkrumling.

For mindre enn Kr 1,- Pr stk “sensor”

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

var jo jækla overkomplisert, sentralovervåking og justering av trykk er jo relativt vanlig for tungkjøretøy, Hummer bilene har muligheten frå fabrikk, 1 tank 4 ventiler og slanger så kan det intigreres i bilens eksisterende sensor/datasystem langt billigere og med mindre vekt på bilen og ikkje minst ute på den mest utsatte delen av bilen..

 

Såvidt jeg vet er ikke disse sentral-regulerende luftsystemene veldig stabile ennå. Så for en tid tilbake en artikkel der et par påbyggere av off-road kjøretøy for det profesjonelle markedet nektet å selge slike systemer som på feks Hummer. Fordi de ville bety reklamasjon, garanti-jobb og økte kostnader for dem. Musk nevnte vel det samme med stabilitet og levetid på slike systemer både på presentasjon av Tesla Pickup og Tesla Truck. Så da er det kanskje noe i akkurat det?

 

Hvor ofte varierer lufttrykket nok til at endringene påvirker forbruk eller dekkenes levetid? Kanskje en enklere løsning er å utvide dagens sensorer i dekkene, så kan bilene leveres med en el-kompressor slik at når det bilnker og piper i dash-boardet så er det på tide å justere lufttrykket manuelt? En slik løsning vil koste langt mindre, øker ikke uavfjæret vekt og påvirker ikke kjøreegenskaper og nødmanøver i kritiske situasjoner. Bonusen blir jo at folk kan bruke akkurat de felger og dekk de selv ønsker, og det blir ikke vendor-lock-in heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er ikke disse sentral-regulerende luftsystemene veldig stabile ennå. Så for en tid tilbake en artikkel der et par påbyggere av off-road kjøretøy for det profesjonelle markedet nektet å selge slike systemer som på feks Hummer. Fordi de ville bety reklamasjon, garanti-jobb og økte kostnader for dem. Musk nevnte vel det samme med stabilitet og levetid på slike systemer både på presentasjon av Tesla Pickup og Tesla Truck. Så da er det kanskje noe i akkurat det?

Hvor ofte varierer lufttrykket nok til at endringene påvirker forbruk eller dekkenes levetid? Kanskje en enklere løsning er å utvide dagens sensorer i dekkene, så kan bilene leveres med en el-kompressor slik at når det bilnker og piper i dash-boardet så er det på tide å justere lufttrykket manuelt? En slik løsning vil koste langt mindre, øker ikke uavfjæret vekt og påvirker ikke kjøreegenskaper og nødmanøver i kritiske situasjoner. Bonusen blir jo at folk kan bruke akkurat de felger og dekk de selv ønsker, og det blir ikke vendor-lock-in heller.

Et produkt som kunne ha litt for seg er selv balanserendes felger. Altså 1 vekt som forskyvde seg i 3 akser automatisk, så man ungikk en del slitasje på hjuloppheng og ubehag.

 

Til tyngre kjøretøy med krigslignende funksjon spiller ikke pris så meget, men en standerkomponent som festes I felg er da ingen umulighet. Mange traktorer til jordbruksformål ettermonterer slikt utstyr utvendes (1 tetning), innvendes montering krev to pakninger rund aksel, hull i aksel og pakning for rør til dekkventil ved reduksjon i navet (noe slike kjøretøy ofte har). Alt befestet med usikkerhet grunnet rotasjon.

 

1 dings mer er 1 problem/service punkt mer. Joda, fult ut mulig å få folk til å kjøpe, dei kjøper jo lettmetallfelger som koster 20 000,- og i de aller fleste tilfeller er tyngre og dårligere enn stål.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...